۰
plusresetminus

آغاز نشست 3 جانبه ایران، روسیه و سوریه در مسکو

تاریخ انتشارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۹
نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه درباره آخرین تحولات سوریه در مسکو آغاز شد.
آغاز نشست 3 جانبه ایران، روسیه و سوریه در مسکو
به گزارش "حافظ نیوز"،نشست سه جانبه محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و ولید المعلم وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه درباره آخرین تحولات سوریه دقایقی قبل در مسکو آغاز شد. وزرای خارجه بر سر یک میز به گفت‌وگو درباره آخرین اوضاع سوریه نشستند.
وزیر امور خارجه ایران که روز (جمعه) به همراه حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقا و ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به مسکو رفته، در بدو ورود گفت: ما معتقدیم تحولاتی که در دو هفته گذشته در منطقه ما اتفاق افتاده تحولات بسیار قابل توجهی است، به ویژه اینکه ما به عنوان قربانی سلاح شیمیایی همواره هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را توسط هر کسی و علیه هر کسی محکوم کردیم.
وی اضافه کرد: این بار تمام تحقیقات نشانگر یک واقعیت است و آن اینکه هیچ شواهدی برای اتهام مطرح شده مبنی بر استفاده دولت و ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در خان شیخون و اینکه کسانی براساس این اتهام غیرمستند اقدام به تجاوز نظامی به سوریه کردند، وجود ندارد.
به گزارش فارس، ظریف ادامه داد: این نشانگر تحولی خطرناک در منطقه ما و اوج گیری مجدد سیاست یکجانبه گرایی است که این سیاست در دوره‌ای هم خود آمریکا را با مشکل مواجه کرد و هم منطقه ما را و هم اینکه نباید فراموش کنیم داعش و گروه‌های تندرو و افراطی زاییده اقدام یکجانبه غیرقانونی آمریکا در منطقه ما هستند.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گفت: ضرورت دارد کشورهایی که با این حرکت موافق نیستند، هم برای یک تحقیق بین‌المللی به منظور روشن شدن ابعاد فاجعه شیمیایی در خان شیخون و هم برای مقابله با یکجانبه‌گرایی‌های آمریکا با هم مشورت و هماهنگی کنند و این فرصت بسیار خوبی بود که بنده و وزیر خارجه سوریه در مسکو هستیم.
وی یادآور شد: البته بعد از سفر بسیار موفقیت آمیز حسن روحانی ریاست جمهوری به روسیه نیاز بود توافقاتی که در سفر بین ایشان و رئیس جمهور روسیه صورت گرفت پیگیری شود و امروز فرصتی داریم در ملاقات دوجانبه‌ای با آقای لاوروف این موضوعات را پیگیری کنیم و هم در ملاقات دوجانبه با ولید المعلم بحث‌های دوجانبه با سوریه را مورد پیگیری و گفت‌وگو قرار دهیم.
*رایزنی با ولید المعلم
رئیس دستگاه دیپلماسی پس از حضور در مسکو با ولید المعلم همتای سوری خود آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه را بررسی کرد. اقدام نظامی یکجانبه آمریکا علیه سوریه به بهانه حمله مشکوک شیمیایی و اقدامات سیاسی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو وزیر خارجه بود.
 
*گفت‌وگوی دوجانبه ظریف و لاوروف
ظریف همچنین پس از آن با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به گفت‌وگو نشست.
در این دیدار وزیر امور خارجه روسیه ضمن ابراز خرسندی از حضور ظریف و هیأت همراه در روسیه، از اعلام همدردی دولت و ملت ایران برای حادثه تروریستی سن پترزبورگ تشکر و قدردانی کرد.
لاوروف همچنین با اشاره به همکاری‌های مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم بویژه در سوریه اظهار داشت: این همکاری‌ها همزمان با تلاش‌های سیاسی برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران در سوریه ادامه دارد.
در ادامه این دیدار ظریف با ابراز همدردی مجدد به مناسبت حادثه تروریستی سن پترزبورگ اظهار داشت: گسترش تاسف‌بار اقدامات تروریستی و خشونت بار در منطقه و جهان دلیل محکمی بر همکاری‌های ما و همه کسانی است که از تروریسم استفاده ابزاری نمی‌کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: پاسخ به تحرکات تروریست‌ها تنها با همکاری بین‌المللی و پایبندی به راهکارهای سیاسی در مناطق بحرانی امکانپذیر است.
ظریف در ادامه با اشاره به حمله شیمیایی در خان شیخون سوریه و محکومیت مجدد هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی تصریح کرد: در عین حال استفاده از بهانه حمله شیمیایی برای اقدام یکجانبه و غیرقانونی علیه سوریه هم محکوم است و لازم است بیطرفانه به این موضوع رسیدگی شود تا حقیقت روشن شود.
ظریف تاکید کرد بحران سوریه باید از طریق گفت‌وگو و راهکارهای سیاسی حل و فصل شود.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: همکاری‌های ایران و روسیه برای صلح سازی و‌ یافتن راهکارهای سیاسی در منطقه، محدود به سوریه نیست و همزمان دیپلمات‌های ارشد دو کشور در  نشست منطقه‌ای با موضوع افغانستان در مسکو حضور دارند.
سفر حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران به روسیه و توافقات انجام شده بین روسای جمهور دو کشور و دیگر مسائل دوجانبه از دیگر محورهای گفت‌وگو و رایزنی‌های ظریف و لاوروف بود.
به گزارش فارس، در پی حملات شیمیایی در خان شیخون سوریه و پس از آن حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی العشیرات در سوریه، وزیر خارجه ایران رایزنی‌هایی تلفنی را با برخی مقامات از جمله دبیرکل سازمان ملل، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی همتایان خود در کشورهای الجزایر، سوریه، روسیه، ایتالیا، ونزوئلا، بولیوی، برزیل، کویت، قزاقستان، ترکیه و عمان داشت.
در این رایزنی‌ها بر لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب بین‌المللی پیرامون حمله شیمیایی به خان شیخون تاکید شد
کد مطلب : ۱۶۶۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما