۰
plusresetminus
یادداشت؛

جمهوري آذربايجان به کجا می رود؟!

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۸
دولت آذربايجان با بهره برداري از فرصت بيداري اسلامي در غرب آسيا و درگير شدن كشورهاي اسلامي در جنگ هاي داخلي اقدامات سركوبگرايانه خود عليه شيعيان را سرعت بخشيده است و همه اين اقدامات در سكوت غرب انجام مي شود كه هيچ واكنشي به سركوب اسلام گرايان در اين كشور نشان نداده اند
جمهوري آذربايجان به کجا می رود؟!
به گزارش "حافظ نیوز"،با گذشت بيش از دو دهه از سياست هاي دين ستيزانه حاكم بر فضاي شوروي سابق، دين زدايي از ساختار حاكميتي در آذربايجان همچنان ادامه دارد. الهام علي اف، رئيس جمهور آذربايجان از سال ۲۰۰۳ كه تحت تأثير فرهنگ غربي، ژست دموكراسي خواهي به خود گرفته است، با استراتژي نگاه به غرب و تبديل آذربايجان به كشوري مدرن و آزاد، روند اسلام ستيزي را سرعت بخشيده است تا جايي كه در سال هاي اخير با افزايش سياست هاي ضد اسلامي، مي توان آن را یکی از کشورهای اسلام ستیز در جهان اسلام دانست. علي اف كه در مراسم تحليف رياست جمهوري با قسم به قرآن متعهد به حفظ شعائر اسلامي در آذربايجان شده است، در طول اين سال ها نه تنها هيچ اقدامي براي تقويت باورها و شعائر ديني آذربايجان انجام نداده بلكه با توسعه تفكر غربي و لائيك در ساختار حاكميتي، در راستاي مقابله و تخريب باورهاي اسلامي گام برداشته است و در حال حاضر از دادن کوچک ترین آزادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حتی مذهبی به مردم و احزاب این کشور امتناع می کند. اين اقدامات در حالي انجام مي شود كه ۹۵ درصد از جمعيت ۹ ميليوني اين كشور را مسلمانان و بيش از ۸۰  درصد آن را شيعيان تشكيل مي دهند كه پس از ايران به عنوان دومين كشور شيعه در جهان شناخته مي شود.
بازداشت گسترده رهبران مذهبي، همچنين ايجاد فضاي خفقان امنيتي و سركوب معترضان، ممنوعيت پخش اذان از مساجد، ممنوعيت حجاب براي دختران در مدارس و دانشگاه ها و ممانعت از برگزاري مراسم مذهبي در اماكن عمومي، تعطيلي مدارس ديني و دستگيري و بازداشت گسترده فعالان مذهبي، آذربايجان را به يكي از ناقضان عمده حقوق بشر تبديل كرده است.
شايد مردم آذربايجان ۲۶ سال پيش زماني كه از يوغ كمونيست ها كه دين را «افيون ملت ها» مي دانستند، رها شدند، فكر نمي كردند كه در آينده گرفتار چنین وضعیتی که اسلام گرایان در آن تحت تعقیب قرار دارند، بشوند. حاکمیت آذربايجان هم اکنون ادامه دهنده راه اسلاف خود در شوروي كمونيست است كه با تفتيش عقايد خفقان را بر فضاي دوران شوروي حاكم كرده بودند. مسلمانان آذربايجان در حالي از برگزاري مراسم مذهبي ممنوع شده اند كه يهوديان و مردم ساير اديان آزادانه به انجام فعاليت هاي مذهبي در اين كشور مشغول هستند و هيچ ممانعتي براي آن ها اعمال نشده است. حكومت آذربايجان در برهه¬اي تقابل با مردم را انتخاب كرده است كه در مناقشه «قره باغ» با ارمنستان به حمايت و پشتيباني مردم نياز دارد و همين اسلام گرايان حاميان اصلي بازگرداندن اين منطقه به خاك آذربايجان هستند.
در حال حاضر، دولت باکو اقداماتی را برای حذف اسلام اصیل و آرمان های مذهب شیعه در این کشور به اجرا می -گذارد که علاوه بر شعله ور کردن خشم مردم مسلمان آذربایجان، پایه های حکومت علی اف را نیز سست تر می کند. جمهوري آذربايجان كه با فروپاشي شوروي با بحران هاي متعدد سياسي، اجتماعي و اقتصادي گسترده اي مواجه شده بود براي غلبه بر اين مشكلات دست به دامن غرب و به ويژه آمريكا شد و همين دست ياري به سوي غرب سبب رخنه فرهنگ ليبرال و سكولار در اين كشور اسلامي و شيعه نشين شد.
الهام علي اف تلاش هاي زيادي براي عضويت در ساختارهاي اروپايي به ويژه پارلمان اروپا و حتي ناتو انجام داده است، اما فرهنگ اسلامي را مانعي جدي براي رسيدن به اين روياها مي بيند و براي جلب نظر غربي ها، حاضر است سنت هاي اسلامي در اين كشور را کنار بگذارد؛ سنت هايي كه براي چند قرن عامل وحدت آفرين در اين كشور بوده است. علي اف حتي سال گذشته ميلادي با تغيير قانون اساسي آذربايجان، عملاً قدرت را در دستان خود قبضه كرد تا راه براي اجراي برنامه ضد ديني هموارتر شود.
دولت آذربايجان با بهره برداري از فرصت بيداري اسلامي در غرب آسيا و درگير شدن كشورهاي اسلامي در جنگ-هاي داخلي اقدامات سركوبگرايانه خود عليه شيعيان را سرعت بخشيده است و همه اين اقدامات در سكوت غرب انجام مي شود كه هيچ واكنشي به سركوب اسلام گرايان در اين كشور نشان نداده اند. ظلمي كه دولت آذربايجان عليه شيعيان اعمال مي كند، شبيه به ظلم آل خليفه در حق شيعيان بحرين است كه هيچ خواسته اي جز آزادي هاي مدني و برخورداري از حقوق برابر ندارند.
نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی در سرکوب شیعیان
جداي از تفكرات ليبرالي الهام علي اف، نمی‌توان حمایت کشورهای غربی و رژیم صهيونيستي در مبارزه با اسلام در آذربایجان را نادیده گرفت، چنان که می توان آن ها را عاملان و محركان اصلی اسلام ستیزی نوین در این کشور دانست. جمهوری آذربایجان به سبب جایگاه خاص آن در ژئوپلتیک شیعه، یکی از اهداف اصلی آمریکا و رژيم صهيونيستي برای نفوذ در آن و ممانعت از افزایش پیوستگی های این کشور با دیگر جغرافیای شیعه بوده است. اگر به اخبار و گزارش رسانه ها در يك دهه اخير نظري بيفكنيم، متوجه مي شويم كه سياست نزديكي بين آذربايجان و رژيم صهيونيستي بيش از پيش افزایش يافته است و سفر متعدد مقامات صهيونيستي به آذربايجان نيز براي افزايش نفوذ و حمايت از دولت باكو براي ادامه فشار به مسلمانان است. در سال‌های گذشته، رژیم صهيونيستي به بهانه توسعه کشاورزی، صدها هکتار زمین ‌را در مناطق جنوبی آذربایجان اجاره کرده است و با ساخت شهرك ها و سكني دادن يهوديان در اين زمين ها در پي تشكيل يك لابي پرنفوذ يهود در آذربايجان است. حتي فعالان اقتصادي اسرائيل نيز با سرمايه گذاري هاي كلان در برخي شركت هاي دولتي آذربايجان به دنبال تثبيت نفوذ خود هستند و ادامه اين روند مي تواند در آينده دولت باكو را به عنوان دولتي مطيع در برابر خواسته هاي غرب و صهيونيست ها تبديل كند.
رژيم صهيونيستي كه در ترسيم نقشه راه خود، مهار ايران را در رأس اولويت¬هاي خود قرار داده است، تلاش مي كند با حضور و نفوذ خود در مرزهاي شمالي ايران، تحولات اين كشور را از نزديك رصد كند. مردم ايران و آذربايجان به خاطر اشتراك مذهبي احساسات مشتركي دارند و همين زنگ خطر را براي صهيونيست ها به صدا درآورده است تا از پيوندهاي نزديك شيعيان دو كشور جلوگيري كنند. تقويت مناسبات نظامي و امنيتي با اسرائيل و خريد ميلياردها دلار تجهيزات نظامي از صهيونيست ها زمينه افزايش نفوذ رژيم صهيونيستي در مرزهاي شمالي ايران را افزايش داده و به عبارتي آذربايجان به مأمن و پناهگاه اصلي صهيونيسم در منطقه تبديل شده است. ایجاد تنش های قومی در داخل ایران از اهداف اسرائيل است و یکی از دلایل توجه صهیونیست¬ها به آذربایجان همین موضوع است و اين موضوع پس از افزايش نفوذ ايران و محور مقاومت در منطقه پس از شروع بيداري اسلامي به شدت از سوي مقامات صهيونيستي دنبال مي شود.
موضوع ادعاي شكل گيري «هلال شيعي» مدتی است که به يكي از نگراني هاي جبهه غرب - صهيونيست تبديل شده است و آن ها از توسعه جريان هاي شيعي در كشورهاي مختلف احساس خطر مي كنند و به همين منظور در پي مهار اين جريان وحدت آفرين در آذربايجان برآمده اند. همزمان با توسعه روابط با اسرائيل سياست نزديكي آذربايجان با كشورهاي مرتجع عرب حاشيه خليج فارس نيز بيش از پيش گسترش يافته است. غرب، اسرائيل و اعراب كه در دشمني با ايران وحدت نظر دارند، به دنبال نفوذ و ايجاد پايگاه سياسي و اجتماعي در جمهوري آذربايجان به عنوان كشور شيعه هستند تا ريشه اسلام و تشيع را در قفقاز نابود كرده و فرهنگ مورد نظر خود را جايگزين آن كنند.
اقدامات دین ستیزانه دولت آذربایجان
دولت آذربايجان براي تبديل اين كشور به جامعه ليبرال و لائيك طرح¬هاي متعددي به اجرا گذاشته است كه در نقطه مقابل اسلام قرار گرفته اند. تأسيس بنياد معروف به بنياد «حيدر علي اف» كه رياست آن بر عهده مهربان علي آوا، همسر رئيس جمهور است با هدف تربیت نسل جدید بر اساس گفتمان لائیک نهاده شده است تا با القاي تفكر غرب در بين جوانان، بين نسل جديد با اسلام راستين جدايي بيفكند و همه اين اقدامات اسلام ستيزانه در زماني انجام مي شود كه علي اف سال ۲۰۱۷ را سال همبستگي اسلامي در آذربايجان اعلام كرده است.
هرچند پس از سفر سال گذشته علي اف به تهران و ديدار با مقام معظم رهبري و توصيه هاي ايشان براي احترام به شعائر مذهبي و اسلامي، انتظار مي رفت تا تغييري در سياست هاي ضد ديني اين كشور ايجاد شود اما حوادثي كه امسال در منطقه «نارداران» آذربايجان و سركوبگري هايي كه توسط پليس انجام شد، نشان داد كه در آذربايجان «در به همان پاشنه سابق» مي چرخد و انتظار نمي رود حاكمان آذربايجان رويه ضد ديني خود را تغيير دهند.
در پايان مي توان گفت، آنچه در آذربايجان به عنوان دومين كشور شيعه در جريان است حادثه ناگوار اسلام ستيزي است. حاكمان آذربايجان مي دانند كه مردم اين كشور در طول تاريخ از زمان صفويه همواره اكثريت ديندار شيعه و دوستداران اهل بيت بوده و از دادن جان و مال در راه تحقق اهداف اسلام و اجراي شريعت اسلامي هيچ باكي نداشته و ندارند. آذربايجان به خاطر مبارزه با نمادها و شعائر مذهبي هرچه سريع تر به پايان خود نزديك مي شود، چراكه به شهادت تاریخ کسانی که خلاف اندیشه‌ها و تفکرات ملت خویش ایستاده‌اند نتوانسته اند راه به جایی برده و از قدرت حذف شده اند. سياست هاي سختگيرانه مذهبي در كنار شرايط اقتصادي، سياسي و اجتماعي و غرق شدن مقامات آذربايجان در فساد مالي، اين كشور را به آتش زير خاكستري تبديل كرده كه مي تواند سرمنشأ تحولي بزرگ باشد.
اگر در غرب آسيا، خودسوزي و كشتار انسان هاي آزادي خواه، بيداري اسلامي و سقوط حاكمان جور و ظلم را رقم زد، در آذربايجان اسلام و شيعه ستيزي مي تواند رمز انقلاب و پيروزي باشد و خروش مسلمانان اين كشور به یک چالش اساسی برای حاکمیت آذربایجان تبدیل شود. کوتاه آنکه از آمريكا و متحدان غربي و عربي اش انتظار نمي رود براي ملت شيعه آذربايجان دل بسوزانند و اقدامات سركوبگرانه دولت اين كشور عليه شيعيان را محكوم كنند از اين رو، دستگاه ديپلماسي كشورمان بايد چاره اي اساسی براي مقابله با موج اسلام ستيزي در آذربايجان بينديشد، زيرا سكوت در مقابل اين اقدامات به تضعيف و نابودي تشيع در آذربايجان كمك مي كند.
روح الله صالحی
کد مطلب : ۱۶۶۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما