۰
plusresetminus
آغاز بی سر و صدا و پرحاشیه رقابت های انتخاباتی و لزوم توجه به چند نکته؛

از «فیشهای نجومی» تا تصفیه حساب های سیاسی!/ چرا جریانات سیاسی در فصل انتخابات یاد افشاگری می افتند؟!

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۲۴
شفافیت و گردش آزاد اطلاعات یکی از حلقه های مفقوده مهم در سیستم مدیریتی کشور ماست که فقدان آن سبب بروز و ظهور فسادها و اختلاس های بسیار زیادی طی سالهای اخیر شده است...
احمدی نژاد و روحانی
احمدی نژاد و روحانی
حافظ نیوز/ سرویس سیاسی نزاع های سیاسی میان چهره هایی که احتمال می رود نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری باشند، در کشور ما نیز همانند بسیاری دیگر از کشورها از چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است.
نزاع هایی که گرچه بدون اشاره مستقیم به اهداف سیاسی و پشت پرده آنها صورت می گیرد، اما جامعه  علاقه مند به نامزدها را نشانه می رود و بر سبد آرای آنها تاثیر می گذارد.
در این میان، طی ماه های اخیر افشای فیش های چند صد میلیونی برخی مدیران در سطح جامعه بسیار خبرساز شده است.
اتفاقی تلخ و نامیمون که مربوط به دولت فعلی نبوده و از اوایل دهه هفتاد و دولت کارگزاران در کشور ما پایه ریزی شده است؛ اما بدترین نوع برخورد
بدترین نوع برخورد با این پدیده مذموم این بود که به جای حل ریشه ای آن، عده ای از آن کلاهی بدوزند برای انتقام گیری سیاسی از حسن روحانی! نوع برخورد دولت با این مسئله نیز تا به امروز چندان جالب نبوده است.
با این پدیده مذموم این بود که به جای حل ریشه ای آن، عده ای از آن کلاهی بدوزند برای انتقام گیری سیاسی از حسن روحانی! نوع برخورد دولت با این مسئله نیز تا به امروز چندان جالب نبوده است.
این درست است که برخی جریانات از بابت افشای این سندها در پی انتقام گیری از دولت یازدهم برآمدند و مشخصا برای کاهش رای حسن روحانی در انتخابات خرداد 96 تلاش می کنند اما دولت نیز باید از اولین روزهای آغاز بکارش به این مسئله به عنوان یک عامل مهم در تحقق عدالت اجتماعی نگاه ویژه ای می کرد و برای اصلاحش منتظر افشای اسناد محرمانه آن نمی ماند.
ضمن اینکه تمام نقدهای مطرح شده در رسانه ها و افکار عمومی در این باره از سر سیاه نمایی و تخریب دولت و رئیس جمهور نبوده و در یک صف قرار دادن همه منتقدان نیز از انصاف به دور بود.
اما در نقطه مقابل این جریان، برخی گروه های سیاسی و تنی چند از اعضای شورای شهر تهران طی هفته های گذشته بازی دیگری را آغاز کردند و گویی در پاسخ به افشای حقوق های نجومی، مدعی واگذاری برخی املاک و زمین ها زیر قیمت کارشناسی توسط شهرداری تهران به برخی اشخاص شدند؛ ادعایی که هنوز توسط هیچ نهاد رسمی تایید نشده و افشاکنندگان نیز در این روزها
گویا حال نوبت جریان اصلاح طلب است تا افکار عمومی را علیه محمد باقر قالیباف بشوراند و سبد رای وی را نشانه گیرد!
از برخی ادعاهای نخست خود عقب نشینی کرده اند.
با این وجود گویا حال نوبت جریان اصلاح طلب است تا افکار عمومی را علیه محمد باقر قالیباف بشوراند و سبد رای وی را نشانه گیرد! واقعیت آن است که هم افشای فیشهای نجومی برخی مسئولان کار درست و به جایی است و هم افشای واگذاری املاک و زمینها زیر قیمت کارشناسی به برخی اشخاص؛ به شرط آنکه منطبق بر واقعیت باشد و جریانات سیاسی از این بابت نخواهند چهره های سیاسی را تخریب کنند و این اتفاق منجر به اصلاح امور و برخورد با متخلفان شود.
در واقع، شفافیت و گردش آزاد اطلاعات یکی از حلقه های مفقوده مهم در سیستم مدیریتی کشور ماست که فقدان آن سبب بروز و ظهور فسادها و اختلاس های بسیار زیادی طی سالهای اخیر شده است.
اما همانگونه که عنوان شد، پاسخ به این پرسش هم ضروری و مهم است که چرا در ایام انتخابات ناگهان برخی ها یاد افشاگری و مسائلی از این دست می افتند! اتفاقی که پیشتر در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز بارها
در این ایام، اقتصاد ملی و احیای صنایع کشور و اشتغال جوانان و پیگیری اقتصاد مقاومتی از سوی ارگان های مختلف از جمله مهمترین اولویت های کشور است اما به دلیل نزدیکی به انتخابات، فضای رسانه ای در حال هدایت افکار عمومی به سمت و سویی دیگر است!
دیده شده بود.
این افشاگری ها گرچه می تواند منجر به اصلاح امور و برخورد قاطع با متخلفان شود، اما از این جهت که معمولا با اغراض خاص سیاسی بیان می شوند و جریانی رسانه ای در پشت پرده، نحوه اطلاع رسانی آن را مدیریت می کند و تلاش می کند به جای آنکه افکار عمومی را علیه فساد و بی عدالتی بشوراند، علیه یک شخص خاص تحریک می کند اتفاق چندان خوشایندی نیست.
به ویژه آنکه در این ایام، اقتصاد ملی و احیای صنایع کشور و اشتغال جوانان و پیگیری اقتصاد مقاومتی از سوی ارگان های مختلف از جمله مهمترین اولویت های کشور است اما به دلیل نزدیکی به انتخابات، فضای رسانه ای در حال هدایت افکار عمومی به سمت و سویی دیگر است!
سمت و سویی که فضای عمومی جامعه را ملتهب و هیجان زده می کند و مردم و مسئولان را از پرداختن به اولویت های اصلی کشور باز می دارد. حال، کمتر از ده ماه مانده به انتخابات باید دید جریانات سیاسی و رسانه ای کشور، دست به چه افشاگری دیگری علیه نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری از جمله حسن روحانی، محمود احمدی نژاد و یا محمد باقر قالیباف خواهند زد. مسلما در این میان، رسالت اصلی رسانه ها تنها پرداختن به حقیقت است و تلاش برای معطوف کردن افکار عمومی به اولویت های اصلی کشور.
نویسنده: سجاد زارع
 
 
کد مطلب : ۱۵۲۳۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما