۰
plusresetminus

بازار ۲۵ میلیاردی ایران از دست ترکیه پرید/ آیا ژاپن بازار ایران را قبضه می کند؟

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
در حالی که انتظار می‌رفت با اجرای موافقتنامه ترجیحی بین ایران و ترکیه مبادلات دو کشور به ۳۵ میلیارد دلار برسد اما در سال ۲۰۱۵ ارزش تجارت دو کشور به کمتر از ۱۰ میلیارد دلار رسید که علت آن سردی روابط سیاسی دو کشور و اختلافات بر سر مسائل منطقه بوده است.
بازار ایران
بازار ایران
حافظ نیوز/ سرویس اقتصادی المانیتور طی گزارشی نوشت: در حالی که اشتهای بین الملل برای فرصت های تجاری در ایران بعد از لغو تحریم ها افزایش یافته، ترکیه به دلیل سیاست خارجی ای که در پیش گرفته، نتوانسته از مناسبات ویژه تجاری ای که قبلا با ایران داشته، استفاده لازم را ببرد.

موافقتنامه ترجیحی، که ثمره حدود یک دهه مذاکره بین دو کشور بوده، از اول ژانویه 2015 اجرایی شده است. این موافقتنامه که هدف آن رساندن ارزش مبادلات تجاری دو کشور به 35 میلیارد دلار بوده، تعرفه واردات 140 کالای ترک و 125 کالای ایرانی را کاهش داده است. روزی که این موافقتنامه به اجرا گذاشته شد، وزیر اقتصاد ترکیه با تمجید از این موافقتنامه آن را یک «شروع بسیار مهم برای همکاری های تجاری، دوستانه، و سیاسی و اقتصادی بین ایران و ترکیه» خواند.

اما آنچه با خوش بینی بالایی آغاز شده بود، منجر به ناامیدی عظیم شده است. حجم مبادلات تجاری دو جانبه ایران و ترکیه در پایان سال 2015 به 9.7 میلیارد دلار رسید که نه تنها فاصله زیادی با هدف گذاری تعیین شده داشته است، بلکه نسبت به رقم 13.7 میلیارد دلاری سال 2014 هم پایین تر آمده بود.

واردات ترکیه از ایران در سال 2015 با 38 درصد کاهش به 6.1 میلیارد دلار رسید، در حالی که صادرات آن نیز با افت 5.7 درصدی به 3.66 میلیارد دلار رسید. با توجه به خرید 10 میلیارد متر مکعبی گاز ترکیه از ایران، کاهش ارزش صادرات نشان می دهد که ترکیه خرید کالاهای مختلف از ایران را به جز گاز کاهش داده است. همچنین انتظار می رفت صادرات مواد غذایی، آهن، فولاد، مواد شیمیایی و قطعات خودرو از ترکیه به ایران بر اساس این توافق افزایش یابد، اما به نظر می رسد که این هدف نیز محقق نشده است.

کاهش حجم مبادلات تجاری نشان می دهد که ارتباطات تجاری ایران و ترکیه در حال حرکت به نقطه ای است که این دو همسایه تنها کالاهای ضروری را از یکدیگر وارد کنند. در سال 2012، ارزش مبادلات دو کشور به رغم تحریم ها به 21.89 میلیارد دلار رسید، اما در سال های 2013 و 2014 به 14.5 و 9.7 میلیارد دلار کاهش یافت.

اما چرا ارتباطات تجاری دو کشور در حال کاهش یافتن است؟

رها کاوراغولو، متخصص روابط ایران و ترکیه و نماینده سابق پارلمان ترکیه از حزب عدالت و توسعه  معتقد است، اختلاف نظر دو طرف در موضوع سوریه، عامل اصلی کاهش مبادلات تجاری دو کشور است. به علاوه، ترکیه در ماجرای اعدام شیخ نمر، طرف عربستان را گرفته و گفته که این مسئله داخلی است. این موضوع نیز در سردی روابط ایران و ترکیه موثر بوده است.

به اعتقاد کاموراوغلو، برای ایران، روابط سیاسی یک عامل مهم در ارتباطات اقتصادی به شمار می رود. «دولت نفوذ زیادی در اقتصاد ایران دارد و این بدان معناست که تصمیمات در سطح دولتی تاثیری مسقیم بر روابط تجاری دارد... آمارهای فعلی در زمینه مبادلات تجاری دو کشور باز هم کمتر خواهد شد، مگر اینکه روابط ایران و ترکیه ترمیم شود. نباید فراموش کرد که اکنون با لغو تحریم ها، ایران گزینه های بیشتری در اختیار دارد.»

کاموراوغلو با اشاره به مزیت ایران از نقطه نظر حمل و نقل کالا گفت: «اگر ترکیه سیاست های خود را در قبال سوریه و عراق به شکلی تغییر دهد که منافع مشترک ایران را نیز در نظر بگیرد، ممکن است حجم مبادلات دو کشور به 20 میلیارد دلار افزایش بیابد.»

مته دولی اوغلو، نماینده یک شرکت ایتالیایی در ترکیه در این باره گفت: «لغو تحریم ها ممکن است در نگاه نخست برای ترکیه یک مزیت به نظر برسد، اما در واقع می تواند شانس های این کشور را (در قبال ایران) کاهش دهد. بسیاری از کشورها اکنون منتظر باز شدن درهای ایران هستند. همه به دنبال تجارت اند و ایران نگاهی مساعد به سمت اروپا دارد.»

آیا ژاپن بازار ایران را قبضه می کند؟
مدیران شرکت‌های نیپون استیل،‌ هلدینگ‌های میتسوبیشی،‌ کاوازاکی، توشیبا و‌ جِی‌جی‌سی همراه با مدیران ارشد وزارت انرژی، صنعت،‌ معدن و تجارت ژاپن و نِدو (NEDO) به عنوان سازمان توسعه فناوری انرژی و صنعت ژاپن، در دیدار با رییس هیات عامل ایمیدرو از آمادگی خود برای تامین مالی و مشارکت در سطوح مختلف پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی در امور مهندسی و طراحی،‌ اجرا،‌ محیط‌زیست و کاهش مصرف انرژی خبر دادند.

نماینده وزارت انرژی،‌ صنعت معدن و تجارت ژاپن در این دیدار تاکید کرد که قراردادهای این شرکت‌ها،‌ مورد حمایت دولت ژاپن است و حمایت‌های لازم برای تامین مالی و ارایه فناوری‌های جدید صورت می‌گیرد.

همچنین ارایه جدیدترین فناوری در بخش‌های تولید محصول و تامین انرژی از دیگر پیشنهادهایی بود که از سوی غول‌های ژاپنی ارایه شد.

مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدور نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت کاهش مصرف انرژی گفت: استفاده از فناوری‌های جدید که به کاهش مصرف انرژی بینجامد جزو اصول برنامه‌ریزی بخش معدن و صنایع معدنی ایران است که توسط ایمیدرو پیگیری می‌شود.

کرباسیان با اشاره به برنامه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران افزود: برای اجرایی‌شدن برنامه‌ها،‌ باید دیدارهای جداگانه و رو در رو گذاشته تا اهداف مورد نظر برای همکاری‌ها محقق شود.

وی تاکید کرد: امور زیربنایی همچون احداث بنادر و اسکله اختصاصی برای مناطق صنایع انرژی‌بر،‌ از جمله دیگر راه‌های همکاری دو طرف خواهد بود.
کد مطلب : ۱۳۰۷۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
پروانه
feedback
United States
ترکیه همچنان پشت دروازه کاخ سفید و ناتو در جا می زنند

ترکیه دوران بغرنجی را می گذرانند از یک طرف کردهای سوریه که به تازگی در مسکو دفتر خود را دائر کرده اند بر مواضع تروریستهای شمال حلب یورش برده اند ، موقعیتی که می تواند سبب گسترش موضع ایشان در غرب فرات را فراهم آورد امری که به عنوان خط قرمز اردوغان از آن یاد می شد و از طرفی ارتش سوریه با کمک نیروی هوایی روسیه می رود تا باقیمانده گروه های جبهه النصره و احرار الشام و... را در حلب سرنگون کند.سقوط کامل حلب برای ترکیه مصیبت عظمایی هست چون پس از آن نگاه و زاویه ماشین نظامی -سوریه-روسیه به سمت رقه مرکز داعش خواهد بود که باتوجه به تحت فشار بودن داعش در عراق، آمادگی ارتش برای بازپس گیری موصل و شکست های پی در پی چند ماه گذشته به نظر نمی رسد فتح رقه هم چندان کار سختی باشد.سقوط حلب باعث محاصره کامل ادلب و فرسوده شدن توان نظامی و لجستیکی تروریستها بواسطه قطع ارتباط با ترکیه می شود که همین عامل سبب سقوط آن خواهد شد و در جبهه های لاذقیه و درعا هم که شرایط تا حدودی سهل تر است پیشروی ارتش سوریه همچنان ادامه دارد و این یعنی رشته شدن تمام پنبه های ترکیه ،بخاطر همین در حال حاضر به شدت به آب و آتش می زند تا به هر ترتیبی آمریکا و ناتو را وارد میدان سوریه کند اما انها هم خوب به شرایط واقف اند و می دانند حضور مستقیم در میدانی که روسیه و حزب الله که از پیشتر در آن فعالیت داشته اند می تواند منتج به جنگی فراتر در حد جنگ جهانی شود که در آن صورت بالطبع چین هم به یاری محور -روسیه-سوریه خواهد آمد.
پروانه
feedback
United States
چرا کمپین تحریم سفر نوروزی به ترکیه و دبی و کنسرت‌های 95؟

خیلی ساده موضوع را آغاز می کنیم: حتما از دشمنی‌ها و کینه‌ورزی‌های کشورهایی مانند ترکیه و امارات متحده‌ی عربی با ایران و مردم ایران و اقوام ایرانی آگاهی دارید، این دلیل اصلی کمپین تحریم سفر نوروزی به آنتالیا و دبی است. این کمپین کاملا مردمی بوده است و به مسائل گروهی و سیاس ارتباطی ندارد. ما می‌خواهیم با کمک شما کمپین تحریم سفر به ترکیه و دبی را راه‌اندازی کنیم و تا نوروز 95 آن راگسترش دهیم بنا به دلایل منطقی که در ادامه به آن می‌پردازیم.
تحریم سفر نوروزی به آنتالیا و دبی

تحریم سفر نوروزی به آنتالیا و دبی

حتما از تفرقه افکنی میان اقوام ایرانی و تقویت گروه‌های کوچک تجزیه طلب از سوی کشور ‫ ‏ترکیه‬ آگاه هستید؟
بی‌گمان می‌دانید که کشور ترکیه، برپایه‌ی همگی گزارش‌ها در روزنامه‌ها و نشریه‌های غرب، شرق و حتی گزارش‌های کشور اسرائیل، آمریکا، گزارش‌های روزنامه‌های ایرانی و رسانه‌های روسی، پشتیبان و حامی اول داعش است و مدت‌ها است که از گروه داعش نفت خریداری می‌کند و مصدومین این گروه ترورستی را در بیمارستان‌های خود درمان کرده و اجازه‌ی ورود آزادانه‌ی تروریست‌های داعش به سوریه و عراق را می‌دهد و…
حتما از دشمنی‌های معمول و به ویژه برخورد بد و فریب‌های مالی هتل‌داران و برپاکنندگان کنسرت و .. در دبی و آنتالیا نسبت به مسافران ایرانی چیزهایی شنیده‌اید.
حتما با ادعاهای ارضی و دست اندازی کشورهایی مانند ‫ ‏امارات‬ متحده‌ی عربی آشنایی دارید. با ادعای مالکیت جزیره‌های سه‌گانه‌ی ایرانی و جعل نام خلیج فارس هم آشنایی دارید.
این را هم باید بدانید که صنعت ورشکسته‌ی توریسم و گردشگری ترکیه و به‌ویژه آنتالیا با دلارهای ایرانیان نجات یافته. امروزه هم‌چنین در خبرها از رفتار ناپسند مردم و دولت ترکیه مردم و مسافرین ایرانی زیاد می‌شنویم. به هر حال کشور ترکیه بازمانده‌ی مهاجرین عثمانی (از آسیای میانه به منطقه) است که بارها و بارها مردم ایرانی غرب را قتل‌عام کرده‌اند.
بمب‌گذاری‌ها در ترکیه و نبود امنیت جانی برای مسافران هم از با اهمیت‌ترین موضوعات روز است که سفر به این کشور را غیرمنطقی می‌کند.

چرا ‫ ‏تحریم‬ ‫ ‏سفر‬ ‫ ‏نوروزی‬ به آنتالیا و دبی؟

‫ ‏کمپین‬ تحریم سفرهای نوروزی به آنتالیا و دبی یک روش و جنبش مردمی بدون خشونت است برای رساندن پیام مردم ایران به بدخواهان. هر ایرانی با هر باور و اندیشه‌ای دل در گرو کشور خود دارد. جدا از انتقادهایی که در میان مردم وجود دارد و همه از آن آگاه هستیم (این‌که چرا ایرانیان به خاطر برخی کمبودها به این کشورها سفر می‌کنند) در چنین زمان‌هایی، نیاز به واکنش از سوی مردم و حتی دولت کشورها است.

برای نمونه کشورهای اروپایی سفر به برخی کشورها را به دلیل نبود امنیت و مسائل سیاسی برای شهروندان خود ممنوع می‌کنند یا توصیه به نرفتن به آن کشورها را مطرح می‌کنند. یا کشور روسیه به دلیل مسائل سیاسی اخیر در پی سرنگون شدن هواپیمای خود از سوی کشور ترکیه، توصیه به سفر نکردن شهروندان خود به ترکیه را مطرح می‌سازد. یا دیگر نمونه‌های از این دست که فراوان است.
امروز کشور ایران با دشمنی سرسختانه‌ی کشورهایی مانند عربستان، امارات عربی و ترکیه روبرو است. در این زمینه باید شهروندان (جدا از دولت و مسائل سیاسی) کاری بکنند. خوانندگان آن سوی آبی و فروشنده‌های بلیت تورها هم که به فکر پر کردن جیب خود هستند و در کل چنین مسائلی اهمیتی برای آن‌ها ندارد. در نتیجه این خود مردم هستند که باید کاری بکنند. هم‌کنون برپایه‌ی برخی آمارها نزدیک به 6 میلیارد دلار سالانه از جیب ایرانیان به جیب کشور ترکیه و احتمالا در پی آن به جیب داعش و تجزیه طلبان سرازیر می‌شود.
چرا تحریم کنسرت های نوروزی؟

درصد زیادی از ‫ ‏کنسرت‌های‬ خوانندگان در ‫ ‏تعطیلات_نوروز‬، در ‫ ‏آنتالیا‬ و ‫ ‏دبی‬ برگزار می‌شود و این یکی از انگیزه‌های مهم سفر مردم ایران به این دو کشور است. بخشی از این ماجرا به دلیل امکاناتی است که در این سال‌ها ( با دلارهایی که خود ما ایرانیان پرداخته‌ایم ) در این کشورها ساخته شده. بخشی از آن هم مربوط به روابط خوانندگان و برگزارکنندگان کنسرت و تورهای گردشگری است و بخشی هم مربوط به تبلیغ‌های شبکه‌های ماهواره‌ای مانند جم GEM که عامل تبلیغ فرهنگ، کالاها، صنعت گردشگری ترکیه در ایران است. شبکه‌های دیگر ماهواره‌ای مانند من و تو نیز به تازگی تبلیغ‌های مربوط به ترکیه و دبی را شدت بخشیده‌اند.
در این میان خوانندگان دلیل برگزاری کنسرت خود را گذشته از امکانات، «نبود آزادی برگزاری کنسرت در ایران» و نزدیکی فاصله این کشورها به ایران مطرح می‌کنند. این در حالی است در پیرامون کشور ما کشورهای دارای آزادی در این زمینه، که اتفاقا کاملا رفتارهای دوستانه‌ای با مردم، فرهنگ و تاریخ ایران دارند، وجود دارند. درست است که این کشورها امکانات ضعیفی دارند، ولی این امکانات در درازمدت اصلاح خواهد شد. در این میان یک بازی برد-برد میان ایران و کشورهای دوست منطقه ایجاد خواهد شد.

ایران و مردم ایران تبادل فرهنگی و نفوذ دوباره بر گستره‌ی فرهنگی ایران بزرگ فرهنگی را بر این کشورها خواهند داشت.
کشورهایی مانند ‫ ‏ارمنستان‬، ‫ ‏تاجیکستان‬،و ‫ ‏گرجستان‬ نیز احتمالا سود اقتصادی ‫ ‏صنعت‬ ‫ ‏گردشگری‬ را به‌دست می‌آورند و تقویت شدن دوستان برابر است با تقویت کشور ایران.

توجه: توصیه‌ی نخست سفر و گردش درون کشور ایران است. این مطلب تنها برای کسانی است که نیاز به سفر برون‌مرزی به هر دلیل دارند. وگرنه اولویت نخست سفر به درون کشور و تقویت صنعت گردشگری ایران است.