۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

کاهش آمار طلاق سال اول زندگی مشترک در استان فارس

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۰
مراکز بهار نکو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در راستای تحکیم بنیان خانواده، سیاست‌های جمعیتی و تربیت نسل صالح گام برمی دارد.
کاهش آمار طلاق سال اول زندگی مشترک در استان فارس
به گزارش حافظ خبر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۹ با سفر هیات دولت به شیراز، پس از بررسی‌های انجام‌شده و با توجه به آمار بالای طلاق در استان به‌ ویژه در سال‌ های اول زندگی مشترک، طرحی برای ارتقای آموزه‌های پیش از ازدواج تصویب شذ، گفت: به دلیل پیشینه دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه خانواده و فعالیت‌هایی که تا آن زمان انجام داده بود، این وظیفه از سوی استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این دفتر محول شد.
حجت الاسلام والمسلمین حمید مقامی اضافه کرد: به همین منظور طرح بهارنکو برای نخستین بار در کشور، با هدف افزایش آگاهی دختران و پسران پیش از شروع زندگی مشترک، در شیراز آغاز و موفقیت آن باعث شد این طرح به صورت رسمی با حمایت شورای انقلاب فرهنگی در برخی از نقاط کشور به اجرا درآید.
وی با بیان اینکه براساس آمارهای ثبت‌احوال طی سال ۱۳۸۸ در استان فارس، حدود ۱۴ درصد ازدواج‌ها در سال اول زندگی به طلاق ختم می‌شد، اظهار کرد: به این معنی که از هر صد زوج، ۱۴ مورد در همان سال اول زندگی جدا می شدند و این در حالی بوده که اکنون بر اساس آخرین آمار در استان فارس، طلاق سال اول به ۳ درصد رسیده است.
مدیر مراکز دانش بنیان خانواده بهارنکو در خصوص آمار مراجعه کنندگان به این مرکز طی این سال ها عنوان کرد: آمار ثبت زوجین از سال ۱۳۸۹ تا پایان فروردین ۱۴۰۱، به ۵۰۷ هزار و ۴۵۷ نفر رسیده که از این تعداد ۱۵۶ هزار و ۳۸ هزار مورد از سال ۱۳۹۸ تا پایان فروردین سال جاری به مشاوره تکمیلی نیاز داشته و آن را گذرانده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر مقامی با بیان اینکه در حال حاضر‌۳۰ نمایندگی بهارنکو در سطح استان فارس فعالیت دارد، گفت: ۹ مرکز زیر مجموعه بهارنکو نیز در حوزه‌های مختلف و در راستای رسالت اصلی بهارنکو مشغول به فعالیت و پژوهش هستند.
وی در معرفی این مراکز بیان کرد: مرکز آموزش و مشاوره پیش از ازدواج «هاتف»، مرکز آموزش و مشاوره هنگام ازدواج، مرکز آموزش و مشاوره پس از ازدواج «تابان»، مرکز هنری و ادبی «ماهان» و «آورده‌های فرهنگی خوب»، باشگاه خانواده(تسهیل‌گری ازدواج)، رسانه زندگی، خیریه سرای مهر، مرکز علمی و کاربردی غدیر و همچنین اندیشگاه مطالعات فلسفه و سبک زندگی نیز به عنوان مراکز زیرمجموعه بهارنکو فعال هستند.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: این مراکز اقداماتی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف بالا بردن آمادگی های پیش از ازدواج، برگزاری کلاس های آموزشی حین عقد، برگزاری دوره های آموزشی شامل مهارت های زندگی، سبک زندگی، اقتصاد خانواده، کودک، مادرانه و دوره های مشابه را در دستور کار دارد.
حجت الاسلام والمسلمین مقامی افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی هنر در خانواده، در اختیار قرار دادن کتاب‌های حوزه خانواده به مخاطبان، ارائه بسته جهیزیه با شرایط ویژه به صورت اقساط و بدون ضامن و دریافت خدمات با تخفیف از اصناف مرتبط با ازدواج برای زوجین نیز بخشی دیگر از اقدامات اجرا شده و در حال اجرا است.
وی از راه اندازی پایگاه خبری «خانه بهاری» در آینده نزدیک خبر داد و افزود: طراحی و ساخت فیلم، کلیپ، موشن گرافی، اینفوگرافی، پادکست، پوستر در حوزه ازدواج و خانواده و همچنین انتشار نشریه  «آوای بهارنکو» نیز از دیگر فعالیت‌های مراکز بهارنکو بوده است.
این مقام مسوول در دانشگاه اضافه کرد: از دیگر فعالیت ها می توان به ساخت ۴۰ واحد مسکونی و ارائه به زوجین جوان با شرایط ویژه با کمک خیرین، تهیه و اختصاص جهیزیه به عروس و اختصاص کمک‌ هزینه اجاره منزل با مبلغ مشخص به صورت ماهانه، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی آزاد با موضوعات خانواده و ازدواج برای فارغ التحصیلان رشته های روان شناسی، مشاوره و مددکاری اشاره کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «مقامی» موارد ذکر شده را بخش کوچکی از اقدامات مراکز بهارنکو در راستای تحکیم بنیان خانواده و سیاست‌های جمعیتی، تربیت نسل صالح، توانمندسازی خانواده‌ها در تربیت نیروهای متعهد و کارآمد در زمینه خانواده برشمرد.
 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۸۳۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما