۰
plusresetminus
گفتگوی تفصیلی «حافظ نیوز» با سردار سیدمعین انجوی‌نژاد پیرامون دوران دفاع مقدس؛

تصمیمات غلط هاشمی رفسنجانی سرنوشت جنگ را عوض کرد/ آمریکا برای تصرف فاو به کمک صدام آمد/ هرکس بگوید امام با رضایت قطعنامه را پذیرفت دروغ می‌گوید

تاریخ انتشارچهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۱
این یادگار هشت سال دفاع مقدس گفت: بی‌دلیل نیست که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «استان فارس بر قله افتخار است» و همیشه از یگان فارس باافتخار یاد می‌کنند، چراکه یگان فارس از روزهای آغازین جنگ در مناطق حضور داشتند.
سردار انجوی نژاد
سردار انجوی نژاد
"حافظ نیوز"، هفته دفاع مقدس همچون نگینی تا همیشه زمان، بر تارک تاریخ حماسه و ایثار و پایداری آزادگان جهان می‌درخشد، تاریخ هشت‌ساله دفاع مقدس که پر از عشق و ایثار و مقاومت است و دعای شبانه پرچم‌دار وادی عشق و یاور بسیجیان و رزمندگان حضرت امام(ره)، خروش سپاهیان، بسیجیان، ارتشیان و پشتیبانی خالصانه پیر و جوان، مرد و زن را در دل خود دارد، همواره در سینه تاریخ خواهد ماند.

ذکر فداکاری و مجاهدت رزمندگان دوران دفاع مقدس موجب زنده نگه‌داشتن و پویایی اسلام و انقلاب اسلامی و بیانگر آمادگی و حفظ قدرت دفاعی ملت قهرمان ایران است.

حدیث هشت سال دفاع مقدس، مقاومت و مظلومیت ملتى که قله‌هاى سربلند ایثار و حماسه و شرف را در راه دفاع از کیان مکتب، انقلاب و میهن اسلامى خویش درنوردیده است، حکایت ماندگار دلاورى شهیدان و شاهدانى است که با خون و جانشان سطرسطر تاریخ این مرزوبوم اسلامى را نگاشته‌اند.

به همین بهانه بر آن شدیم تا برای پاسداشت این دوران ماندگار به سراغ یکی از یادگاران دفاع مقدس برویم و بشنویم آنچه را که در سراچه دیبای آن روزها بود.



ازاین‌رو با دعوت "حافظ نیوز"، میزبان سردار سید محمدحسین (معین) انجوی‌نژاد در دفتر این پایگاه خبری – تحلیلی شدیم.

این یادگار هشت سال دفاع مقدس در پاسخ به چرایی و ضرورت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و انتقال ارزش‌های آن به نسل جوان و نسل‌های آتی گفت: تا سال 76 خیلی کم اتفاق می‌افتاد مبحثی در خصوص دفاع مقدس را بازکنیم به‌این‌علت که می‌گفتند چیزهایی در دفاع هشت‌ساله وجود دارد که باور آن برای نسل جوان امروز مشکل است و شاید نتوانند قبول کند که یک سری نیروها و افرادی وارد معرکه شدند که با گذراندن یک سری آموزش‌های مقدماتی 45 روزه به جنگ با کسانی که سرتاپا مسلح رفته‌اند و این منطقی و پذیرفتنی نیست.

به گفته این رزمنده دفاع مقدس، همین بی‌تجربگی ما بود که صدام را عاصی کرد؛ چراکه صدام کلاسیک می‌جنگید.



فرمانده واحد تخریب در دفاع مقدس افزود: ما سال اول جنگ تجربه زیادی نداشتیم و بعضاً نوع رسم و جنگیدن ما طبق قاعده خاصی نبود،اما می‌جنگیدیم و طراحی عملیات ما عقلانی بود و روی نقاط قوت و ضعف دشمن سنجیده و شناسایی متعدد انجام می‌شد و بر این اساس برنامه‌ریزی می‌شد.

این غواص عملیات دفاع مقدس ادامه داد: فرماندهان عراقی دوره‌دیده و باسواد بودند این‌طور نبود که در فیلم‌های ایرانی، عراقی‌ها را زبون و بی‌عرضه نشان می‌دهند که نتیجه‌اش این می‌شود که در ذهن جوان ما چنین جاافتاده که اگر چنین بوده پس چرا جنگ هشت سال طول کشیده و همان روزهای آغازین و خیلی زودتر سرنوشت جنگ یکسره می‌شد.

انجوی‌نژاد گفت: ژنرال ماهر عبدالرشید یکی از بهترین فرماندهان عملیاتی عراق و طراحان نظامی بود که یک‌پایش را در جنگ از دست داد ولی تا آخرین لحظه می‌جنگید و اگر جایی وارد می‌شد کار برای ما سخت می‌شد؛ همچنین کتاب در مورد نقش ماهر و عدنان خیراله در دفاع در جنگ نوشته‌شده است.

به گفته این جانباز دفاع مقدس؛ بسیجی‌ها کم‌سن‌وسال بودند و اکثریت سپاه دانشجو بودند که در زمان جنگ از سنگر دانشگاه به سپاه آمدند، با اینکه آموزش خاصی نگذرانده بودند؛ اما بحث بر این است که اینها ایمان داشتند و با تأسی گرفتن از نهضت عاشورا می‌جنگیدند و جنگ ما برگرفته از نهضت اباعبدالله حسین(ع) بود.



انجوی‌نژاد بیان داشت: خود نهضت اباعبدالله الحسین(ع) را اگر واکاوی کنیم که نبردی درگرفت و 72 تن شهید شدند و تعدادی هم اسیر شدند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در زمان واقعه کربلا، وضعیت اجتماع به صورتی بود که در آن، تبلیغات یزید و لشکر کفر باعث شده بود زمانی که خاندان عصمت و طهارت(ع) وارد شام شدند، همه سنگ بزنند و شادی کنند و باید دید اینجا چه اتفاقی می‌افتد که ورق برمی‌گردد.

راوی هشت سال دفاع مقدس گفت: وقتی حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) شروع به افشاگری و معرفی خاندان کردند برای مردم جا افتاد که چه اتفاقی افتاده است و نتیجه آن بحث خوارج پیش می‌آید و کسانی که به مختار پیوستند، همان کسانی بودند که در زمان جنگ حاضر نشدند کنار سیدالشهدا(ع) باشند؛ زمانی فهمیدند چه اتفاقی افتاده که نتیجه روایت‌گری‌ها و بیان نهضت عاشورا کار را به‌جایی رساند که حتی یزید هنگام افشاگری گریه می‌کرد و تأثیرگذار بود.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) می‌گفت این دسته‌جات سینه‌زنی و عزاداری است که محرم را نگه‌داشته است و تعابیر مختلفی که بکار می‌بردند و نتیجه می‌گیریم که چرا حضرت آقا در بحث روایتگری می‌گویند امروز زنده نگه‌داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

مربی واحد تخریب هشت سال دفاع مقدس گفت: افرادی با خلق‌وخوی‌های متفاوت به خاک شلمچه می‌آیند،بدون اینکه ما تحت‌فشارشان قرار بدهیم و این خاک گیرایی دارد که فردی می‌آید و 180 درجه تغییر می‌کند.

انجوی‌نژاد عنوان کرد: مهمانان خارجی از کشورهای دیگر هنگام دیدار از این مناطق می‌گفتند که شما باید مباهات کنید به این خاک شلمچه که با انسان صحبت می‌کند و اگر ما این خاک را در فرانسه داشتیم آن‌وقت می‌دیدید در جهان چه می‌کردیم.

وی بیان کرد: چه اتفاقی می‌افتد که جوانان ما را به سمت خودش می‌کشد و حاضر نیستند با جای دیگر آن را عوض کنند، در ایام عید چند سال است که شلمچه بعد از مشهد بیشترین زائر میلیونی را دارد، جنگی نیست پس دنبال چه می‌گردند؟

این یادگار دفاع مقدس با بیان اینکه یک دختر 16 ساله جنگ کره را توصیف می‌کرد که نشانه فرهنگ‌سازی آنها از جنگشان است، بیان داشت: ما 10 درصد هم در زمینه اثرات دفاع مقدس در جامعه فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم، موزه جنگ مسکو قسمت‌های مختلفی دارد که یک سالن بزرگ حاوی تابلوهای ویژه جنگ که خود را در فضای جنگ می‌بینی و هر تابلو نمادی از یک عملیات است.

انجوی‌نژاد بیان کرد: روسیه یک کشور کمونیست است، ببینید چطور از بازماندگان جنگشان دفاع و پاسداری می‌کنند و مردمش می‌گویند: ما هرچه داریم از این‌هاست.

وی تصریح کرد: مردم ویتنام اسامی سربازانشان را روی سنگ حکاکی کردند و شمع برایشان روشن می‌کنند و یک دقیقه به احترام آنها سکوت می‌کنند.




این رزمنده هشت سال دفاع مقدس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش یگان‌های استان فارس در هشت سال دفاع گفت: بی‌دلیل نیست که مقام معظم رهبری می‌فرمایند "استان فارس بر قله افتخار است" و همیشه از یگان فارس باافتخار یاد می‌کنند، چراکه یگان فارس از روزهای آغازین جنگ در مناطق حضور داشتند.

وی افزود: در غائله کردستان، سپاه فارس به‌صورت اکیپ‌های مختلف در این منطقه حضور داشتند.

این رزمنده دفاع مقدس در واحد اطلاعات و عملیات اضافه کرد: زمانی‌که وضعیت کردستان نسبتاً آرام شد، جنگ آغاز شد و دو اکیپ از شیراز در غائله خرمشهر حضور داشتند.

این یادگار دفاع مقدس یادآور شد: در حماسه مقاومت 35 روزه خرمشهر بیشترین شهدا از شیراز هستند.

وی خاطرنشان کرد: یگان‌های ارتش از زمان حمله عراق به سمت شوش اگر دفاع همه‌جانبه تیپ 37 زرهی شیراز نبود، یگان‌های ارتش عراق وارد شوش می‌شدند.

انجوی‌نژاد گفت: از تیپ 55 هوابرد شیراز در ارتفاعات میشداغ به نیکی یاد می‌کنند و اگر مقاومت این تیپ نبود، عراقی‌ها خود را به اهواز می‌رساندند؛ این یگان‌ها در عملیات ثامن‌الائمه، بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور مستمر داشتند و به‌عنوان یگان خط‌شکن و عملیاتی شرکت داشتند.

وی عنوان کرد: بدین علت که گروه‌های فرقان و چریک و الهادی اوایل انقلاب زیاد و فعال بودند، سپاه مأموریت مقابله با اینها را داشت و با شروع جنگ سپاه اکیپ‌هایی به مناطق اعزام کرد و سپاه فارس در محور سوسنگرد نقش مهمی با مسئولیت سردار اسدی و شهید سپاسی و آذرپیکان داشتند.

این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس گفت: این وضعیت ادامه داشت تا بعد از رأی مجلس به عدم‌کفایت بنی‌صدر و عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا فرماندهان جنگ با طرح شعار «ارتشی، بسیجی، سپاهی، یک لشکر الهی» اقدام به تشکیل قرارگاه مشترک کردند و اولین قرارگاه عملیاتی به نام قرارگاه کربلا با مدیریت محسن رضایی و شهید صیاد شیرازی که نماینده سپاه و ارتش بودند تشکیل شد.



انجوی‌نژاد بیان کرد: همان موقع لزوم یک سازمان رزم در سپاه مطرح شد چون ارتش بر اساس قواعد نظامی کار می‌کرد و اولین سازمان رزم سپاه ابتدای عملیات طریق‌القدس تشکیل شد.

وی اضافه کرد: فارس اولین یگان خود را به نام امام سجاد(ع) تشکیل داد و اعزام‌ها شروع شد، سپس یگان‌های 22 بهمن، دستغیب، فاطمه‌الزهرا(ع)، احمدبن موسی(ع)، 56 یونس، 46 الهادی تشکیل شد و اعزام‌ها افزایش یافت.

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد: اگر ما کل رزمندگان را جمع کنیم فارس 12 درصد نیروی جبهه را تأمین می‌کرد.

وی ادامه داد: کم‌کم این تیپ‌ها اقدام شدند مانند تیپ 17 قم که سه گردان از فارس داشت و تیپ المهدی گچساران که نیروهای فارس هم حضور داشتند.

انجوی‌نژاد بیان کرد: قرارگاه نوح نبی یک قرارگاه دریایی بود که بعداً تبدیل به نیروی دریایی شد؛ این یگان‌ها به‌مرور زمان اقدام و تبدیل به لشکر شدند، یگان 26 سلمان بعداً تبدیل به تیپ موشکی شد و  در طول جنگ تیپ‌ها و لشکرهای زیادی از استان فارس شکل گرفت.


این مدرس دانشگاه در ادامه این مصاحبه در پاسخ به "حافظ نیوز" مبنی بر چرایی تداوم جنگ بعد از فتح خرمشهر تصریح کرد: صدام گفت جنگ تمام‌شده صحت ندارد، صدام گفت آتش‌بس اما نگفت جنگ تمام‌شده است؛ قرارداد 497 خرداد سال 61 در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرد که دولت عراق آتش‌بس اعلام کرده و طرفین با مذاکره وضعیت جنگ را حل کنیم که امام(ره) نپذیرفتند و گفتند ما به یک شرط قبول می‌کنیم: عراقی‌ها به لب مرزهای خود بروند، اسرا مبادله بشوند، تیراندازی و گلوله‌باران اتمام یابد آغازگر جنگ مشخص بشود.

وی گفت: در همان زمان 15 هزار کیلومترمربع از خاک ما دست عراق بود طلاییه تا سال 69 دست عراق بود و آزاد نشده بود، عراق تمام شروط را نپذیرفت و چیزهایی که امام می‌خواست در قطع‌نامه گنجانده نشده بود و گفت تا مادامی‌که نیروها در خاک ما باشند قرارداد را نمی‌پذیریم.

این یادگار دفاع مقدس گفت: ایران در محاصره اقتصادی از پنجم مهرماه ما با عملیات ثامن‌الائمه(ع)، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس را اجرا و پنج هزار و 800 کیلومتر از خاک را آزاد کردند و به پشت هشت کیلومتری دیوارهای بصره رسیدیم.

انجوی‌نژاد ادامه داد: نتیجه این شد که در عملیات کربلای 5 حاضر نبودند خواسته‌های ما را قبول کنند و در قطع‌نامه بگنجانند ولی بعد از این عملیات قطع‌نامه 598 را صادر کردند؛ چرا همان موقع شرایط را شورای امنیت قبول نکرد.


وی بیان کرد: زمانی که به هشت کیلومتری بصره رسیدیم فرماندهان نظر داشتند که زمان مناسبی برای نشستن بر سر میز مذاکره است ولی همان موقع فرمانده عالی جنگ هاشمی بود که تصمیم گرفتند برگ برنده‌ای دستشان باشد. جنوب را تخلیه و به مناطق شمال غرب رفتند تا جنگ آنجا ادامه پیدا کند و با یک عملیات وسیع مثل کربلای 5 بتوانند ضربه نهایی را به عراق بزنیم.

این رزومنده دفاع مقدس بیان کرد: استدلال هاشمی این بود که عراقی‌ها نیروهایشان را به سمت شمال غرب می‌کشاند و توپ‌خانه را به بهانه تعمیر به عقب بردند. ولی عراقی‌ها دست ما را خوانده بودند و به سمت جنوب حرکت کردند؛ همان زمان ماجرای فاو پیش آمد و قرارگاه 9 نبی سه هزار و 400 نیرو بیشتر نداشت عراقی‌ها نزدیک به 200 هزار نیرو پشت منطقه داشتند.

انجوی‌نژاد افزود: با این نیرو هم نتوانستند روز اول فاو را بگیرند در این قضیه بالگردهای آمریکایی شخصاً بر روی مناطق گلوله‌باران می‌کردند.

وی گفت: کلمه آتش‌بس در در چند جای قطع‌نامه ذکر شده است، هاشمی می‌گوید امام قطع‌نامه را با رضایت کامل پذیرفت ولی بارها امام گفت مثل جام زهرآلود نوشیدم؟

این رزمنده دفاع مقدس بیان کرد: سخن هاشمی را به‌صراحت رد می‌کنم؛ در کرمانشاه در مقر قرارگاه رمضان در تیرماه هاشمی گفت امام گفته با تمام توان جنگ را ادامه دهید و ما 4چهار میلیارد برای خرید امکانات سپاه کنار گذاشته‌ایم و  هر چه نیاز دارید لیست کنید.

این رزمنده واحد اطلاعات و عملیات گفت: محسن رضایی لیست کرد ولی موقع تحویل نوشت اگر این امکانات هم نباشد ما جنگ را عاشورایی ادامه خواهیم داد؛ این لیست را تحویل امام دادند که میرحسین گفت خزانه خالی است و ما پول نداریم و پس از پذیرفتن قطع‌نامه کسی حاضر نیست شما را همراهی کند.

وی افزود: به امام(ره) پیام دروغ می‌دادند که نیرو حاضر نیست جبهه بیاید؛ در فاصله 40 روزه قطع‌نامه، عراق چند بار تا 29 مرداد به مناطق حمله و جنگ کرد و اسیر گرفت و دست از خوی جنگ‌طلبی‌اش برنداشت و منافقین را در پنجم مرداد 67 تجهیز کرد.

این یادگار دفاع مقدس گفت: حتی بعد از جنگ چند بار آبادان خمپاره زد و شهید داشتیم و غذای ما بعضی مواقع نصف نان بود.

وی خاطرنشان کرد: در دوره روایت‌گری بحث ناگفته‌های جنگ را مطرح می‌کردم و اگر امروزه واقعیت جنگ برای نسل امروز گفته نشود این ناگفته‌ها باقی می‌ماند و نسل آینده واقعیت‌ها را درک نخواهند کرد.

انجوی‌نژاد بیان کرد: کتاب راز قطع‌نامه خیلی از ابعاد و لایه‌های پنهان جنگ را در این قضیه بازگو کرده است؛ اینها به خودشان هم رحم نکردند و دولت روحانی جلوی چاپ کتاب خاطرات خرازی را گرفته به دلیل گفتن یک خاطره مبنی بر اینکه وی با روحانی و هاشمی روی کشتی بوده‌اند و از بهترین غذاهای دریایی خورده‌اند؛ اما موقع پیاده شدن مشاهده کردم که فرماندهان آب دوغ خیار می‌خوردند و واقعا متاسف شده است.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: اینها خیلی چیزها که به ضرر خودشان است را حذف کرده‌اند؛ در سال 64 هاشمی اتاق فکر عقلای جنگ را تشکیل داد ولی امام آن را تعطیل کرد.

انجوی‌نژاد با اشاره به مبحث ادبیات پایداری گفت: شهید خرازی می‌گفت خیلی‌ها جنگ را درشت می‌نویسند اما درست نمی‌نویسند.

وی افزود: به خاطر تعریف غلط و تعابیر نابجا شهدا را قدیسه و دست‌نیافتنی کردند که جوان می‌گوید ما کجا می‌توانیم مثل شهدا باشیم؛ فیلم اخراجی‌ها داستان واقعی جنگ بود که رهبر معظم انقلاب فیلم را دیده‌اند و تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند و از گنجاندن طنز جنگ در فیلم استقبال کردند.

این یادگار دفاع مقدس بیان کرد: چرا ما باید از واقعیت‌های جنگ فرار می‌کنیم و  چرا بعد از جنگ در تمام دولت‌ها فرهنگ‌سازی نکرده‌ایم که شبهات در ذهن جوان برطرف شود و چرا شبهه را چندین ساله را برطرف نکرده‌ایم که خیلی از جوانان سردرگم مانده‌اند.

انجوی‌نژاد تصریح کرد: مقام معظم رهبری گفته‌اند این جنگ گنج است آیا ما توانسته‌ایم آن را استخراج‌کنیم؛ این نشان‌دهنده اهمیت ویژه جنگ است.

وی  به برکات هشت سال دفاع مقدس و رمز ماندگاری و صدور آن گفت: امام گفت ما می‌خواهیم انقلابمان را به جهان صادر کنیم و در زمان جنگ کسی حرف امام را گوش نداد که "جنگ در رأس همه امور است" جز صدام گوش داد که  با لباس جنگی و نظامی می‌جنگید و تمام وزرایش همه با لباس نظامی در جلسات هیئت دولت حضور می‌یافتند و همه وزرا در خدمت جنگ بودند.

انجوی‌نژاد ادامه داد: ولی در سال 62 مملکت ما با عملیات خیبر دولت میرحسین از عملیات جا زد‌ند و کمتر از 10 درصد بودجه و امکانات کشور در اختیار جنگ بود.

این یادگار دفاع مقدس با بیان اینکه اگر جنگ شود جوانان استقبال می‌کنند؟ گفت: 100 درصد استقبال می‌کنند؛ دشمنان آنها هنوز جوان ایرانی را نشناخته‌اند؛ در اوایل جنگ بعضی از جوانان با شلوار لی می‌جنگیدند.


وی افزود: خاطره اکبر نانوا در خود شیراز برنده خاطرات دفاع مقدس شد که یک آدم لات بود که در فضای جبهه‌ها قرار گرفت و شهید شد؛ این نشان‌دهنده این است که جوان ایرانی غیرتمند و ای عرق ملی به میان باشد عکس‌العمل نشان می‌دهد. برای جوان ایرانی اهمیت دارد.

انجوی‌نژاد با اشاره به شیرین‌ترین خاطره زمان جنگ گفت: تمام هشت سال برای من شیرین است، در موقع شروع جنگ شهید اسلامی‌نسب به ما آموزش نظامی می‌داد که در موقع حضور خودمان را جمع کردیم؛ حاج ناصر نصیری و سرکوبی و خطاپوش و باغچه‌بان با جمع صمیمانه خاطرات شیرین دارم؛ از افرادی که خیلی برمن تأثیر گذاشت شهید خادم صادق بود؛ همچنین شهید اسلامی‌نسب همه خاطرات را با آن‌ها دارم.

"حافظ نیوز" آرزوی پایداری همه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بر ولایتمداری و ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را دارد.
کد مطلب : ۱۱۱۲۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
هادی
feedback
United States
باسلام خیلی ممنوم من در کربلا هستم واقعا گریه گرفت چرابعضی هابه کشورخیانت مکنند واب از تب هم تکان نمی خورد