۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

آغاز سیزدهمین همایش سالیانه کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز از یازدهم خرداد

تاریخ انتشاردوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۱
سیزدهمین همایش سالیانه کولورکتال در روزهای یازدهم تا سیزدهم خرداد ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز برگزار می شود.
آغاز سیزدهمین همایش سالیانه کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز از یازدهم خرداد
به گزارش حافظ خبر، رییس همایش سالیانه کولورکتال با اشاره به برگزاری این کنگره از یازدهم تا سیزدهم خرداد ۱۴۰۱ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: همایش سالیانه کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال ۸۵ با آغاز به کار بخش کولورکتال در دانشگاه، هر ساله برگزار می شود؛ اما در دو سال گذشته به دلیل شیوع کروناویروس با وقفه همراه بود و امسال با سیزدهمین دوره از این همایش، میزبان مهمانان داخلی و خارجی هستیم.

 احمد ایزدپناه هدف از برگزاری این رویداد علمی را بررسی آخرین یافته های مربوط به بیماری های کولورکتال یا روده بزرگ عنوان کرد و ادامه داد: به روال گذشته، در این همایش آخرین دستاوردهای علمی در این حیطه با حضور اساتید، صاحب نظران و پژوهشگران این رشته در داخل و خارج کشور ارایه شود.

این عضو هیات علمی بخش جراحی کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز محور اصلی همایش سالیانه امسال را بیماری های بی اختیاری و بیماری کف لگن در سطح فوق تخصصی برشمرد و اظهار امیدواری کرد مانند دوره های پیشین، مباحث علمی در بالاترین سطح ارایه شود.

رییس سیزدهمین همایش سالیانه کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه به روال هر سال، این کنگره در سه روز برگزار می شود، توضیح داد: در روز نخست عمل های جراحی روده بزرگ با حضور پزشکان و جراحان بخش کولورکتال انجام می شود و روزهای دوم و سوم نیز به ارائه مباحث تئوری و سخنرانی های علمی اختصاص دارد.

ایزدپناه همچنین از پیش بینی برنامه هایی ویژه گروه پرستاران در این رویداد علمی و با ارائه آخرین مباحث علمی در این حیطه خبر داد.

اهمیت تشخیص و درمان به موقع بیماری های روده بزرگ

دبیر علمی سیزدهمین کنگره کولورکتال نیز یکی از شایع ترین بیماری ها را در سال های اخیر، بیماری های مرتبط با روده بزرگ برشمرد که به دلیل پیچیدگی این بیماری ها، لزوم بررسی، تشخیص و درمان به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است.

علی محمد بنان زاده افزود: در تمام دنیا افراد بسیاری از بیماری های مرتبط با روده بزرگ رنج می برند و به ویژه افزایش سن می تواند یکی از عوامل ابتلا به این بیماری ها باشد.

 وی هدف از برگزاری این رویدادهای علمی را آشنایی بیشتر پزشکان این حوزه با تازه ترین روش های تشخیصی و درمانی بیماری های کولورکتال بیان کرد و ادامه داد: بیماری های روده ای از بیماری های شایع و سرطان روده بزرگ یکی از سرطان های رایج در بدن انسان است که در سال های گذشته افزایش داشته است.

این متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مواردی همچون ژنتیک، مواد شیمیایی موجود در مواد غذایی، سبزی و میوه، همچنین مصرف فست فودها را از جمله عوامل ابتلا به سرطان های روده بزرگ عنوان کرد که می توانیم با توجه به این عوامل، از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کنیم.

پیشبرد بهتر درمان های روده بزرگ با همکاری تیمی

لیلا قهرمانی دیگر دبیر علمی سیزدهمین کنگره کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در حوزه های مختلف مانند جراحی عمومی، کولورکتال، زنان و زایمان، یورولوژی، همچنین پزشکان گروه گوارش و کبد، قلب، بیولوژی و پاتولوژی در این همایش علمی خبر داد.

وی با اشاره به شایع بودن بیماری های کولورکتال گفت: تشخیص و درمان این بیماری ها نیازمند همکاری چندین گروه مختلف است تا درمان بیمار به بهترین شکل انجام شود.

این متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: با توجه به مسایل فرهنگی در کشور و شرم حضور بسیاری از بیماران برای مراجعه به پزشک، گاه مراجعه در مراحل پیشرفت بیماری انجام می شود.

 
 قهرمانی یادآور شد: درمان بیماری های کولورکتال در شیراز به صورت آکادمیک و مطابق با سطح جهانی انجام می شود.

افزایش بیماری های روده بزرگ با افزایش سن

دبیر اجرایی کنگره نیز با بیان اینکه بیماری های کولورکتال با افزایش سن جمعیت رو به افزایش است، گفت: بنا به دلایل مختلف، می توان آمارهای ابتلا را بیش از آمارهای رسمی برآورد کرد.

سید محمدکاظم تدین عوامل مختلف مانند مشکلات مادرزادی، دیابت، کم کاری تیروئید، عمل های جراحی که در گذشته روی شکم و مقعد انجام شده است را در بروز درجاتی از بی اختیاری و اختلالات کف لگن موثر دانست.

این متخصص جراحی و فلوشیپ جراحی کولورکتال افزود: این کنگره یک کنگره بین بخشی است، زیرا بیماری های روده بزرگ با سایر رشته ها مانند جراحی کولورکتال، زنان، کلیه و مجاری ادرار، روان پزشکی، فوق تخصص های گوارش و توانبخشی نیز ارتباط دارد.

وی اضافه کرد: در ایران همراه با سایر کشورهای دنیا پیشرفت های زیادی در زمینه بی اختیاری و بیماری های کف لگن انجام شده و رشته ای نیز از چندین سال پیش در ایران با همین عنوان ایجاد شده است که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در حال پیگیری برای ایجاد این رشته در مقطع فوق تخصصی در شیراز است.

دبیر اجرایی کنگره با اشاره به برنامه روز نخست کنگره و انجام جراحی در اتاق عمل بیمارستان شهید دکتر فقیهی گفت: این برنامه با حضور اساتید دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اساتید این رشته در کشور و همچنین دکتر «پاک روان» و پروفسور «والتز»، از صاحب نظران این رشته از کشور آلمان انجام و به صورت مجازی نیز برای مشارکت کنندگان کنگره از سایر نقاط کشور پخش می شود.

 تدین از برگزاری این همایش در روزهای دوازدهم و سیزدهم خرداد در مجتمع ولایت و با ارائه مسایل تئوری و سخنرانی های علمی، با حضور اساتید رشته های مختلف دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه های علوم پزشکی کشور، اساتیدی از آلمان و همکارانی از این رشته از کشور عراق خبر داد و یادآور شد: در طی این دو روز، تازه ترین یافته ها و مطالب مربوط به بیماری بی اختیاری و بیماری های کف لگن به تبادل نظر گذاشته می شود که امید است شاهد دستاوردهای علمی این رویداد علمی در توسعه خدمات درمانی در این زمینه باشیم.

این نشست خبری صبح امروز، دوم خرداد ۱۴۰۱ با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن جلسات بخش کولورکتال بیمارستان شهید دکتر فقیهی، برگزار شد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۵۱۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما