۰
plusresetminus

آفت «آب‌سیاه» بلای جان درختان گردوی بوانات

تاریخ انتشاريکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۸
آفت «آب‌سیاه» درختان گردوی بوانات به‌عنوان قطب تولید گردوی کشور را نشانه رفته و باعث از بین رفتن بخش زیادی از محصول این شهرستان شده است.
آفت «آب‌سیاه» بلای جان درختان گردوی بوانات
به گزارش حافظ نیوز، شهرستان بوانات فارس که قطب تولید گردوی کشور است طی چند سال گذشته دستخوش مشکلات زیادی ناشی از خشک‌سالی شده به‌گونه‌ای که در سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ هکتار از درختان گردو در این شهرستان خشک شد.

در این مدت درختان گردو که برخی از آن‌ها قدمت ۵۰ تا ۱۰۰ ساله نیز داشتند به دلیل خشک‌سالی از بین رفته است.

در سال جاری آفتی به نام «آب‌سیاه» به درختان گردو در این شهرستان آسیب زیادی رساند به‌گونه‌ای که کیفیت گردو را تحت تأثیر قرارداد و نیمی از گردو سیاه شد.

فرماندار شهرستان بوانات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: قبل از خشک‌سالی سطح باغات بوانات به ۱۱ هزار هکتار می‌رسید اما در حال حاضر این رقم به چهار هزار هکتار رسیده است.

باغات شهرستان بوانات از ۲۰ تا ۱۰۰درصد خسارت‌دیده و خسارت‌های هنگفتی نیز به باغداران واردشده است
محمد اسداللهی بابیان اینکه باغات این شهرستان از ۲۰ تا ۱۰۰درصد خسارت‌دیده و خسارت‌های هنگفتی نیز به باغداران واردشده، اظهار داشت: ۹۰ درصد باغات در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد و در حال حاضر قنوات در این شهرستان خشک‌شده و این منطقه یکی از مناطق ممنوعه برای حفر چاه است.

وی بابیان اینکه شهرستان بوانات یکی از مناطق سردسیری استان فارس است، ادامه داد: این شهرستان همواره به‌عنوان قطب تولید گردو باکیفیت خوب در کشور به شمار می‌رود اما متأسفانه طی چند سال گذشته به دلیل خشک‌سالی تعداد زیادی از این درختان خشک شدند.

فرماندار بوانات بابیان اینکه درگذشته دو هزار هکتار درخت گردو در این شهرستان وجود داشت، بیان کرد: در آن سال‌ها متوسط برداشت گردو در هر هکتار دو تن گردو بود اما در حال حاضر این رقم به یک و یک‌دهم در هکتار رسیده است.

وی با اشاره به کاهش برداشت گردو در این شهرستان گفت: متأسفانه در سال جاری یک آفت به نام «آب‌سیاه» به درختان گردو در این شهرستان خسارات زیادی وارد کرد.

اسداللهی با تأکید بر اینکه این آفت از تنه درخت خارج می‌شود، اظهار داشت: این آفت به دلیل شرایط آب و هوایی و تغییر اقلیم به درختان آسیب وارد کرد به‌گونه‌ای که رنگ گردو سیاه شد.

وی تنش‌های آبی را یکی دیگر از دلایل شیوع این افت عنوان کرد و گفت: برخی از مردم این شهرستان در امرارمعاش خود نیز با مشکل روبه‌رو هستند.

وی خواستار اتخاذ تصمیمی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای نجات باغات این شهرستان شد و تأکید کرد: طی مدت اخیر به دلیل خشک‌سالی شدید درختان گردوی ۵۰ ساله در این شهرستان به‌طور کامل خشک‌شده و احتمال اینکه میزان از بین رفتن باغات درر  سال‌های آینده افزایش یابد نیز وجود دارد.

اسداللهی بابیان اینکه ۹۰درصد باغات در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد، گفت: در حال حاضر قنوات در این شهرستان خشک‌شده و این منطقه یکی از مناطق ممنوعه برای حفر چاه است که در این راستا انتظار می‌رود ادارات مربوطه نسبت به دادن مجوز حفر چاه اضطراری باید اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: خشک‌سالی چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای باغداران به وجود آورده به‌گونه‌ای که تعداد قابل‌توجهی از درختان خشک‌شده است.

محمدمهدی قاسمی افزود: آبیاری درختان در شهرستان بوانات درگذشته با آب قنات بوده اما طی چند سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی این قنات‌ها نیز خشک‌شده ازاین‌رو باغداران برای آبیاری با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌اند.

وی تأکید کرد: کمبود آب و خشک‌سالی در شیوع بیماری و آفت در باغات گردو تأثیر زیادی داشته ازاین‌رو کیفیت محصول نیز تحت تأثیر این عوامل قرارگرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تأکید کرد: برداشت گردو در این شهرستان به اتمام رسیده و با توجه به برداشت‌ها می‌توان پی برد که تولید محصول کاهش چشمگیری داشته است.

 به‌هرحال خشک‌سالی‌های مستمر و درپی آن، آفت‌های مختلفی که باغات فارس را در سایه خود قرار داده، شرایط را برای باغداران و کشاورزان سخت کرده است، شرایطی که هرروز منجر به بیکاری یا ضررهای مالی فراوان به آن‌ها می‌شود.

از این رهگذر باید طرح‌های مختلف تغییر الگوی کشت یا تغییر نوع اشتغال در این شهرستان‎ها به مرحله اجرا درآید تا بیش از این شاهد ضررهای مالی به این شهرستان‌ها نباشیم.

 
کد مطلب : ۱۱۵۶۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما