۰
plusresetminus
دانشگاه شیراز :

تشکيل ستاد استانی سال جهاني علوم پايه در دانشگاه شيراز

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۶
با اعلام سال 2022 به‌عنوان «سال جهانی علوم پایه و نقش آن در توسعه پایدار کشورها» ازسوی سازمان جهانی یونسکو و به‌دنبال آن، تشکیل شورای سیاست‌گذاری و کميته‌ی اجرايي شورای سیاست‌گذاری علوم پايه در کشور، ستاد استان فارس برای سال جهاني علوم پايه در دانشگاه شيراز تشکیل یافت.
تشکيل ستاد استانی سال جهاني علوم پايه در دانشگاه شيراز
به گزارش حافظ خبر، یکی از اقدامات ارزشمند سازمان جهانی یونسکو براي توجه بیشتر به اهمیت و نقش علوم پایه در درک و حل چالش‌های اجتماعی، فنی و علمی و تهیه‌ی نقشه‌ی راهی برای بهبود رفاه جهانی برای نسل‌های فعلی و آینده، نامگذاري سال 2022 به‌عنوان «سال بین‌المللی علوم پایه برای توسعه پایدار» است که بیش‌از 21 برنده‌ی جایزه‌ی نوبل در رشته‌های علوم پایه و بيش‌از 70 نهاد بين‌المللي از این تصمیم جهانی حمایت کرده‌اند. 
در همين راستا، شورای سیاست‌گذاری علوم پايه به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با مشارکت برخی افراد حقیقی و حقوقی تشکیل شد و تاکنون پنج نشست خود را برگذار کرده و تصمیمات خوبی گرفته شده است. براساس تصمیم این شورا یک کمیته‌ی اجرایی متشکل از نمایندگان انجمن‌های علوم پایه مرتبط با آموزش عالی، آموزش پزشکی و آموزش و پرورش تشکیل یافته و جلسات متعددي برگزار کرده‌اند. این کمیته در بخشی از برنامه‌های مؤثر خود، پيشنهاد تشکیل ستادهای استانی را نيز مطرح و دستورالعملی برای این منظور تدوین کرده که در آن، مسئولیت این ستادها به رؤسای دانشگاه‌های مادر استان‌ها واگذار شده است. 
با اعلام سال 2022 به‌عنوان گراميداشت علوم پايه و نقش آن در توسعه و پيشرفت کشورها، در بخش‌هاي مختلف دانشکده‌ی علوم دانشگاه شيراز نیز که در رشته‌هاي مختلف علوم پايه، همانند بسياري از رشته‌هاي ديگر، سرآمد دانشگاه‌هاي کشور است؛ رويدادها و فعاليت‌هاي مختلفي شامل برگزاري سخنراني‌ها، کارگاه‌ها، وبينارها، مسابقات دانشجويي تاکنون صورت گرفته است. 
پيرو پيشنهاد کميته‌ی اجرايي شورای سیاست‌گذاری علوم پايه، ستاد استان فارس سال جهاني علوم پايه با محوريت دانشگاه شيراز و متشکل از نمايندگان ساير نهادها، سازمان‌ها و دانشگاه‌هاي مرتبط با علوم پايه در سطح استان تشکيل گرديد و اولين جلسه اين ستاد با حضور رؤساي بخش‌هاي شش‌گانه دانشکده علوم (رياضي، آمار، زيست‌شناسي، زمين‌شناسي، فيزيک و شيمي)، با حضور نمايندگان نهادها، سازمان‌ها، و دانشگاه‌هاي استان فارس در تاريخ 16 شهريورماه سال 1401 به‌ميزباني دانشگاه شيراز برگزار شد. 
در ابتداي اين مراسم دکتر محمد مؤذني، رئیس دانشگاه شيراز و رئيس ستاد استان فارس درخصوص اهميت علوم پايه و نقش آن در توسعه پايدار سخن گفت. سپس پيام دکتر نصيري قيداري دبير ستاد گراميداشت سال جهاني قرائت شد. در ادامه دکتر علیرضا نعمت‌اللهي رئيس دانشکده علوم و مسئول تشکيل ستاد استاني به ارائه‌ی گزارشي از شیوه‌ی شکل‌گيري ستاد استان فارس و اقدامات صورت پذيرفته پرداخت. در پايان نيز دیگر اعضا، نظرات و پيشنهادات خود را براي برگزاري هرچه بهتر برنامه‌ها و رويدادهاي اين سال در سطح استان فارس ارائه دادند. 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۲۱۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما