۰
plusresetminus
گزارش «حافظ نیوز» از نشست «آشنایی با رویکرد زیست‌بومی برای مدیریت یکپارچه تالاب‌ها»؛

ردیف اعتباری ویژه فارس برای حفظ تالاب‌ها/ اولویت تأمین حق‌آبه تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست/ فرونشست بسیاری از دشت‌های کشور با استحصال آب/ تعدد سدها؛ عامل نابودی تالاب‌ها

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۳
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با ابراز تاسف از عدم مدیریت مناسب آب گفت: امروز بسیاری از دشت‌های کشور با استحصال آب فرونشست کرده و تعدد سدها باعث نابودی تالاب‌ها شده که انواع مشکلات زیست‌محیطی را در پی دارد.
تالاب, خشکسالی
تالاب, خشکسالی
 به گزارش "حافظ نیوز"، نشست آشنایی با رویکرد زیست بومی برای مدیریت یکپارچه تالاب‌ها در شیراز برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس در این نشست با تصریح بر ضرورت حفاظت از تالاب‌ها گفت: با توجه به خشکسالی‌های موجود، شرایط بسیار ویژه است و فراهم آوردن شرایط برای اعمال نگاه‌های نو در حوزه زیست‌بوم
حفظ و حراست از تالاب‌ها با حضور جوامع محلی امکان‌پذیر است
با تکیه‌ بر مشارکت مردم ضررت دارد.

ساسان تاجگردون حفظ و حراست از تالاب‌ها را با حضور جوامع محلی امکان‌پذیر دانست و گفت: این عدم توجه در نظام کارکردی توزیع اعتبارات تأثیرگذار است.

وی یادآور شد: امسال استان فارس، ردیف اعتباری ویژه برای حفظ تالاب دارد که باید در کارکرد این ردیف اعتباری توجه لازم صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست فارس نیز در این نشست با بیان اینکه طبق مصوبه هیئت‌ وزیران، تأمین حق‌آبه تالاب‌ها از رودخانه‌های
تأمین حق‌آبه تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست نسبت به سایر مصارف پس از تأمین نیاز آب شرب مردم در اولویت قرار دارد
بالادست نسبت به سایر مصارف پس از تأمین نیاز آب شرب مردم در اولویت قرار دارد.

حمزه ولوی با اشاره به اینکه طرح مدیریت زیست‌بومی مناطق بر این اساس است که در این برنامه‌ریزی کل جوامعی که به شکلی در بهره‌برداری دخیل هستند حضور دارند و برنامه‌ریزی بر اساس حوزه آبریز است چون از عوامل محدودکننده کار در کشور ما، آب و محدودیت منابع آب است.

به گفته وی، فعل‌ و انفعالاتی که در یک حوزه آبریز صورت می‌گیرد می‌تواند بر تمام ارکان آن منطقه تأثیرگذار باشد و در این راستا ستاد احیای تالاب‌های استان تشکیل‌ شده و در زیرمجموعه آن کارگروه تلفیق و برنامه‌ریزی
برنامه‌ریزی رشد کشاورزی در اراضی کشور بر اساس الگوهای اروپایی است؛ درحالی‌که عامل محدودکننده ما آب و عامل محدودکننده آنها زمین است
به ریاست سازمان برنامه‌ریزی استان شکل می‌گیرد.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران نیز در این نشست با ابراز تاسف از عدم مدیریت مناسب آب گفت: امروز بسیاری از دشت‌های کشور با استحصال آب فرونشست کرده و تعدد سدها باعث نابودی تالاب‌ها شده که انواع مشکلات زیست‌محیطی را در پی دارد.

به گفته محسن سلیمانی، برنامه‌ریزی رشد کشاورزی در اراضی کشور بر اساس الگوهای اروپایی است؛ درحالی‌که عامل محدودکننده ما آب و عامل محدودکننده آنها زمین است و با وجود راندمان پایین آبیاری اراضی کشاورزی، به‌راحتی از این کالای استراتژیک برای موارد غیر راهبردی استفاده می‌کنیم.
کد مطلب : ۱۰۵۲۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما