۰
plusresetminus
نماینده مجلس شورای اسلامی

عواید گردشگری فارس نباید در استان های دیگر هزینه شود

تاریخ انتشارشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۶
نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با برخی از فعالان، صاحب نظران و پیشکسوتان عرصه گردشگری دیدار کرد.
عواید گردشگری فارس نباید در استان های دیگر هزینه شود
به گزارش حافظ خبر، ابراهیم عزیزی در این دیدار صمیمانه که با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری در جوار مقبره حافظ برگزار شد، مسائل، کاستی ها و مشکلات عرصه گردشگری را از زبان فعالان این حوزه استماع کرد.
 
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن سخنان و دغدغه‌های فعالان عرصه گردشگری اظهار داشت: نوع نگاه ما به موضوع گردشگری و میراث فرهنگی نگاه ناقصی است و نباید به این حوزه تهدید محور نگریست.
 
با تاکید بر نگاه فرصت محور به گردشگری و استفاده از تجربیات کشورها در این عرصه بیان کرد: بسیاری از کشورها با استفاده از ظرفیت‌های اندک خود درآمدهای سرشاری را از راه گردشگری جذب می کنند در حالی که کشور ما دارای ظرفیت های بسیاری در این حوزه است.
 
نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید این گونه فکر کنیم که همه مشکلات گردشگری را باید دولت حل کند در حالی که خودمان باید دست به کار شده و با طرح های خلاقانه و مردمی و استفاده از ظرفیت های بومی و محلی این صنعت را فعال کرد.
 
عزیزی با تاکید بر خلق قانون های کاربردی با مشارکت فعالان عرصه گردشگری گفت: قانون گردشگری از آسمان به زمین نمی آید بلکه انسان ها قانون می نویسند لذا باید طرح ها و نظرات کارشناسی را تبدیل به قانون مناسب کرد.
 
با انتقاد از نگاه ضعیف به بحث سرمایه گذاری، ادامه داد: تا زمانی که نگاهمان را به سرمایه گذاری و سرمایه گذار تغییر ندهیم، مشکلات گردشگری قابل حل نخواهد بود ضمن اینکه از پراکندگی و موازی کاری نیز باید پرهیز کرد.
 
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بر حمایت بانک ها از گردشگری تاکید کرد و گفت: با قوانین و مدیران کارآمد می توان تا حد زیادی مشکلات عرصه گردشگری را حل کرد که یک قسمت آن در حوزه اختیارات مجلس و دولت است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین به بحث اداره اماکن در خارج از استان اشاره و با ناصحیح خواندن این نوع مدیریت گفت: هیات امنای اماکن میراثی استان فارس در تهران تصمیم گیری می کنند که از نظر ما این وضعیت هیچ توجیهی ندارد لذا اصرار ما این است که هیات امنا در داخل استان باید شکل بگیرد.
 
 افزود: منابع درآمدی اماکن میراثی فارس نیز باید به همین استان برگردد و اینکه درآمد و عواید حاصل از اماکن گردشگری فارس به استان های دیگر برود و هزینه شود، قابل قبول نیست که این موضوع را با وزیر سابق در میان گذاشتیم.
 
عزیزی با بیان اینکه نگاه دگم و بسته در حوزه گردشگری جواب نمی دهد، اشاره ای نیز به بافت تاریخی شیراز کرد و گفت: اماکن میراثی ما در بافت تاریخی به عنوان یک سرمایه باید حفظ شود و در این شکی نیست اما این را هم باید قبول کرد همه بافت و ابنیه موجود در آن را نمی توان میراثی دانست چراکه حتی مردم ساکن در این بافت ها خودشان نسبت به مشکلات و آسیب های موجود، معترض هستند و خواستار تعیین تکلیف کارشناسی این امر بوده اند.
 
با تاکید مجدد بر حفظ اماکن ارزشمند میراثی افزود: حرف بنده این است که باید با نگاه واقع بینانه و هوشمندانه به توسعه بافت تاریخی بپردازیم لذا نباید تصمیمات غیر کارشناسی و عجولانه در این عرصه اتخاذ کرد.
 
نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار ارائه پیشنهادات، طرح ها و بسته های کار شناسی کارساز از سوی فعالان عرصه گردشگری شد و گفت: در قالب طرح و لایحه، دولت و مجلس می توانند در این حوزه اثرگذار باشند ضمن اینکه مسائل داخل استان را نیز باید با استفاده از ظرفیت دستگاهها و شورای شهر و بخش خصوصی حل و فصل کرد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۳۸۶۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما