۰
plusresetminus

اظهارنظرهای سفارشاتی - انتخاباتی «هاشمی رفسنجانی» به زنان؛ توصیه‌های «کمپینی - فمینیستی» یا نصیحت‌های یک سیاستمدار پرسابقه به نیمی از جامعه!

تاریخ انتشارشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
طی ماه‌های اخیر هاشمی رفسنجانی تمرکز ویژه‌ای بر حوزه زنان و رفتار زنان در برهه انتخابات داشته است.
هاشمی
هاشمی
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از وطن امروز، هاشمی رفسنجانی برخلاف همه ادوار گذشته که کاندیداتوری خود در انتخابات را به روزهای پایانی موکول می‌کرد، امسال چند ماه مانده به انتخابات مجلس خبرگان، رسما کاندیداتوری خود را در این انتخابات اعلام کرد.

 اما در این میان برخی اظهارنظر‌های او نشان می‌دهد او یک برنامه ویژه برای انتخابات مجلس نیز دارد. طی ماه‌های اخیر هاشمی رفسنجانی تمرکز ویژه‌ای بر حوزه زنان و رفتار زنان در برهه انتخابات داشته است. حداقل 2 سخنرانی طی ماه‌های اخیر از هاشمی رفسنجانی وجود دارد که او در این سخنرانی‌ها درباره رفتار زنان در انتخابات «سفارشاتی» داشته است به گونه‌ای که هاشمی رفسنجانی طی این مدت یک خواسته نامتعارف و تقریبا «فمینیستی» از زنان داشته است. او از زنان خواسته است در انتخابات به کاندیداهای زن رأی بدهند!

رفسنجانی 18 خردادماه امسال در دیدار مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور و معاونین و چند تن از زنان مسؤول در وزارتخانه‌ها با تأکید بر نقش زنان در عرصه‌های سیاسی کشور بویژه مقطع انتخابات، گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت هر جامعه‌ای می‌توانند در هر انتخاباتی به نامزدهای خود رأی دهند و اینکه زنان نامزد در انتخابات، رأی کافی را نمی‌آورند، به جماعت آنان در جامعه بستگی دارد.

 همانگونه که گفته شد این اظهارنظر عجیب بیشتر شبیه توصیه‌های کمپینی - فمینیستی در موعد انتخابات است تا نصیحت‌های یک سیاستمدار پرسابقه به نیمی از جامعه! اما این سفارش عجیب در ادامه باز هم مورد تاکید هاشمی قرار گرفته است.

رفسنجانی هفته گذشته در مشهد و دیدار احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدالیون و مستقل‌های استان خراسان رضوی در پاسخ به سخنان زنان حاضر در جلسه که خواستار حضور بیشتر زنان در مجلس و مدیریت‌های کشور بودند، گفت: راهکار اساسی این مساله تحصیل خانم‌ها بود که الحمدلله با انقلاب اسلامی مهیا شده و امروز قشر زنان تحصیلکرده در همه سطوح کشور هستند و حضور آنان در مجلس و مسؤولیت‌‌ها به آرای مردم وابسته است که باز هم زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه می‌توانند در انتخابات به زنان رأی بدهند.

این اظهارنظر هاشمی نشان می‌دهد او درباره انتخابات به یک دیدگاه جدید رسیده است و آن رأی زنان به زنان است! به عبارتی او در حال ترویج این شعار فمینیستی در جامعه است که زنان در انتخابات باید کاندیداهای زن را انتخاب کنند! اما دلیل این رفتار هاشمی رفسنجانی چیست و چرا یک روحانی که همین اواخر کاندیدای ریاست مجلس خبرگان رهبری نیز شده بود، در حال ترویج چنین گرایشات و تمایلات فمینیستی است؟

 به نظر می‌رسد این رفتار عجیب آقای هاشمی بی‌ربط با برخی شایعات درباره کاندیداتوری دختر او در انتخابات مجلس آینده نیست به گونه‌ای که برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به خاندان هاشمی، مدعی کاندیداتوری فاطمه هاشمی در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران هستند. طی هفته‌های اخیر این شایعه بسیار جدی شد. از سوی دیگر تحرکات فاطمه هاشمی نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

 اخیرا نیز روزنامه آرمان که در میان اهالی رسانه به عنوان روزنامه خانوادگی آقای هاشمی شهره است، عکس یک خود را به فاطمه هاشمی اختصاص داد و او را همردیف بی‌نظیر بوتو و ایندیرا گاندی قرار داده بود و به نوعی آنها را ادامه‌دهندگان راه پدرانشان دانسته بود!

بر همین اساس به نظر می‌رسد توصیه‌های عجیب آقای هاشمی به زنان برای انتخاب خود در انتخابات، بی‌ارتباط با موضوع احتمال کاندیداتوری دختر او در انتخابات آتی تهران نیست! 

البته رأی زنان به زنان از سوی دیگر اعضای خاندان نیز تبلیغ و ترویج می‌شود به گونه‌ای که فائزه هاشمی، دختر سابقه‌دار آقای هاشمی نیز اخیرا از اینکه اولویت زنان در انتخابات، کاندیداهای زن نیست، انتقاد کرده بود! او اواخر تیرماه امسال در مراسمی به میزبانی جمعیت زنان مسلمان نواندیش درباره رأی نیاوردن طرح سهمیه 30 درصدی زنان از مجلس گفت: «خودمان هم فکر می‌کردیم که چون آقای هاشمی به‌عنوان رئیس مجمع از این موضوع دفاع کرد حتما رأی خواهد آورد. ولی رأی نیاورد.

با شرمندگی باید بگویم یکی از کسانی که رأی نداده، عموی من [محمد هاشمی] بوده است. اگر می‌دانستم ایشان رأی نمی‌دهد می‌رفتیم لابی می‌کردیم! دیشب متوجه شدم که یکی از آن 2 نفر عموی من محمد هاشمی بوده است».

«فائزه هاشمی» افزود: «ما هروقت نزد آقای هاشمی می‌رویم و از وضعیت کشور گله می‌کنیم که چرا به خانم‌ها پست نمی‌دهید و چرا آنها را به بازی نمی‌گیرید؟ می‌گویند شما خودتان به خودتان رأی نمی‌دهید از بقیه چه انتظاری دارید؟ این حرف درستی است.

نکته دیگر اینکه ما با آقایان در یکجا فعالیت می‌کنیم و حزب‌مان حزب زنانه نیست، باید به نوبت خودمان در احزابی که حضور داریم و در جمعیت‌ها و گروه‌ها، سعی کنیم نقش و سهم خانم‌ها را در آن تشکیلات حزبی در برنامه‌های حزبی و سطوح تصمیم‌گیری حزبی ارتقا دهیم. من تجربه‌ای در روزنامه زن داشتم.

آنجا اعلام کرده بودیم تبلیغات تمام خانم‌های کاندیدا را در سراسر کشور رایگان چاپ می‌کنیم. چون بنیه اقتصادی آنها برای تبلیغات و کارهای انتخاباتی ضعیف است».

این اظهارات فائزه نیز در کنار همان اظهارات هاشمی رفسنجانی قرار می‌گیرد. در واقع برجسته‌سازی موضوع رای زنان به زنان آن هم در دوره‌ای که کاندیداتوری دختر ارشد آقای هاشمی در تهران مطرح شده، می‌تواند این موضوع را در اذهان مطرح کند که این قبیل اظهارنظرها، یک تاکتیک انتخاباتی است.
کد مطلب : ۱۰۳۹۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما