۰
plusresetminus
مدیرکل منابع طبیعی فارس:

۲۳ پروژه آبخیزداری و منابع طبیعی در فارس به بهره‌برداری رسید

تاریخ انتشارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۶
مدیرکل منابع طبیعی استان فارس از افتتاح و بهره‌برداری ۲۳ پروژه با اعتبار ۱۹۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی خبر داد.
۲۳ پروژه آبخیزداری و منابع طبیعی در فارس به بهره‌برداری رسید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، به نقل از  روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس مهرزاد بوستانی با اشاره به  افتتاح و بهره برداری از  ۲۳ پروژه بزرگ آبخیزداری و منابع طبیعی در استان گفت:برای اجرای این طرح ها نزدیک به ۱۹۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و اسناد خزانه اسلامی هزینه شده است.
وی افزود: این پروژه ها شامل افتتاح ۲۳پروژه و طرح بزرگ در بخشهای  مختلف آبخیزداری و منابع طبیعی  است که در قالب اجرای عملیات بیولوژیکی ،بیومکانیکی و سازه ای در عرصه های جنگلی و مرتعی استان در حال اجراست.
مدیرکل منابع طبیعی فارس ادامه داد: این طرح ها شامل   ۱۲طرح بزرگ آبخیزداری، ۶  طرح جنگل‌کاری با نهالکاری و ۵ پروژه مرتعی در سطح شهرستانهای استان است.
مدیر کل منابع طبیعی فارس  با اشاره به افتتاح این طرح ها در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: این طرح ها شامل ۴ هزار و ۲۰هکتار طرح  بیولوژیکی در عرصه های جنگلی   از جمله غنی سازی - توسعه جنگل -حفاظت و قرق و آبیاری و مراقبت و نیز  ۵ هزار و ۳۹۲ هکتار عملیات کپه کاری و  ۳۲ هزار و ۱۲۹ هکتار دیگر عملیات قرق است.
وی افزود: علاوه بر این  ۱۲ پروژه آبخیزداری و آبخوانداری از جمله این طرح هاست که شامل بندهای سنگی ملاتی روستای مبارک آباد شهرستان پاسارگاد،حوزه شهری کازرون،چم گل و شوراب ممسنی،جوزار بکش ممسنی، دلی امین نذر رستم، شوسنی و ضامنی شهرستان رستم ، زاخرد و روستای گچ نقاشی شیراز،آبگرم بالایی شهرستان جهرم،قطارآغاج اقلید،ساخت چکدمهای رسوبگیر و کنترل سیلاب حوزه قشلاق شهرستان خرم بید ،حوضچه تغذیه مصنوعی روستای زکیان بابا کوهک شهرستان سپیدان و نیز پروژه کنترل سیل و رسوب حوزه شهری شهرستان فیروزآباد است.
بوستانی خاطرنشان کرد: عملیات بیولوژیکی در سطح  ۳۷ هزار هکتار از عرصه های مرتعی با عتباری بالغ بر  ۴۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال ونیز پروژه های بیولوژیکی در سطح  اراضی جنگلی فارس به وسعت ۴ هزار و ۲۰ هکتار و اعتباری بالغ بر ۳۱ میلیارد و ۲۴۹ میلیون ریال اجرا شده است.
وی بابیان اینکه با اجرای کامل این پروژه ها تمامی شهرستانهای استان به ویژه نقاط دور و کم برخوردار از همه مزایا و نعمات آن ها برخوردار خواهند شد افزود:برخی از این پروژه ها در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار گرفته  و بخش دیگری از این طرح ها نیز قرار است در هفته منابع طبیعی افتتاح و به مرحله بهره برداری کامل برسند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادامه با اشاره به مزایای چشمگیر پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری استان و اجرای کامل طرح های قابل افتتاح در سال جاری یادآور شد: اجرای پروژه ها ی آبخیزداری بطور متوسط سالیانه  سه دوره آبگیری دارد که با بهره برداری و تکمیل این طرح ها در هر دوره حدود شش میلیون و ۲۶۱ هزار متر مکعب آب قابل استحصال و ذخیره سازی است.
وی کاهش روند بیابانزایی و توسعه پوشش گیاهی،مدیریت و کنترل سیلاب‌های مخرب و جلوگیری از خسارت سیل به مناطق شهری و روستایی،تغذیه سفره‌های زیر زمینی و آبخوان ها، تقویت منابع آبی و کمک به پایداری آن درحفظ تولید، اشتغال و احیای عرصه های منابع طبیعی، حفاظت خاک وآب، مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات فرسایش آبی و خاکی را ازجمله اهداف طرح های افتتاح شده عنوان کرد و افزود:بابهره برداری از این طرحها درمناطق مختلف استان علاوه بر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم خانوارها و روستای بیشماری در محدوده های اطراف  این طرح ها نیز از مزایای آن بهره مند خواهند شد.
بوستانی  با بیان اینکه تخصیص کامل اعتبارات مصوب و پایداری رقم‌های اعتباری ویژه مانند صندوق توسعه ملی برای اجرای اینگونه طرح ها در حوزه های مختلف استان بویژه نقاط محروم و کم برخوردار نقش سودمندی برای ساکنان این حوزه ها دارد خاطرنشان کرد:با تخصیص به موقع این اعتبارات شاهد اجرای سریع و زودبازده بودن این پروژه ها خواهیم بود.
کد مطلب : ۱۹۵۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما