۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

آغاز پویش سرطان پستان در فارس

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۸
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه سرطان پستان شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان کشور است، از آغاز پویشی با هدف آموزش و ارائه خدمات خودمراقبتی و تشخیصی به بانوان بالای 30 سال، همزمان با کشور در استان فارس خبر داد.
آغاز پویش سرطان پستان در فارس
به گزارش حافظ خبر، عباس رضائیان‌زاده یکشنبه دهم مهر با اشاره به آغاز پویش سرطان پستان در فارس، از رسانه‌ها درخواست کرد که بانوان بالای 30 سال سراسر این استان برای آشنایی با روش‌های خود مراقبتی و انجام معاینات تشخیصی، به مراکز خدمات جامع سلامت تشویق کنند.
وی گفت: طی یک قرن گذشته تحولات اقتصادی اجتماعی و پیشرفت قابل توجه در وضعیت بهداشت مردم جهان از یک سو و پیر شدن جمعیت کشورهای جهان از سوی دیگر موجب دگرگونی چشمگیری در الگوی ابتلا و مرگ و میر بیماری ها شده است، به نحوی که شاهد تغییر مشکل اصلی کشورها در سراسر دنیا از بیماری های واگیر به بیماری های غیر واگیر، نظیر بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها هستیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: چهار بیماری غیر واگیر اصلی که جوامع مختلف با آن درگیر هستند عبارتند از؛ بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن ریوی و دیابت که بار عمده ای را به جامعه تحمیل می کند.
او با بیان اینکه یکی از مهمترین بیماری های غیرواگیر سرطان هاست که ۱۲ درصد مرگ و میر در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد و در سال های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت، گفت: تغییر در سبک زندگی، افزایش عوامل خطر محیطی و مسن شدن جمعیت از عوامل افزایش بیماری سرطان در چند دهه اخیر محسوب می شود.
رضائیان‌زاده گفت: امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است؛ به طوریکه در اکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان به شمار می‌رود؛ در ایران و استان فارس نیز این نوع، شایع‌ترین سرطان بین جمعیت زنان محسوب می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: برابر آمارها در کشور سالیانه ۱۷ هزار و ۴۶۷ مورد جدید سرطان پستان با میزان بروز ۴۰.۷۲ در یکصد هزار مورد شناسایی و ثبت می شود.
رضائیان‌زاده گفت: سلامت زنان و به ویژه مادران از مفاهیم زیربنایی در توسعه است و با توجه به نقش زنان در خانواده و سلامت فرزندان و جامعه، افزایش آگاهی و شناخت ایشان در خصوص سرطان پستان و عوامل خطر آن، علایم هشداردهنده و راه های تشخیص بیماری در مراحل زودهنگام، اهمیت بسزایی در کنترل بیماری دارد. در واقع تشخیص زودهنگام، سنگ بنای کنترل سرطان پستان است.
او ادامه داد: در حال حاضر برنامه تشخیص زودهنگام سرطان پستان برای تمامی زنان ۳۰تا ۶۹ سال در خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی با انجام ارزیابی و بررسی افراد از نظر سوابق فردی و خانوادگی و داشتن عوامل خطر ابتلا به سرطان پستان انجام و اصول خودمراقبتی به فرد آموزش داده می شود و در صورتی که فرد از نظر بیماری مشکوک و یا پرخطر باشد، برای اقدامات تشخیصی و درمانی به سطوح تخصصی ارجاع خواهد شد.
رضائیان‌زاده گفت: برای ایجاد حساسیت در گروه هدف، پویش پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ماه اکتبر (۹ مهر تا ۹ آبان) برگزار می‌شود. این پویش فرصت مناسبی است برای ارائه آموزش راه های پیشگیری، عوامل خطر و علایم هشداردهنده سرطان پستان به جامعه، به ویژه زنان است؛ بنابراین از همه زنان برای دریافت این آموزش‌ها به همراه خدمات ارزیابی دعوت می‌شود که به نزدیکترین مرکز ارائه خدمات بهداشتی مراجعه کنند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۳۲۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما