۰
plusresetminus
هاجری، عضو سابق شورای شهر شیراز:

برخلاف ادعای رئیس شورای شهر، بودجه ماده ۱۷ در شورای چهارم صرف ساخت مساجد و حسینیه‌ها شده است/ طرح مسجد محوری یک طرح اسلامی است نه سیاسی!

تاریخ انتشاريکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۷
هاجری: متن گفتگوی حافظ نیوز با جناب آقای سید احمدرضا دستغیب ریاست شورای اسلامی شهر شیراز گرچه با اتهام و افترا و ادعای بهره بردن انتخاباتی از بودجه ماده 17 توسط شورای چهارم آلوده و مسموم بود متنهی به احترام حق و حقوق و جایگاه والای مساجد و حسینیه ها از تهمت ها عبور و در باب دفاع از طرح مسجد و محله محوری که در سخنان آقای دستغیب نفی شده، نقدی کوتاه ارسال تا شاید بتوان نظر اعضای محترم شورای پنجم را نسبت به این طرح فاخر و کاربردی به راه صواب بازگردانم.
برخلاف ادعای رئیس شورای شهر، بودجه ماده ۱۷ در شورای چهارم صرف ساخت مساجد و حسینیه‌ها شده است/ طرح مسجد محوری یک طرح اسلامی است نه سیاسی!
به گزارش "حافظ نیوز"، محمد رضا هاجری، عضو چهارمین دوره شواری اسلامی شهر شیراز و عضو علی البدل شورای پنجم در پاسخ به مصاحبه آقای سید احمدرضا دستغیب، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در دوره پنجم متن زیر را ارسال کرده است که در ادامه می خوانید:

مدیریت محترم پایگاه اطلاع رسانی حافظ نیوز
سلام علیکم

 احتراما انعکاس متن گفتگوی حافظ نیوز با جناب آقای سید احمدرضا دستغیب ریاست شورای اسلامی شهر شیراز گرچه با اتهام و افترا و ادعای بهره بردن انتخاباتی از بودجه ماده 17 توسط شورای چهارم آلوده و مسموم بود متنهی به احترام حق و حقوق و جایگاه والای مساجد و حسینیه ها از تهمت ها عبور و در باب دفاع از طرح مسجد و محله محوری که در سخنان آقای دستغیب نفی شده، نقدی کوتاه ارسال تا شاید بتوان نظر اعضای محترم شورای پنجم را نسبت به این طرح فاخر و کاربردی به راه صواب بازگردانم.
همدلی از همزبانی بهتر است
در قرآن کریم آمده است: مساجد خدا را تنها کسی آباد می کند که به خدا و روز واپسین، ایمان آورد و نماز برپا دارد و زکات بپرداز، و جز از خدا نترسد، امید است چنین گروهی، از هدایت یافتگان باشند. 
رسول خدا (ص) می فرمایند: خدای تعالی هرگاه بنده ای را دوست بدارد، او را بر آورنده نیازهای مسجدی قرار می دهد. 
مساجد قلب جامعه اسلامی و مهم ترین پایگاه شعائر دینی و اصلی ترین پایگاه تداوم ارزشهای الهی و آرمانهای اسلامی در جامعه است، مساجد نقش فوق العاده ای در تحکیم اساس نظام اسلامی و جایگاه ویژه ای در فرهنگ عمومی جامعه اسلامی دارد. در سیره نبوی به خوبی تبیین شده که رسول خدا (ص) پس از هجرت از مکه به مدینه، اولین بنایی را که برای اجتماع مسلمانان برپا ساخت، مسجد بود که تمامی نیازهای مسلمین را در حوزه مسجد محوری به سرانجام می رسانید حتی بسیج نیرو برای اعزام به غزوات و سریه های نظامی.
امام راحل (ره): معمار انقلاب اسلامی در باب اهتمام به امور مساجد در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری می فرمایند: مسجد یک سنگر اسلامی است، مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید، مسجدها را خالی نکنید، تکلیف است امروز، مسجد مرکز تبلیغ و اجتماع سیاسی است، من امروز باید بگویم که تکلیف است برای مسلمان ها، حفظ مساجد، حفظ مساجد امروز جزو اموری است که اسلام به او بسته است، ای ملت، مسجدهای خودتان را حفظ کنید، ای روشنفکران! مسجدها را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید، ای حقوقدانها، مسجدها را حفظ کنید.
مقام معظم رهبری: در دیدار با ائمه جماعت استان تهران می فرمایند: مسجد هسته مقاومت فرهنگی و پایگاه فعالیت اجتماعی است، بدون حصار فرهنگی همه چیز از دست می رود، خیل عظیم جوانان مومن معجزه بزرگ انقلاب است، برخی میخواهند مسجد از مسائل سیاسی باز بماند، این همان سکولاریسم است، مساجد پایگاه اجتماع، مشورت، تصمیم گیری، مقاومت، برنامه ریزی و حرکت اجتماعی و فرهنگی و نظامی است. 
در حال حاظر نزدیک به 90 درصد فعالیت های مذهبی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی توسط مردم مدیریت و انجام می گیرد و نقش مساجد و حسینیه ها، پایگاه های مقاومت بسیج، هیأتهای مذهبی و کانونهای فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی و قرآنی در فعالیت ها نقش محوری دارند.
در اسناد بالا دستی مانند سیاست های کلی نظام، مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه چشم انداز 20 ساله، برنامه های پنجم و ششم توسعه و طرح مسجد محوری شورای فرهنگ عمومی فارس اهتمام به امور مساجد در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری تاکید و توصیه شده است.
بدون شک مدیریت شهری یا همان پارلمان محلی نمی تواند نسبت به امور مساجد بی تفاوت و بی نظر باشد. اهمیت و ضرورت مشارکت با مساجد و محلات در تمامی حوزه های فرهنگی، اجتماعی، هنری، ورزشی، آموزش شهروندی و... بر هیچ کس پوشیده نیست. هر مسجد و حسینیه ای در شهر می تواند کانون و محور اجرای سیاست های مدیریت شهری باشد. مساجد برای مدیریت شهری فرصت و پشتوانه بی بدیلی هستند که میتوانند نگاه بتن محور را به انسان محور بازگردانند. حمایت سخت افزاری و نرم افزاری از مساجد و حسینیه ها و مشارکت دادن آنها در برنامه های شهری به معنای سلب استقلال مدیریت مساجد و دولتی کردن آنها نیست. کسی قصد ندارد مساجد را دولتی نماید اما مدیریت شهری و پارلمان محلی، نماینده همان مردمی هستند که مسجد محوری در محلات را باور دارند. تمامی مساجد و حسینه هایی که برای ساخت و ساز مورد حمایت قرار گرفته اند، بیش از 90 درصد هزینه هایشان از طریق خیرین محلی تامین شده و بخش اندکی برای تکمیل یا آغاز به کار به آنها یاری رسانده شده است و بیشتر روی ساخت، بهسازی و مرمت سرویس های بهداشتی حمایت می شوند یا مرمت و بهسازی فضای بیرونی مساجد و حسینیه ها که در سیما و منظر و زیبایی بصری شهری موثر میباشند. آنهم با درخواست هیأت امنا، کارشناسی نماینده شورا و شهرداری و نظارت شهردار مناطق، ناظر شورا در مناطق و یاوران شورا.
نزدیک به 54 زمین ساخت مسجد و حسینیه هم به خیرین با حفظ مالکیت شهرداری داده شده که می تواند در بنای مراکز مذهبی – فرهنگی مردمی در شهر نقش آفرین باشد، چون در بافت های تاریخی و فرسوده مسجد و حسینیه کافی وجود داشت و نیاز به مرمت و بهسازی بیشتری داشتند، بودجه چند منطقه 2 برابر مناطق دیگر در نظر گرفته می شد تا مساجد و حسینیه های بافت های تاریخی احیا و نوسازی شوند. کافی است آقای دستغیب سری به مسجد جامع عتیق پایگاه شهید محراب حضرت آیت ا... دستغیب بزند و از نزدیک فضای مسجد را دیده و با فرزند مرحوم سید هاشم گفتگو تا اطمینان یابد مسجد نیاز به مرمت و بهسازی داردو خیّری برای کمک پا پیش نگذاشته است، حتی نیاز ضروری به سرویس بهداشتی مناسب دارد.
در حال حاضر نزدیک به 150 بنای نیمه تمام مسجد و حسینیه در شیراز وجود دارد و دهها شهرک جدید التاسیس فاقد فضای مذهبی- فرهنگی می باشند در حالی که شهرداری برای ساخت و ساز منازل همان شهرک ها میلیاردها تومان عوارض و سهم خدمات گرفته منتهی نسبت به فضای مذهبی – فرهنگی خدماتی ارائه نداده است.
بدون استثناء تمامی روستای های کوچک و بزرگ ایران، مسجد و حسینیه دارد اگر چه جمعیت روستاها کمتر از 500 نفر باشد، اما در کلانشهر شیراز دهها شهرک و منطقه وجود دارد که چند هزار نفر در آن زندگی می کنند اما محل فرهنگی – مذهبی برای عبادت ندارند، می توان این مشکلات و معضلات را دید و بی تفاوت ماند و ادعا نمود شورا و شهرداری هیچگونه وظیفه ای در قبال آنها ندارند اگرچه سازمانهای دیگر مساجد و حسینیه ها را رها کرده باشند، اما مدیریت شهری نمی تواند بی تفاوت ازکنار توقعات و مطالبات خالصانه مردم عبور نماید.
چند مورد وجود دارد که مسجدی به صورت کامل یا نیمی ازآنها در طرح توسعه معابر قرار گرفته و شهرداری آنها را تخریب که باید بسازد منتهی در طرح و تیپ تهیه شده برای ساخت مساجد و حسینیه های شهرداری در مساحت 400 متر، زیر زمین ورزشی، همسطح مسجد و حسینیه و طبقه اول، فرهنگسرا و قرآنسرا در نظر گرفته شده است تا به صورت متمرکز بتواند جوابگوی نیازهای محل و منطقه باشند.
در حوزه نرم افزاری 110 مسجد فعال در طرح مسجد محوری قرار گرفته تا به صورت مشارکتی در محلات و مساجد در کنار آموزش شهروندی نسبت به آموزش و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی فعالیت نمایند، مشاوره اجتماعی، عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر، صیانت از خانواده، برنامه های یادواره شهدای محلات، برنامه های مناسبتی، راهپیمایی اربعین، راهیان نور، اعتکاف، جشنواره مردمی فیلم عمار و دهها کارکرد متنوع و کاربردی دیگر توسط آنها به صورت مشارکتی با سازمان فرهنگی انجام گرفته که با استقبال گسترده مواجه شده است.
ای کاش شورای پنجم حداقل یک ساعت به این جانب فرصت  داده تا ابعاد کاربردی و اثر گذار طرح مسجد و محله محوری را برایشان شرح می دادم، اگر راضی نمی شدند آنگاه از طرح برائت و ریشه آن را بخشکانند.
طرح محله محوری و مسجد محوری نه سیاسی است و نه حزبی و گروهی، تجربه موفقی است که همگان می بایست تجربیات موفق را حفظ و کاستی های آن را ترمیم و اصلاح نمایند.
نداشتن پول برای اینگونه کارها بهانه است وگرنه کل هزینه اینگونه کارها به اندازه یک چهارم یک زیرگذر و روگذر کوچک هم نمیشود. از بودجه 3300 میلیارد تومانی شهرداری در حوزه های عمرانی، فرهنگی و ورزشی، 8 میلیارد تومان برای ساخت مساجد شهرداری، 3 میلیارد تومان برای مرمت و بهسازی مساجد و نمازخانه ها، 5 میلیارد تومان برای سرویس های بهداشتی و 6 میلیارد تومان برای آموزش شهروندی در بودجه سال 96 لحاظ شده است. جمعا 22 میلیارد تومان می شود که شامل اجرای طرح آموزش شهروندی در مدارس و آموزش و پرورش و فرهنگسراها و مراکز صیانت از خانواده و صدا و سیما هم می شود. آیا 22 میلیارد در برابر 3300 میلیارد به گفته آقای دستغیب عامل می شود نتوانند کارهای شهرداری را به پیش ببرند؟ اگرچه بخش عمده ای ازکارهای صورت گرفته در حوزه مساجد و حسینیه ها جنبه عمرانی دارد.
محلات، مساجد، بسیج، هیأتهای مذهبی و کانونهای فعال مذهبی، فرهنگی، هنری، قرآنی، علمی و آموزشی، آموزش و پرورش و دانشگاهها و... سرمایه شهر بوده، می توان با مشارکت آنها و سپردن مدیریت برنامه ها با طرح بیرون سپاری به خود مردم همه شهر را در اجرای برنامه های لازم، کاربردی و ضروری همراه نمود. به هر حال وظیفه خود میدانم از عزیزان شورای پنجم درخواست نمایم نسبت به طرح مسجد محوری و حمایت عملی از طرح آغوش بگشایند. این طرح را شرح کوتاه داده. اجازه دهند در فرصتی مناسب کالبد شکافی شده، صدها طرح کاربردی دیگر در تمامی حوزه ها میتواند مد نظر قرار گیرد. بهتر است احساس یاری نمایند نه باری بودن بر دوش. بهتر است به جای ذره بین به دست گرفتن برای پیدا کردن سوژه ای برای تخریب و تحریف شورای چهارم و شهردار، از تجربیات آنها بهره برده تا به جوسازی و حاشیه سازی ها پایان داده، منافع و مصلحت شهر وجه مشترک همه شهروندان قرار گیرد. بازهم علی رغم نامهربانی ها و تهمت ها، مصلحت و منافع شهر برایم اصل و محور است. احترام متقابل به مواضع و نظرات می توانند در همکاری، همدلی، همگانی و همفکری نقش اساسی ایفا نماید.
به قول حضرت حافظ:
بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم/ فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
والعاقبه للمتقین

 
کد مطلب : ۱۸۱۱۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما