۰
plusresetminus

زیباکلام: طرح استانی شدن انتخابات یک قدم رو به جلو است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۳
صادق زیبا کلام در نشست بررسی موافقان و مخالفان طرح استانی شدن انتخاباتی شدن مجلس که در دانشکده خبر خبرگزاری فارس برگزار شد گفت: قبل از این که بگوییم استانی شدن انتخابات باید پرسید که هدف از این طرح چیست؟
وی ادامه داد: معتقدم جایگاه مجلس شورای اسلامی اگر با یک منحنی از ابتدای تاسیس آن تا کنون تدوین شود خواهیم دید که جایگاه مجلس تاکنون رو به افول بوده است و جایگاهی که مجلس اول داشت به هیچ عنوان مجالس هفتم، هشتم و حتی مجلس ششم نداشته‌اند.
وی با بیان این که به احتمال زیاد مجلس دهم بی‌خاصیت‌تر از مجلس نهم خواهد بود تصریح کرد: مشکلی که ما در دهه‌ اول انقلاب با آن روبرو نبودیم نقش پول در انتخابات بود.
وی با طرح این سوال که باید دید نقش پول و هزینه کردن در انتخابات در سال‌‌های 58 ، 62و 66 چقدر بوده است اظهار داشت: باید این نکته برسی شود که نقش پول و خرج کردن یک نامزد در حوزه‌های انتخابی کم اهمیت‌تر چقدر تاثیر دارد.
این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه در انتخابات مجلس دهم در برخی موارد بیش از 1 میلیارد تومان نیز برای انتخابات خرج شده بود افزود: این موضوع مصیبتی است که گریبان مجلس شورای اسلامی را گرفته است.
زیباکلام با انتقاد از روش‌های برخورد با خرج پول در انتخابات مجلس گفت: مسئولین ما فقط بلد هستند مچ‌گیری کنند که این کار موجب می‌شود این تخلفات زیرزمینی و پنهان شد.
وی ادامه داد:  که باید سوال کرد که استانی کردن انتخابات چقدر می‌تواند شان و جایگاه مجلس را به آن برگرداند و اینکه چقدر باعث کم شدن خرج کردن پول در انتخابات خواهد شد.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: یکی از بلایای دیگری که مجلس به آن گرفتار شده دخالت بی‌جای نمایندگان حوزه‌های انتخابی مختلف در امور اجرایی است و شما در کمتر حوزه‌ای می‌بینید که نمایندگان در آن حوزه کاری به کار مدیران اجرایی نداشته باشند؛ در این حوزه‌ها نمایندگان همه مسئولان اجرایی را انتخاب می‌کنند و فقط عرضه تعیین امام جمعه را ندارند.
وی ادامه من در هیچ نقطه‌ای نمی‌توانم از احمدی‌نژاد دفاع کنم ولی از این بابت که احمدی‌نژاد ادامه نداد نمایندگان برای وی تعین تکلیف کنند به او درود می‌فرستم.
زیباکلام اضافه کرد: هم اکنون نمایندگان در استان هر اسب  که بخواهند می‌رانند و به عنوان مثال نمایندگان رشت و لاهیجان اعمال نفوذ می‌کنند تا یک آقا یا خانمی مسئول آموزش و پرورش استان شود.
وی نزول جایگاه مجلس و خرج شدن پول برای انتخابات را فاجعه‌ای برای قوه مقننه خواند و این موضوع دو دلیل دارد و از نظر من دلیل اول نبود احزاب و تشکل‌های سیاسی قوی و مستقل از حاکمیت است و دلیل دوم نیز موضوع نظارت اثتصوابی شورای نگهبان است و به نظرم عمل شورای نگهبان در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه نامزدهای وطن پرست را به بهانه فتنه از میدان به در کردند.
این فعال اصلاح طلب ادامه داد: وقتی این کار انجام شود افرادی که پول خرج می‌کنند وارد مجلس می‌شوند و من به دلیل این که احتمال دارد این طرح جلوی این مسایل را بگیرد استانی شدن انتخابات را یک قدم رو به جلو دانسته و با آن موافقم.
زیباکلام با تأکید بر اینکه نقش مجلس به صورت منظم در طی سالیان اخیر در حال افول بوده است، گفت:‌ اگر این موضوع را قبول نداشته باشید بحث استانی کردن اصلا موضوع غیرمهمی است.
وی با انتقاد از حذف برخی احزاب از صحنه سیاسی کشور اضافه کرد: بنده معتقدم احزاب سیاسی ظرف 36 سال گذشته قدرت کافی را نداشته‌اند و آنهایی که می‌خواستند خاصیت مردمی پیدا کنند منحله اعلام شدند.
وی در ادامه این مناظره با انتقاد از عدم اجازه به برخی چهره‌های سیاسی منتقد در جهت بیان مواضع خود گفت: مشکل اساسی اصولگرایان این است که یک طرفه حرف می‌زنند و از تریبون‌های مختلف به افراد به عنوان فتنه‌گر حمله می‌کنند.
وی با اشاره به اظهارات بادامچیان درباره وجود نهادی برای تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات در همه کشورهای دنیا تصریح کرد: مسئله‌ای که آقای بادامچیان ذکر کرده جای بررسی دارد و باید بر روی درستی یا غلط بودن آن بحث شود.
زیباکلام مسئله رد صلاحیت‌های انتخاباتی را یکی از معضلات مجلس خواند و افزود: به عنوان مثال فردی در انتخابات ثبت‌نام کرده و بعد با یک بازی لغات به او می‌گویند تو رد صلاحیت نشده‌ای بلکه صلاحیتت از سوی شورای نگهبان احراز نشده است. در ادامه این فرد تقاضا می‌کند که دلایل رد صلاحیتش را به وی ابلاغ کنند اما گفته می شود که اگر این دلایل را بگویید آبروی تو خواهد رفت.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما باید قبول کنیم که در انتخابات مجلس فعلی با مشکل مواجهیم، اظهار داشت:‌ اگر شما معتقدید که خرج کردن 800 میلیون در یک حوزه انتخابیه اشکال ندارد ولی ربط داشتن افراد به فتنه مشکل اساسی است پس دیگر مطرح کردن این طرح بلاموضوع است؛ وزیر کشور هم که دیروز به مجلس رفت و عنوان کرد که عذرخواهی می‌کنم و مسائلی که مطرح کرده‌اند به کشورهایی نظیر تانزانیا و قرقیزستان ربط دارد.
زیباکلام با تأکید بر اینکه معتقدم نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین مشکلات انتخابات است، اظهار داشت: شورای نگهبان اصلا به هیچ کس جواب نمی‌دهد و قانون را قبول ندارد.
این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه این طرح قطعا هزینه‌های انتخاباتی را بالا می‌برد و بر مشکلات می‌افزاید گفت: همچنان معتقدم علیرغم تمام عیب‌هایی که استانی شدن انتخابات در پی دارد یک گام رو به جلو است و اگر به دنبال مشخص شدن هزینه‌ها هستید وقتی با یک جمع بزرگتر روبه‌رو می‌شوید قطعا رسیدگی ساده‌تر خواهد بود.
وی رویکرد برخی نمایندگان برای ورود به مجلس را مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: شما درآمد سالیانه نمایندگان را با خرج‌های میلیاردی مقایسه کنید و قطعا می‌بینید که مجلس برای برخی به عنوان یک مغازه است.
وی تصریح کرد: استانی شدن انتخابات معجزه نمی‌کند ولی قطعا هزینه‌های انتخاباتی را علنی‌تر خواهد کرد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش پایانی این مناظره در پاسخ به انتقادات برخی دانشجویان از مواضع وی در مورد مذاکرات هسته‌ای و مسائل پیرامون آن گفت: من نسبت به اصولگرایان بغض ندارم و اینگونه هم نیستم که هر کسی هرچه گفت آن را بر روی سرم بگذارم؛ جالب است بدانید که آقای روحانی اصلا از من خوشش نمی‌آید چون هر جا هر چیزی را که فکر می‌کردم اشتباه است مورد انتقاد قرار دادم.
کد مطلب : ۶۴۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما