۰
plusresetminus
در مصاحبه با دبیر انجمن اسلامی مستقل علوم پزشکی

آرمانخواهی چیست؟/ دانشجو، مطالبه،جامعه و نسبت ها

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶
در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش نموده ایم که در راستای اهداف تخصصی خود در عرصه سلامت پیگیر مسائل مختلف نظیر طرح تحول سلامت، پزشک خانواده ، بحث تعرفه‌ها و حقوق و امثالهم باشیم و صدای جامعه را به گوش مسئولین برسانیم.
آرمانخواهی چیست؟/ دانشجو، مطالبه،جامعه و نسبت ها
"حافظ نیوز" - فاطمه زارع   امید نیکو دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. از دانشجویانی که فعالیت های زیادی با وجود مشغله اش انجام می دهد. دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشجویان است و یکی از کسانی است که هرگاه برای مصاحبه تماس بگیرید با حرف های دانشجویی اش شما را غافلگیر می کند.

  از دیدگاه شما دانشجو به چه کسی گفته می شود؟

دانشجو جوانی است که با انگیزه پیشرفت شخصی و جمعی پا در نهاد مقدس دانشگاه گذاشته تا بتواند علم آموزی کند و ضمن آن با حریت و آزادگی خود،  رشد و اعتلای معنوی و اخلاقی خود و محیط اطراف بپردازد، هرچند از تعریف آرمانی دانشجو فاصله داریم ولی بایستی سعی کنیم به سمت آن حرکت کنیم.

نسبت دانشجو با جامعه پیرامون خود باید چگونه تعریف شود؟
به قول شهید بهشتی، دانشجو مؤذن جامعه است؛ دانشجو به‌عنوان جوانی که در جریان اتفاقات روز است و می‌تواند باانرژی و ابتکارات خود، مسیر حرکت جامعه را تغییر دهد، دانشجو از دل معصومیت دوران کودکی و نوجوانی به جامعه پا نهاده و شاید بهترین فرد جهت اصلاح جامعه و یادآوری آرمان‌ها و خطوط اسلام راستین باشد.
شور جوانی و حریت و اعتمادبه‌نفس جوان بایستی بتواند باعث پیوند قشرهای مختلف جامعه به هم شود تا حرکت جامعه کند و منحرف نشود

دانشجو از جامعه تأثیر می‌پذیرد یا بالعکس؟
هر دو تا حدی صحیح است؛ جامعه شامل افراد باتجربه و تاریخ جمعی است که بر جوان دانشجو اثرگذار است لیکن جوان دانشجو با توجه به توان جوانی، نوآوری ، فکر باز و معصومیت فکری و حریت خود می‌تواند یکی از قشرهای مهم جامعه باشد که بیش از سایرین بر تفکرات عامه‌ی مردم تأثیرگذاری جدی کند.

نسبت دانشجو با مطالبه گری و آرمان‌خواهی چیست؟
شاید حد یقف آرمان‌های اجتماعی در قشر دانشجو، آرمان‌خواهی و مطالبه آن آرمان‌ها تعریف شود، جوان با توجه به امید به آینده‌ای که دارد و با توجه به عدم وابستگی به امور دنیوی محض، بیش از بقیه به آرمان‌ها توجه می‌کند و می‌تواند به صدای رسا آن آرمان‌ها را به جامعه یادآوری کند تا در جامعه فراموش نشوند.

چه زمانی آرمان‌خواهی به توهم مبدل می شود؟
وقتی دانشجو از حریت خود فاصله بگیرد و خود را اسیر و بنده‌ی افراد و به‌ویژه سیاسیون کند از آرمان‌خواهی فاصله گرفته و به ورطه محافظه‌کاری می‌رود. اگر دانشجو بجای توجه به خط اسلام راستین و خط ولایت، خود را در مسیر احزاب و گروه‌ها تعریف کند کم‌کم در مسیر خود از آرمان‌های راستین فاصله می‌گیرد.

نسبت تشکل خود را با آرمان‌خواهی چگونه می‌بینید؟
در انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز تلاش نموده ایم که در راستای اهداف تخصصی خود در عرصه سلامت پیگیر مسائل مختلف نظیر طرح تحول سلامت، پزشک خانواده ، بحث تعرفه‌ها و حقوق و امثالهم باشیم و صدای جامعه را به گوش مسئولین برسانیم. و در سایر عرصه‌های اجتماعی نیز تا حدی که شده تلاش کرده‌ایم نسبت به اتفاقات و مسائل روز بی‌تفاوت نبوده و ضمن خوش‌بینی به مسئولان، از دریچه انتقاد مؤثر به اصلاح مشکلات در حد خودمان بپردازیم ، هرچند که قطعاً جای پیشرفت زیادی در این عرصه هست.

شما تاکنون در کدام ردیف از دانشجویان بوده اید؟پیشرو یا دنباله رو؟
تلاش نموده ایم که خود را پیشرو بدانیم و با استقلال خود از جریانات و احزاب ، خود دانشجویان را تصمیم ساز قرار داده و طبق آن پیش رویم.
در مصادیق میتوان به بررسی موضوعات اجتماعی سلامت در بیانیه ها و نامه ها و نشریات مختلف و اجرای برنامه های فرهنگی- سیاسی متفاوت با برنامه های موجود اشاره کرد. که در برنامه های شب شهادت امام حسن ع، ویژه برنامه های پاتوق مطالبه و ... اشاره کرد.

به نظر شما اصالت با تشکل های دانشجویی است یا جنبش دانشجویی؟شما کدامیک را می پسندید چرا؟
اصالت قطعاً با جنبش های دانشجویی است، تشکل ها صرفا ساختار هستند ، در بهترین حالت معبدی هستند که نباید به معبود بدل شوند، جنبش ها معمولا جهت عملکرد سازمان یافته خود در تشکلها سامان می یابند ولی اصل حرکت با جنبش دانشجویی است.

بعد از هر کلمه مفهومی را به ذهن شما متبادر می شود بگویید؟ 
الف : جنبش دانشجویی : حریت جوانی
ب) 16 اذر,: استکبار ستیزی
ج) انقلاب اسلامی,: رهایی از استعمار و استبداد
د)  مطالبه گری : وظیفه اولی
ه ) تشکل من: در خط ولایت، مستقل و عدالت محور


انتهای خبر/110
کد مطلب : ۱۵۹۱۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما