۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

بدون نظام ارجاع نظام مند، دستیابی به اهداف پزشکی دشوار است

تاریخ انتشارجمعه ۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۵
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در نشست هم اندیشی با مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یکی از راهکارهای برون رفت از چالش های حوزه سلامت کشور را استقرار برنامه پزشک خانواده دانست.
بدون نظام ارجاع نظام مند، دستیابی به اهداف پزشکی دشوار است
به گزارش حافظ خبر، عباس رضائیان زاده در نشست هم اندیشی با فرشید رضایی مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر این موضوع که استقرار پزشک خانواده، راهکار برون رفت حوزه سلامت از چالش های پیش رو است، گفت: نظام ارجاع، روح پزشک خانواده است و بدون وجود نظام ارجاع نظام مند، دستیابی به اهداف تعریف شده بسیار دشوار خواهد بود.

او ادامه داد: این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود که مردم بیش از ۸۰ درصد نیازهای سلامتی خود را می تواند با مراجعه به پزشک خانواده برطرف کنند و دستیابی به این مهم نیاز به بسترسازی و فرهنگ سازی گسترده دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: اجرای برنامه پزشک خانواده با داشتن نظام ارجاع صحیح می تواند ارتباطی عاطفی و عمیق بین پزشک خانواده و جمعیت زیر پوشش ایجاد کند و در نتیجه بسیاری از مخاطرات سلامت محور پیش از ایجاد مشکل در جامعه نمایان می شود.


دکتر رضائیان زاده با تاکید بر این موضوع که نظام ارجاع در بستر پزشک خانواده باید منجر به عدالت در ارایه خدمات در تمام سطوح شود، هزینه کرد بهینه اعتبارات حوزه سلامت را از دیگر اهداف عالی نظام ارجاع دانست.

مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست با اشاره به اقدامات و تجارب ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی شیراز در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، خانواده محوری را از ارکان اصلی این طرح دانست.  

دکتر «فرشید رضایی» گفت: ارتباط طولانی مدت پزشک و مراقب سلامت با یک جمعیت، ضمن ایجاد بستر استخراج چالش های حوزه سلامت، اعتمادی عمیق به وجود می آورد و باعث دلگرمی خانواده می شود.

او ضمن تاکید بر نقش کلیدی مراقب سلامت، ابراز امیدواری کرد با پیگیری های انجام شده شاهد اصلاح نظام پرداخت به مراقبان سلامت باشیم.



بازدید از چند پایگاه پزشک خانواده و درمانگاه بخش خصوصی و مرکز خدمات جامع سلامت «قلعه نو» از دیگر برنامه های مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر دو روزه به شیراز بود.


 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۷۶۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما