۰
plusresetminus
گفتگو:

برای پیشرفت کشور باید از نیروی جوان استفاده شود

مولف : منیره خسروبیگ
تاریخ انتشارشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۷
یک فعال اجتماعی در شیراز با بیان اینکه یکی از مهم ترین سرمایه های هر کشور نیروی انسانی است و جوان‌گرایی در سطح مدیریت‌های کلان، میانی و محلی کشور نباید در حد شعار باقی بماند ،گفت : با تربیت نیروی جوان می توانیم وضعیت فعلی کشور را هر چه بهتر بهبود ببخشیم.
برای پیشرفت کشور باید از نیروی جوان استفاده شود
به گزارش حافظ خبر، سامان شجاعیان بیان کرد: با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم، مناسبت ترین راه خروج کشور از بحران‌های فعلی تربیت نیروی کارآمد وجوان است و بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک راهنما و شاخص وجود دارد .

این فعال اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار حافظ خبر ضمن اشاره به اینکه استفاده از جوانان کار آمد در سطح مدیریت‌های کلان نباید در حد شعار باقی بماند ، عنوان کرد : عملیاتی کردن این موضوع بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد که پس از انتشار بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبری، ضرورت توجه جدی به جوان‌گرایی و تقویت زیرساخت‌های مدیریتی برای ورود جوانان باید در دستور کار قرار گیرد و در این میان تربیت مدیران جوان از اولویت‌های اساسی محسوب می‌ شود .

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای مسئولیت‌پذیری در حمایت از جوان‌گرایی، معرفی جوانان موفق و مدیران جوان از اقدامات عملیاتی برای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب است و قوانین و مقررات شهری را می توان به عنوان یکی از مهم ترین نقاط اتصال بین مدیریت شهری و شهروندان دانست. 
وی در ادامه سخنان خود گفت : ضوابط و مقررات شهر یا به تعبیر دیگر، حقوق شهری در صورت انطباق با اصل بهره مندی که در عبارت حقوق شهروندی خلاصه می شود، بسیار کارآمد ارزیابی می شوند و یک شهروند یک عضو رسمی یک شهر، ایالت یا کشور است ، که این دیدگاه، حقوق و مسئولیت هایی را به شهروند یادآور می شود و در قانون پیش بینی و تدوین شده است و همچنین از نظر حقوقی جامعه نیازمند وجود مقرراتی است که روابط تجاری، اموال، مالکیت، شهرسازی، سیاسی و حتی مسائل خانوادگی را در نظر گرفته و سامان دهد، از این رو از دید شهری موضوع حقوق شهروندی آمیخته است ، که به مجموعه این حقوق و مسئولیت ها، حقوق شهروندی اطلاق می شود.

به گفته وی شهروندی تا پیش از این در حوزه اجتماعی شهری بررسی می شد اما پس از آن شهروندی مفاهیم خود را به ایالت و کشور اختصاص داده است.

شجاعیان اظهار کرد : شهروندی منزلتی را نشان می دهد که با قانون اعطا می شود و در عین حال، این مفهوم نشان می دهد که اشخاص به اعتبار جایگاهشان در اجتماع یا واحد سیاسی دارای حقوقی هستند.
همچنین بر اساس این رویکرد، چون افراد در زندگی مشترکی سهیم می شوند، پس دارای حقوق و وظایفی نیز هستند، از این رو به سبب همان زندگی مشترک، خواه در فعالیت اقتصادی یا امور فرهنگی و تعهد سیاسی، همگان از لحاظ اخلاقی نسبت به یکدیگر وظایفی دارند. 
شهروندی در واقع شرایط عضویت در واحدی سیاسی (معمولا دولت ملی) است که از حقوق و امتیازات ویژه کسانی محافظت می کند که وظایف معینی را انجام می دهند. شهروندی بیش از آنکه نظریه باشد، مفهومی است که به شرایط مشارکت کامل در یک جامعه رسمیت می دهد و در دانشنامه سیاسی، شهروند فردی است در رابطه با یک دولت که از سویی برخوردار از حقوق سیاسی و مدنی است و از سوی دیگر در برابر دولت تکلیف هایی به عهده دارد. 
این فعال اجتماعی وظایف کنونی مدیریت شهری (صرف نظر از تنوع و اختلاف در نظام های اجتماعی و سیاسی گوناگون) دانست و گفت : تنها محدود به مواردی از قبیل برنامه ریزی، خدمات رسانی، مدیریت فرهنگ محلی، انجام پروژه های عمرانی و غیره نمی شود ، بلکه جهت دهی فعالیت های شهری و ترسیم چشم انداز شهر در راستای دستیابی به توسعه پایدار از جمله مهم ترین وظایف مدیران شهری به شمار می رود. 
شجاعیان عنوان کرد : یک مدیر شهری باید بتواند در دنیای رقابتی نقاط قوت و ضعف شهر خود را شناخته و درصدد تقویت مزایای رقابتی آن برآید.
 بسیاری معتقدند که جامعه آینده جامعه ای شهرنشین خواهد بود. بنابراین، شهرها به جای اینکه مکان هایی بی ثمر برای سرمایه گذاری اقتصادی یا تراکم کارگران بیکار با انبوه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی باشند، باید به مراکز رشد و پویایی اقتصادی و اجتماعی، در چارچوب ملی بدل شوند. این مراکز، باید که آفرینشگر فرصتهایی ارزنده برای رفاه و توسعه نه تنها جمعیت ساکن در آن، بلکه جمعیت تمامی کشور باشد.
او افزود : امروزه، شهرها از دو جنبه اهمیت یافته اند: یکی به عنوان مرکز تجمع گروه عظیمی از مردم، دیگری به عنوان عمده ترین بازیگر نقش اقتصادی، در کل اقتصاد ملی. 
به گفته شجاعیان از این رو، باید به مسائل و مشکلات آنها، توجه بیشتر و دقیق تر کرد ، زیرا در حالتی که برنامه ریزی دقیق و درست سبب رشد اقتصادی، تثبیت سیاسی و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهرها می شود .
مدرس دانشگاه با بیام اینکه شهرهای بزرگ را می توان یک سازمان بزرگ دانست، بیان کرد : امروزه مشارکت و تعامل، مفاهیمی محوری در مدیریت شهری اند و مدیریت شهری می کوشد تا بین نهادهای عمومی، خصوصی و مدنی، رقابت و توازن ایجاد کند ، تا زمینه های پیدایی شهر یکپارچه فراهم شود.       بنابراین، مدیریت شهری می تواند با آموزش حقوق شهروندی و تشویق شهروندان به پیگیری حقوق خویش، اتخاذ رویکرد شهروند مداری و ایجاد فضای گفتگو میان شهروندان و مدیران شهری، اصلاح نظام اداری و مراعات حقوق شهروندی، جامعیت و عدم تبعیض میان شهروندان، حاکمیت قانون، مسئولیت پذیری در قبال شهروندان، کارآیی و اثربخشی، شفافیت و پاسخگویی در جهت ارتقا حقوق شهروندان نقش آفرینی کند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
مولف : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۹۴۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما