۰
plusresetminus

مجلس میانه رو، استراتژی اصلاح طلبان

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۸
هرگونه ارزیابی از فهرست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس، باید با درنظر گرفتن محدوده بازی تعیین شده برای این جریان سیاسی همراه باشد.
هرگونه ارزیابی از فهرست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس، باید با درنظر گرفتن محدوده بازی تعیین شده برای این جریان سیاسی همراه باشد. حذف گسترده نامزدهای اصلاح طلبان سبب شد آنان با بهره گیری از نیروهای موجود، واقع بینانه ترین فهرست را تنظیم کنند.       

به همین دلیل است که اکنون حاضران در این فهرست، برخی کاملاً اصلاح طلب به شمار می روند، برخی اصلاح طلب کمتر شناخته شده هستند و برخی دیگر رویکردی نزدیک به اصلاح طلبان دارند.
نکته دیگر، این واقعیت است که مسأله اصلاح طلبان در درجه نخست، خود انتخابات است. آرایش سیاسی موجود، حاکی از آن است که در یک سو، میانه روها قرار دارند که از اصلاح طلبان، حامیان دولت و اصولگرایان میانه هستند و در سوی دیگر، طیفی از تندروها که گرچه نقشه های نگران کننده ای برای مجلس آینده در ذهن دارند، اما نه با حذف نامزدهای برجسته و شناخته شده خود رو به رو بودند و نه در تدوین فهرستی، محدودیتی پیش روی خود دیده اند. در این آرایش سیاسی، هدف اول تندروها، تشکیل مجلسی با اکثریت تندرو و در مرحله بعد، یک مرحله ای کردن ریاست جمهوری روحانی است.
در این میان، برای اصلاح طلبان مهم این است که کشور از مسیر تعادل میانه روی خارج نشود و پس از انتخابات، دولت بهتر بتواند در مسیر توسعه حرکت کند. از این رو، برخلاف تندروها، استراتژی اصلاح طلبان، تشکیل مجلسی با اکثریت میانه روها و با اقلیت تندرو است.
در این شرایط، ارزیابی ها حاکی از آن است که فهرست اصلاح طلبان در تهران و سراسر کشور، می تواند بازی تندروها را به هم بزند. هرچند تکرار تجربه 92 ممکن است، البته باید این پیروزی را ایجاد کرد که لازمه آن، حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی است. نظرسنجی ها در تهران نشان می دهد که دراین مرحله، بیش از 57 درصد تهرانی ها در انتخابات شرکت خواهند کرد که این رقم در همین محدوده زمانی تا انتخابات، حتی در انتخابات ششمین دوره مجلس کمتر از 50 درصد بوده است.
همچنین در کشور نیز تا اینجای کار بیش از 60 درصد مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد. گرچه نظرسنجی ها امیدوار کننده است، اما اگر مشارکت مردم گسترده باشد، اصلاح طلبان خواهند توانست با دستان بسته نیز در این انتخابات به پیروزی برسند که این خود، یک موفقیت ویژه از نوع موفقیت 92 محسوب خواهد شد.
پیروزی اصلاح طلبان و میانه روها در انتخابات پیش رو، می تواند پاداشی به دولت روحانی قلمداد شود؛ دولتی که با نزدیک به سه سال کار طاقت فرسا، توانست برجام را به موفقیت رسانده و سایه تحریم تهدید بین المللی را از کشور دور کند. همچنان که تأیید نامزدهای مورد نظر مردم، مانند کاری که وزارت کشور انجام داد، می توانست به نوبه خود پاسخی به خوشحالی مردم بابت کسب موفقیت برجام باشد.
اما حتی اگر امروز این پاداش به مردم داده نشد، همچنان می توان از مردم خواست تا با مشارکت گسترده خود در انتخابات، تداوم حرکت کشور در مسیر تعادل، توسعه و میانه روی را تضمین کنند. مردم باید مشکلاتی را که تندروها در مجلس نهم ایجاد کردند به خاطر بیاورند.
منبع: روزنامه ایران
کد مطلب : ۱۳۱۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما