۰
plusresetminus

طعنه سنگین پوتین به اردوغان در جریان ملاقات در باکو

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۴
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی دو روز پیش در حاشیه مراسم افتتاحیه بازی های اروپایی در باکو با یکدیگر دیدار کردند. یک خبرنگار روس که در باکو حضور داشته، حاشیه های جالبی از این دیدار روایت کرده که از آن جمله، می توان به طعنه سنگین پوتین به اردوغان درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اشاره نمود.
به گزارش "حافظ نیوز" طعنه سنگین پوتین به اردوغان در جریان ملاقات در باکورجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، همتای روس وی دو روز پیش در حاشیه مراسم افتتاحیه بازی های اروپایی در باکو با یکدیگر دیدار کردند. یک خبرنگار روس که در باکو حضور داشته، حاشیه های جالبی از این دیدار روایت کرده که از آن جمله، می توان به طعنه سنگین پوتین به اردوغان درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اشاره نمود.

به گزارش «تابناک»، آندری کولسنیکوف، خبرنگار روزنامه «کامرسانت» در مطلبی به حاشیه های دیدار روز شنبه رؤسای جمهور روسیه و ترکیه پرداخته و همه چیز را در این دیدار «دراماتیک» توصیف کرده است؛ دیداری که در حاشیه مراسم افتتاحیه بازی های اروپایی 2015 در باکو انجام گرفت.

بنا به گزارش کولسینکوف، هتل «چهار فصل» در باکو برای دیدار رؤسای جمهور دو کشور در نظر گرفته شده بود؛ اما در حالی که اردوغان به همراه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه خود و دیگر اعضای هیأت نمایندگی این کشور در سالن مخصوص هتل حاضر شده بودند، ولی اثری از پوتین و هیچ یک از دیگر اعضای هیئت روس به چشم نمی خورد.

در همین حال و در شرایطی که اردوغان برای دیدار با پوتین آماده بود، خبر رسید که پوتین هنوز حتی از هتل محل اقامت خود راه نیفتاده است. در این اوضاع و احوال، ناگهان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و آلکسی میلر، رئیس شرکت «گازپروم» از راه می رسند و پس از آن ها نیز سرگئی کری ینکو، رئیس «روس اتم» و الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه وارد می شوند.

لاوروف پس از ورود به سمت اردوغان رفته و با وی سلام و احوال پرسی می کند، اما رئیس جمهور ترکیه ناراحت به نظر می رسد. با وجود این، چاووش اوغلو وارد گفت و گو با لاوروف شده و با حالتی صمیمانه و با لبخندی بر لب مشغول صحبت با وی می شود. اردوغان که مشخصاً از این وضعیت عصبی شده، با گام هایی سریع از اتاق خارج می شود.

اردوغان چند دقیقه بعد از در دیگری دوباره وارد سالن می شود و این بار، پوتین پس از سه دقیقه رسیده و اردوغان از وی استقبال می کند. با این حال، هیچ حرفی میان دو طرف رد و بدل نمی شود و به نظر می رسد عجله خاصی برای آغاز گفت و گو ندارند.

در این شرایط، عدم خروج خبرنگاران از سالن نیز بر پیچیدگی شرایط می افزاید و در حالی که به نظر می رسد پوتین هیچ ناراحتی خاصی از این بابت ندارد، این موضوع سبب عصبی تر شدن اردوغان می شود. در همین حال، اردوغان که گویا می خواهد به نوعی باب صحبت را باز کند، می گوید با اینکه مراسم افتتاحیه بازی های اروپایی مراسم خوب و جذابی بود، هیچ یک از رهبران اروپایی در این مراسم شرکت نکردند.

در این لحظه، پوتین پاسخی عجیب به وی داده و می گوید: «مسأله ای نیست! در عوض ترکیه به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا به نمایندگی از از کل این اتحادیه در مراسم شرکت داشت»
. این جمله برای رئیس جمهور کشوری که از سال ها پیش درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را مطرح کرده اما تاکنون در رسیدن به این هدف موفق نشده، طعنه ای سنگین به شمار می رفت.

رئیس جمهور ترکیه در پاسخ تنها به یک جمله بسنده کرده و می گوید: «به هر حال، ما در پروسه [عضویت] قرار داریم».

با این حال، به نظر نمی رسد این روند بر کلیت گفت و گوهای بعدی دو طرف تأثیری گذاشته باشد، زیرا پس از دیداری یک ساعته پشت درهای بسته، اردوغان از مشارکت در پروژه خط لوله «ترکیش استریم» سخن گفت. به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، اهمیت محتوای دیدار، بر حواشی آن و طعنه های رئیس جمهور روسیه غلبه کرده است.

منبع: تابناک
کد مطلب : ۷۶۶۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما