۰
plusresetminus
گفتگو با مدرس دانشگاه آزاد تهران:

بهبود و توسعه شهری با مدیریت متخصصان شهری

تاریخ انتشاريکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۷
پژوهشگر و مدرس دانشگاه آزاد تهران با بیان اینکه   شهرسازی یک کار، گروهی و یک کوشش دسته جمعی است ، عنوان کرد: متخصصین شهرسازی با هدف بهبود و توسعه شهری به طور کلی وضعیت موجود و اینده را بررسی و برنامه های را طراحی و اجرا می کنند.
بهبود و توسعه شهری با مدیریت متخصصان شهری
به گزارش حافظ خبر، حکیم سندر ضمن اینکه وظیفه اصلی یک شهرساز ارائه راه حل های منطقی در رابطه با مسائل موجود جامعه شهری و تلفیق آن با تکنیک شهرسازی و ارائه هنر شهرسازی جهت یک زندگی راحت است، بیان کرد: به نظر برنامه ریزان، موثرترین نقش شهرساز این است که واسطه ای بین خواسته های گروه های مختلف باشد ، تا اطمینان و توافق در مورد فرم عمل به دست بیاید و حق انتخاب در ساختن آینده داشته باشند.

وی در گفتگو با خبرنگار حافظ خبر، با اشاره به اینکه در اکثر شهرهای ما زیرگذر و روگذرهای متعددی احداث شده است , افزود :  احداث این زیر گذر و روکار ها گاهی غلط است و همین باعث شده نه تنها مشکل ترافیک برطرف نشود، بلکه باعث ترافیک بیشتر و معضل‌های دیگری  در شهر شود .

به گفته این مدرس دانشگاه در این پروژه‌ها جای خالی نخبگان دانشگاهی به صورت جدی مشخص است، پس ضرورت تشکیل یک اتاق فکر در شهرداری وجود دارد.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه نگاه به جامعه و اجتماع شهری از طرف مدیران شهری با دهه‌های گذشته باید تغییرکند، اظهار کرد: چرا که در عصر تکنولوژی و ارتباطات قرار داریم و اطلاعات آزاد از طریق شبکه‌های اجتماعی به سرعت پخش می‌شود، چنانچه پروژه‌ ای در شهر با موفقیت از تمام جنبه‌های آن به پایان نرسد، مسئولان شهری باید پاسخگوی تعداد زیادی از شهروندان باشند چرا که این امر ضرورت انجام تحقیق و مطالعه قبل از شروع عملیات پروژه‌های شهری را آشکار می‌کند.

وی افزود: باید پروژه‌های شهری قبل از شروع عملیات دارای مطالعات و طراحی‌های مناسب با وضع موجود و آثار بعد از احداث پروژه باشند تا آسیب‌های احتمالی بعد از احداث آن به حداقل برسد و  دستیابی به توسعه پایدار و پیشرفت اقتصادی در شهر فقط از راه پژوهش و مطالعه به وجود می آید و پروژه‌های تکراری در شهرها کاهش پیدا می‌کنند، یکپارچگی و بهره وری  و نوآوری و خلاقیت به همراه افزایش پیدا می‌کند ، پس پژوهش و مطالعه باید در اولویت برنامه‌ها، طرح و پروژه‌های عمرانی شهرها قرار گیرد. 

 حکیم سندر ضمن بیان اینکه اهمیت تحقیق و پژوهش در زمینه مسائل شهر نگاهی آماری و تحلیلی به شهر و مسائل آن را طلب می‌کند، گفت: این نگاه تحلیلی با بهره‌گیری از نظرات کارشناسانه می‌تواند مدیریت شهری را با نظارت شورا و مدیریت اجرایی شهرداری به سوی بالندگی و توسعه متوازن هدایت کند و این در حالی است که اکنون بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و قانونگذاری‌ها در زمینه مسائل شهری به دلیل فقدان مطالعه دقیق و همچنین ناهماهنگی با شرایط موجودخسارات اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی فراوانی را در پی داشته است.

وی در پایان افزود: در کشورهای توسعه یافته 5 درصد تولید ناخالص ملی صرف تحقیقات می‌شود که سالانه رقمی بالغ بر صدها میلیارد دلار می‌شود و بازدهی این تحقیقات در اقتصاد کشورها حداقل 10برابر میزان هزینه شده است ، به همین دلیل است که هزینه صرف شده در تحقیقات را به عنوان هزینه بلکه به عنوان سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند و با توجه به این آمار می‌توان نتیجه گرفت که هرچه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش انجام شود با سودی بیشتر باز گردانده خواهد شد و این پژوهش‌ها زمانی کاربردی خواهند شد که ابتدا از متخصصان استفاده شود و نظر آنها در پروژه‌های شهری اعمال شود. به نظر می‌رسد طی سال‌های گذشته شهر تهران که به دلیل فقدان چنین مرکز مطالعه‌یی در شهرداری زیان‌های زیادی متحمل شده است.
 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۹۱۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
مهناز نیازی
feedback
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی سخن گفتن استاد بزرگوار ولی ای کاش در عمل در مدیریت شهری هم این اتفاق می افتاد و ازنخبگان در پست های مدیریتی استفاده میشد از خبرگزاری حافظ هم تشکر میکنیم بابت این مصاحبه مفید موفق باشید
مرضیه علیزاده
feedback
Iran, Islamic Republic of
مصاحبه بسیار پر مغز و عالی 👏🏻👏🏻احسنت واقعا جای خالی چنین افراد نخبه ای در این ارگان ها احساس میشه