۰
plusresetminus
دکتر سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با "حافظ نیوز":

زیرساخت های جذب سرمایه گذار خارجی هنوز هم فراهم نیست

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
سیده فاطمه مقیمی گفت: در شرایطی وضعیت سرمایه گذاران خارجی مشخص می‌شود که امنیت سرمایه گذاری و میزان ریسک سرمایه گذاری در ایران مشخص و برای آن ها روشن باشد.
سیده فاطمه مقیمی
سیده فاطمه مقیمی
دکتر سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار "حافظ نیوز" با ابراز خوشحالی از تراز تجاری مثبت در اقتصاد ایران این اتفاق را آغازی برای حرکت اقتصاد ایران به سمت رشد و رونق اقتصادی می داند. وی دارای مدرک دکترای مارکتینگ و مهندسی راه و ساختمان، مؤسس و مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین‌الملل سدیدبار است و در کارگروه‌های مرتبط با موضوع حمل‌ونقل همکاری‌های زیادی دارد. در ادامه گفتگوی اختصاصی سیده فاطمه مقیمی با "حافظ نیوز" را می خوانیم:

خانم مقیمی اگر ممکن است ابتدا درباره مثبت شدن تراز تجاری ایران و ساز وکار آن توضیح مختصری بفرمایید؟ آیا طبق ادعای دولتی ها مثبت شدن این تراز یک اتفاق مثبت اقتصادی محسوب می شود؟
همینطور است. به هر حال وقتی تراز تجاری کشوری مثبت می‌شود به‌مثابه این است که حتی اگر رونق اقتصادی نیز ایجاد نشده باشد حداقل حرکت به سمت رشد و رونق آغاز شده است. لذا با توجه به اینکه بعد از ایجاد رونق اقتصادی صادرات غیرنفتی نیز ارتقا می یابد، تأثیر مثبتی در اقتصاد خواهد داشت.
گویا کاهشی که در میزان واردات ما صورت گرفته، کاهش در واردات مواد اولیه بوده است. خب طبیعتا با این وجود ما برای تولید و صادرات مجبور به استفاده از انبارهای استراتژیک و ذخایرمان شده ایم.  نظرتان در این باره چیست؟
وقتی واردات روندی کاهشی داشته باشد می توان اینگونه تعبیر کرد که تولیدات داخلی افزایش یافته اند. واردات فقط شامل  واردات مواد اولیه نمی‌باشد. کالاهای ساخته شده و مصرفی نیز جز واردات هستند. همچنان که اگر صادرات نیز کاهشی داشته باشد باید میزان و نوع این کالاها مشخص شوند. درباره کاهش صادرات نیز باید گفت صادرات غیرنفتی ما کاهشی نداشته است بلکه صادرات نفتی یا محصولات پتروشیمی ما کم شده است؛ بنابراین باید به این نکته توجه کرد که وقتی تولیدی انجام می‌ شود، باید چه روندی داشته باشد. مازاد بر اینکه به هر حال ما به دنبال این هستیم که کالاهای صادراتی مان کالاهایی باشند که توان ایجاد اشتغال را داشته باشند.
به خصوص بعد از مسائلی که در پی تحریم‌ها وجود داشت ، دروازه‌های جدیدی به سوی اقتصاد ایران باز شده که می توان با استفاده از این ظرفیت های جدید ارتباطات جدیدی را شکل داد. این‌ها عواملی است که می‌تواند در توسعه اقتصادی ما نقش اساسی داشته باشد. لذا به نظر می رسد رونق اقتصادی که آقای رئیس جمهور نیز بارها به آن اشاره داشتند بر اساس همین مناسبات اعلام شده است.
سوال این است وقتی اقتصاد ایران در حال حاضر در رکود عمیقی به سر برده و هنوز رونق اقتصادی حاصل نشده است؛ چطور می توان تراز مثبت تجاری را نشانه ای از رونق اقتصادی است؟
بله، هنوز رونق ایجاد نشده است اما همین تراز مثبت تجاری شروع حرکت است. اگر چه وضعیت مطلوبی که مدنظر شما است هنوز شکل نگرفته اما به هر حال در طول ماه های گذشته هیات‌های تجاری و اقتصادی زیادی به ایران آمده‌ و مذاکراتی بین طرفین شکل گرفته است.
ضمن اینکه بحث‌ها و مذاکرات فراوانی در زمینه سرمایه گذاری مشترک در حال شکل گیری است. موضوع و دغدغه امروز کشور مربوط به رکودی است که وضعیت اشتغال کشور را با بحران مواجه کرده است. اما بابد بدانیم وقتی در نمودار ما یک خط صاف به نزول می‌رسد منحنی ما به سمت پایین رفته و در عمل تا رسیدن مجدد از کف به سطح صاف هیچ رشدی اتفاق نیفتاده است. اما همین که شروع به حرکت در جهت مثبت و برای رسیدن به رشد آغاز می شود زمان بر خواهد بود. ضمن اینکه همیشه سیر صعودی کند تر از سیر نزولی اتفاق می‌افتد.
در صحبت هایتان به رفت و آمد هیات‌های خارجی به ایران اشاره داشتید. آیا تاکنون قراردادی با این شرکت ها منعقد شده یا وارد فاز اجرایی شده است؟
تا کنون چندین تفاهم نامه بین طرفین امضا شده و برخی از مقدمات اجرایی شدن کارها نیز انجام شده است. اما باید بدانیم مذاکرات از زمان آغاز تا زمان اجرایی  شدن آن پروژه ادامه دارد. همه این موارد نیز در پروسه آن قرار داد یا همکاری قرا دارند. ولی اینکه مشخصاً بخواهم به آغاز پروژه ای اشاره کنم به جز یک پروژه نفتی که قرارداد آن امضا شده  و کار آن نیز آغاز شده است، هنوز اتفاق دیگری رخ نداده است؛ یعنی خودم شخصا هنوز اطلاعی از پروژه های کلان ندارم.
موضوع بعدی، کاهش بی‌سابقه قیمت‌های جهانی در سطح دنیا است. این موضوع می تواند چه تأثیری در کاهش میزان واردات ما از لحاظ ارزشی و به تبع آن مثبت شدن تراز تجاری داشته باشد ؟
برای پاسخ دقیق به این سوال باید نرخ ارز ما با نرخ ارز دنیا به یک برابری برسد. وقتی ما هنوز معادل بودن نرخ ارز را نداریم نمی‌توانیم قاطعانه اظهارنظر کنیم. اما می‌توان گفت این موضوع قطعا بی تأثیر نیست.
ضمن اینکه به هر در دو سال اخیر واردات ما محدودتر شده است و اگر بتوانیم  روی مواد اولیه ای که برای ساخت و تولید برخی از کالاها مورد نیاز است تمرکز کنیم. یا میزان خام فروشی را محدود و کالاهای خام را با انجام یک فرآیند تغییر شکل دهیم در صادرات آن کالا ارزش افزوده ایجاد شده و می‌توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم. در خیلی موارد هم دیده شده است که ورود کالاهای ساخته شده به کشور ممنوع یا سخت تر شده است. خود این موضوع باعث می‌شود عملکرد تولید داخلی در کشور توسعه و افزایش یابد.
بیش از شش ماه از آغاز اجرای برجام می‌گذرد. بر اساس اخبار موجود در رسانه ها، بیش از ۱۴۵ هیئت تجارت خارجی بعد از برجام به ایران آمده اند. به عنوان یک عضو اتاق بازرگانی، آیا از آمدن این هیات‌های تجاری به ایران راضی هستید؟
همان طور که گفتید این هیات‌ها به صورت دائم در حال رفت و آمد هستند. هیات هایی از روسیه، کشورهای اروپایی، ترکیه و...به کرات به ایران آمد و شد داشته اند. اهداف، حجم کاری و حوزه‌های مختلف آن‌ها مشخص است. در شرایطی وضعیت آن‌ها مشخص می‌شود که امنیت سرمایه گذاری و میزان ریسک سرمایه گذاری در ایران مشخص و برای آن ها روشن باشد. ضمن اینکه یکسان سازی نرخ ارز و عدم وجود نوسان در نرخ ارز یکی از پارامترهای مهم برای حضور شرکت های خارجی و افزایش سرمایه گذاری در ایران است که دولت یازدهم تا کنون موفق به انجام آن نشده است.
به نظر می‌رسد نرخی ارز ثابتی که به آن اشاره کردید، نرخی بالاتر از نرخ ارز فعلی باشد.
در این باره نظری ندارم، فقط امیدوارم یکسان سازی نرخ ارز به زودی اجرایی شود. 
 
تهیه و تنظیم: سیده سعیده موسوی
کد مطلب : ۱۶۰۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما