۰
plusresetminus

حمایت زیباکلام از سیاست خارجی احمدی‌نژاد

تاریخ انتشارسه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سیاست اصلاح‌طلبان و خاتمی در سال 82 پیرامون مسائل هسته‌ای رفتار کج‌دار مریز بود، گفت: اما با حضور احمدی‌نژاد در سال 84 وی با بیرق هسته‌ای بر فرق آمریکا کوبید.
به گزارش حافظ به نقل از فارس، صادق زیباکلام دوشنبه شب در نشست سیاسی با موضوع «آینده روابط ایران و آمریکا بعد از توافق هسته‌ای چگونه خواهد شد!؟» در نمازخانه دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین قوچان اظهار کرد: اگر توافق لوزان بدون تمام حاشیه‌ها مانند موافقان، مخالفان و در نظر نگرفتن عقبه تاریخی بررسی شود به نظر نمی‌رسد شیره گلوسوزی باشد.

وی با بیان اینکه نخستین سنگ بنای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر در سال‌های ۵۴ به بعد گزارده شد، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نگاه‌های منفی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای بوشهر وجود داشت و بسیاری از مخالفان رژیم شاه، این نیروگاه را یکی از سندهای خیانت‌های این رژیم به مردم می‌دانستند.

این استاد رشته جامعه‌شناسی با اشاره به این موضوع که پس از جنگ تحمیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حدود سال‌های ۷۰ با ساخت تأسیسات نطنز از سرگرفته شد، بیان کرد: آن زمان مسئولان کشور بنا به دلایلی مصلحت نمی‌دانستند فعالیت‌های هسته‌ای آشکار شود اما در سال ۸۲ سازمان مجاهدین خلق (منافقین) فعالیت‌های هسته‌ای ایران را لو داد.

وی عمده دعوا و مرافه مسئله هسته‌ای را بر روی غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژ‌ها دانست و تأکید کرد: همان ابتدا که داستان هسته‌ای اتفاق افتاد این موضوع به ابزار، تسلیحات و توپخانه ما برای استکبارستیزی بود که کماکان نیز ادامه دارد.

زیباکلام تصریح کرد: سیاست اصلاح‌طلبان و خاتمی در سال ۸۲ پیرامون مسائل هسته‌ای رفتار کج‌دار مریز بود یعنی بعضی وقت‌ها فعالیت‌های هسته‌ای ادامه داشت و برخی مواقع متوقف می‌شد و نگاه کلی این بود که فعالیت هسته‌ای به مناقشه کشور با دنیا تبدیل نشود.

وی با یادآوری این مطلب که در سال ۸۴ برای نخستین‌بار تمام ارکان قدرت در سه قوای کشور به دست اصولگرایان افتاد، خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد با بیرق هسته‌ای بر فرق آمریکا کوبید و این موضوع به ابزاری برای گسترش جنگ فکری و سیاسی ایران و آمریکا تبدیل شد.

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه مناقشات ایران پیرامون مسائل هسته‌ای از سال‌های ۸۴ به بعد آغاز شد، یادآور شد: غرب در نخستین واکنش به ایستادگی‌های احمدی‌نژاد بر روی مسائل هسته‌ای پرونده هسته‌ای ایران را از شورای حکام به شورای امنیت در نیویورک برد و تحریم‌هایی توسط شورای امنیت، کنگره و سنای آمریکا، اتحادیه اروپا و ... علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شد.

وی اوج تحریم‌ها علیه ایران را در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در زمینه تحریم‌های بانکی برشمرد و افزود: هم‌اکنون ۱۲۰ میلیارد دلار از کشورهای اصلی خریدار نفت ایران یعنی ژاپن، کره‌جنوبی، هند و چین طلبکار هستیم.

زیباکلام اظهار کرد: متأسفانه مسئله هسته‌ای و مناقشات آن در ایران به درستی تعریف نشد و این موضوع که چرا غرب با برنامه هسته‌ای ما مشکل دارد در صورتی که ما اعلام کردیم سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کنیم و کشورهایی مانند پاکستان، آرژانتین و ... در حال تولید هستند؟

اینکه انرژی هسته‌ای‌ سبب زیر و روشدن اقتصاد می‌شود، یک حرف واهی است

وی با بیان اینکه همه پاسخ این سؤال را اینگونه دادند که برنامه هسته‌ای ایران سبب پیشرفت محیرالعقول اقتصادی و علمی می‌شود، بیان کرد: من معتقدم فعالیت هسته‌ای که سبب شکوفایی می‌شود وجود ندارد و اینکه انرژی هسته‌ای‌ سبب زیر و رو شدن اقتصاد می‌شود، یک حرف واهی است.

این استاد رشته جامعه‌شناسی گفت: پاسخ این است که کشوری که بتواند اورانیوم سه درصد غنی‌سازی کند هر زمان که اراده نماید می‌تواند ظرف یک سال اورانیوم تا ۹۰ درصد تولید کند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع که سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران نابودی اسرائیل نیست اما این را صراحتا اعلام کرده است، عنوان کرد: لوزان را نمی‌توان فهمید مگر عقبه آن را بررسی کرد و لوزان امکان و سرعت بالقوه برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را کُند می‌کند.

وی تأکید کرد: کسانی که دیروز می‌گفتند تحریم‌ها اثر ندارد امروز می‌گویند باید تحریم‌ها همین الان برداشته شود در صورتی که بخشی از تحریم‌ها دست رئیس‌ جمهور آمریکا، برخی نیازمند مصوبه پارلمان اروپا، کنگره آمریکا و ... است.
کد مطلب : ۶۲۲۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما