۰
plusresetminus
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس:

راه اندازی بازار هنر بافت تاریخی و فرهنگی شیراز پس از سال‌ها

تاریخ انتشارشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۳
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس در جلسه هم اندیشی راه اندازی و افتتاح بازار هنر در بافت تاریخی فرهنگی شیراز پس از شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادات حاضران به بیان آنچه برای موفقیت این بازارچه نیاز است پرداخت.
راه اندازی بازار هنر بافت تاریخی و فرهنگی شیراز پس از سال‌ها
به گزارش حافظ خبر، محمد فرخ‌زاده با اشاره به اینکه هنرمندان داشته های ارزشمند جامعه هستند که با تلاش و ذوق و خلاقیت خود آنچه در ذهن و دل دارند و از ادوار تاریخی به دست آنها رسیده است را در قالب دست ساخته ها به ظهور می رسانند، عنوان کرد: اما باید دقت کنیم که این عزیزان نه فروشنده یا بازار یاب و صادر کننده هستند و نه با علم بازاریابی و تبلیغات آشنایند؛ بنابراین نقطه قوت بازار هنر باید این باشد که با ایجاد چند مجموعه فعال در محل، تولیدات این عزیزان به فروش برسد. 

قائم مقام استاندار فارس در شورای توسعه گردشگری تاکید کرد: در دنیای امروز اگر فروش تضمینی، پیش فروش و سفارش گیری را به عنوان یک راهبرد اصلی مورد توجه قرار دهیم بسیاری از مسائل حل می شود. 

او با پیشنهاد داشتن هیئت امنا برای بازار هنر موافق بوده و این موضوع را برای سیاست گذاری های مورد نیاز اثر گذار توصیف کرد.

معاون گردشگری استانداری فارس همچنین تاکید کرد: سهم صنایع دستی و فرش دستباف در سبد خانوار بسیار کم است و سبدهای معیشتی محدود شده چرا که اولویت به سمت دیگری می رود؛ بنابراین الگوی موثری نداشته ایم که اثر هنری مهم باشد لذا باید این پارادایم را تغییر دهیم و این دانش در حال حاضر وجود ندارد.

فرخ‌زاده یاد آور شد: در این بازارچه باید حتما اساتید بنام و مطرح حضور یابند و فضا به صورت رایگان دراختیار آنها قرار گیرد تا بتوانند به تربیت شاگردان بپردازند و از ایجاد گسست بین نسل جوان و هنرهای سنتی و فاخر جلوگیری کنند.

توجه به ارائه تسهیلات به فعالان در بازار هنر، فعالیت انجمن های مختلف در پیشبرد اهداف بازارچه و کمک گرفتن و همراهی با تورگردانان برای حضور گردشگران در این بازارچه از دیگر نکاتی بود که فرخ‌زاده به آنها اشاره کرد.

در ادامه این جلسه که با هدف شنیدن دیدگاه صاحب نظران و هنرمندان برگزار شده بود، احمدرضا نقیب زاده مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس با تشریح اهداف شرکت توسعه گردشگری ایران مبنی بر اینکه این شرکت در راستای اهداف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بازار هنر را از طریق مزایده از شهرداری شیراز تحویل می گیرد به این موضوع تأکید نمودند که راه اندازی بازار با بهره گیری از نکات مطرح شده در جلسه انجام خواهد شد.  

وی همچنین با اشاره به اهمیت فعالیت های بازار هنر همسو با دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شهر شیراز، بر نگاه کلان همراه با تعامل و توجه به استادکاران تأکید نمودند و در ادامه به لزوم اهمیت دادن به جوانان فعال در عرصه های هنری و رویکرد رونق هنرهای معاصر اشاره کرد.

نقیب زاده همچنین راه اندازی پایانه صادراتی صنایع دستی فارس و مرکز حراج ملی با رویکرد آثار فاخر شیراز در زمینه صنایع دستی و فرش را از نقاط قوت این بازار دانست که علاوه بر اقتصادی کردن فعالیت هنرمندان، زمینه حضور و بروز این آثار در جامعه و زندگی مردم را نیز فراهم خواهد کرد.

تلفیق فعالیت های بازار با رویکرد گردشگری به خصوص با برگزاری رویدادها از جمله مباحث دیگری بود که مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری فارس نوید آن را با بهره گیری از حضور گردشگران برای رونق هر چه بیشتر این بازار داد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۹۳۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما