۰
plusresetminus
دانشگاه شیراز :

تدوین سند جامع اطفاء حريق شهر شیراز با همکاری علمی دانشگاه شيراز

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۱
سند جامع اطفاء حريق شهر شیراز با همکاری علمی دانشگاه شيراز تدوین شد.
تدوین سند جامع اطفاء حريق شهر شیراز با همکاری علمی دانشگاه شيراز
به گزارش حافظ خبر، سند جامع اطفاء حريق شهر شیراز براي نخستين‌بار در كشور، درقالب یک طرح پژوهشی باحمایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز و همکاری بخش‌های مرتبط به سفارش سازمان آتش‌نشاني شيراز تدوین و در قالب یک سند بالادستی به مصوبه‌ی شورای اسلامی شهر شیراز رسید.
 علی گلی، دانشیار بخش جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز و مجری این طرح، ضمن اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگاران، به معرفی طرح جامع اطفاء حريق پرداخت. 
وی با بیان این مقدمه که توسعه‌ی بدون برنامه و ناموزون شهر، منشأ مشکلات و نارسایی‌های متعددي است که کلان‌شهرها و شهرهاي متعددی در کشور با آن‌ها مواجه هستند، توضیح داد: از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین زیرساخت‌هاي شهري، ایستگاه‌هاي آتش‌نشانی است که در اکثر کلان‌شهرهاي کشور، همزمان با توسعه‌ی فیزیکی شهر توسعه‌نیافته و باعث ایجاد ناهماهنگی‌هایی در چگونگی استفاده از زمین‌هاي شهري و عدم‌تعادل در پراکندگی این‌گونه امکانات و خدمات شهري شده است. شهر شیراز نیز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهاي درحال رشد کشور با جمعیتی بیش‌از 1٫6میلیون نفر و مساحتی معادل 21700هکتار از این قضیه مستثنا نیست. 
دکتر گلی ادامه داد: باتوجه به گسترش شهر شیراز و آهنگ رشد جمعیت در آن، لزوم افزایش و ارتقاء خدمات ایمنی مکان‌های ایستگاه‌هاي جدید به‌صورت اصولی لازم و ضروري است. در این زمینه، توجه به معیارهاي بهینه‌ی‌ مکان‌گزینی دستگاه‌هاي آتش‌نشانی در شهر الزامی است و به‌دلیل حساس‌بودن و اهمیت این‌گونه مراکز، نیازمند استانداردهاي ویژه و خاصی است که رعایت‌نکردن آن‌ها به‌شدت بر عملکرد این مراکز و سرعت عملیاتی آن‌ها در زمان حادثه تأثیر می‌گذارد. از همین‌رو پژوهش صورت‌گرفته درصدد بوده است تا با شناخت آسیب‌پذیري نواحی مختلف شهر شیراز در مواجه با حوادثی چون حریق به ارائه‌ی یک طرح جامع در حوزه اطفاء حریق در شهر شیراز بپردازد تا علاوه‌بر ارزیابی توزیع ایستگاه‌هاي آتش‌نشانی در سطح شهر براساس ظرفیت حادثه‌خیزي نواحی شهري در قالب بازنگري در مکان‌یابی ایستگاه‌هاي آتش‌نشانی به شناسایی ظرفیت خطر در سطح شیراز و ارائه‌ی دستورالعمل‌هاي اجرایی مربوطه در زمان رخداد حوادث بپردازد.
عضو هیأت‌علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز گفت: مطالعات طرح جامع اطفاء حریق شهر شیراز در چهار فاز انجام شده است. در فاز نخست مطالعات شناخت شهر و حریم آن در ابعاد محیطی، اجتماعی و اقتصادي انجام پذیرفته و در فاز دوم به ارزیابی عملکرد سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر شیراز در قالب ارزیابی حریق در شهر شیراز و مطالعه و شناسایی ثانیه‌هاي تلف‌شده در عملیات انجام شده در 5سال اخیر پرداخته است. فاز سوم به بررسی حریق در بافت فرسوده و راهکارهاي مقابله و مواجه با آن مبتنی‌بر تجربیات جهانی و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز و ارزیابی و تعیین ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز، مکان‌یابی شیرهاي هیدرانت، بازنگري در طرح مکان‌یابی ایستگاه‌هاي آتش‌نشانی و پهنه‌بندي خطر در شهر شیراز پرداخته و در فاز چهارم ضمن تدوین راهکارهاي مناسب ایمن‌سازي به ارائه‌ی سند جامع اطفاء حریق شیراز مبتنی بر یافته‌هاي فازهاي پیشین پرداخته شده است.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۳۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما