۰
plusresetminus
عزای امت اسلام/ روایت حجت‌الاسلام حدائق از فاجعه منا؛

حجاج قربانی خودخواهی و منیت خاندان آل سعود شدند/ مأموران سعودی در برابر فریاد زائران، تنها نظاره‌گر بودند

تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۶
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس گفت: اجساد قربانیان این حادثه در سردخانه‌های عربستان هستند اما دولت سعوی در این زمینه هم کارشکنی می‌کند و همکاری‌های لازم را در تحویل اجساد و همچنین شناسایی آن‌ها با کشورهای مختلف نمی‌کند.
حجت الاسلام حدائق
حجت الاسلام حدائق
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) استان فارس در حج تمتع سال جاری که با حوادث و اتفاقات فراوانی مقارن بود، همراه با سایر زائران در این سفر معنوی حضور داشت.
وی در بدو ورود خود به شیراز و در فرودگاه شهید دستغیب به بیان نکاتی درباره حج امسال پرداخت که همگی حکایت از بی‌تدبیری و سوءنیت خاندان آل سعود دارد.

حدائق در این رابطه گفت: در حج تمتع امسال شاهد فرود آمدن جرثقیل بر سقف مسجد‌الحرام و همچنین، فاجعه دردناک و دلخراش کشته شدن زائران بیت‌الله‌الحرام در روز 10 ذی‌الحجه در سرزمین منا بودم.

حجاج قربانی خودخواهی و منیت خاندان آل سعود شدند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: آنچه که از نزدیک درباره تمام این وقایع مشاهده بودم، همگی حکایت از بی‌کفایتی، بی‌درایتی و بی‌تدبیری اولیای امر در عربستان سعودی می‌کند که بیش از 2 میلیون زائر از سراسر دنیا به اشتیاق زیارت خانه خدا در آنجا آمدند و در عمل عبادی حج شرکت کردند اما متأسفانه به خاطر خودخواهی، تکبر و منیتی که خاندان آل سعود دارند چنین فاجعه‌ای در سرزمین منا رخ داد.

وی ادامه داد: در روز حادثه یکی از شاهزادگان آل سعود می‌خواست در یک مراسم تشریفاتی رمی جمره شرکت کند در حالی که محرم هم نبود اما دو خیابان اصلی این منطقه را به خاطر او بستند و در نتیجه جمعیت عظیمی که در روز دهم ذی‌الحجه به جمرات می‌رفتند در یک خیابان متمرکز و متراکم شدند ضمن اینکه تمام راه‌های منشعب به این خیابان نیز بستند و هزاران انسان در این فضا محبوس شدند.

مأموران سعودی در برابر فریاد و طلب کمک زائران، تنها نظاره‌گر بودند

حدائق با یادآوری اینکه من 10 دقیقه قبل از بسته شدن خیابان از آنجا گذر کردم، گفت: افراد زیادی از کاروان ما در این منطقه گرفتار شدند و ساعت‌ها زیر دست و پا ماندند و حتی عده‌ای بیهوش شدند و در بیمارستان به هوش آمدند اما تمام این افراد اذعان دارند که هرچه این جمعیت فشرده فریاد و دست و پا می‌زدند و کمک طلب می‌کردند مأموران سعودی تنها نظاره‌گر ماجرا بودند و هیچ اقدامی نمی‌کردند.

وی این مسئله دلیل و تأکیدی بر بی‌کفایتی و همچنین سوءنیت آل سعود در اداره امور حج دانست و افزود: متأسفانه نتیجه این شد که ما شاهد از دست دادن صدها زائر ایرانی خانه خدا باشیم که هنوز وضعیت برخی از آن‌ها مشخص نیست.
آل سعود، اجازه تحویل و شناسایی اجساد قربانیان را نمی‌دهد
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به وجود اجساد قربانیان این حادثه در سردخانه‌های عربستان گفت: اجساد قربانیان این حادثه در سردخانه‌های عربستان هستند اما دولت سعوی در این زمینه هم کارشکنی می‌کند و همکاری‌های لازم را در تحویل اجساد و همچنین شناسایی آن‌ها با کشورهای مختلف نمی‌کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر لزوم حفظ حرمت خانواده‌های قربانیان این حادثه گفت: دو شب پیش سخنرانی در کاروان خودمان داشتم که در آن تأکید شد همگان احترام قربانیان این حادثه را بگذاریم در نتیجه همگی از سربندهای مشکی و یا شال‌های مشکی استفاده کردیم ضمن اینکه از خانواده‌های خود نیز خواستیم تا به احترام 11 نفری که در کاروان ما هنوز مفقود هستند و یا به القای الهی شتافته‌اند، از آوردن تاج گل و شیرینی و همچنین اظهار شادی خودداری کنند.
کد مطلب : ۱۱۱۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما