۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

آغاز توزیع نان کامل، از امروز در ۱۷ نانوایی شیراز

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۳
به گفته مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نان کامل می تواند حلقه گمشده از زنجیره سلامت غذایی باشد که در شیراز تلاش شده تا بار دیگر به سفره غذایی مردم باز گردد.
آغاز توزیع نان کامل، از امروز در ۱۷ نانوایی شیراز
به گزارش حافظ خبر، سید محمد مظلومی با اشاره به آغاز توزیع نان کامل از امروز، شانزدهم بهمن، در ۱۷ نانوایی سطح شهر شیراز گفت: غلات، یکی از اساسی ترین منابع تامین انرژی روزانه ما محسوب می شود که با به کار رفتن در تولید نان، انرژی اصلی دست کم دو وعده مهم روزانه ما را در ایران به خود اختصاص می دهد.

او با بیان اینکه در دهه های گذشته با وجود اهمیت نان در سفر غذایی مردم کشور، کیفیت این ماده غذایی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است، توضیح داد: به عنوان مثال در تولید بخشی از نان مصرفی، از آرد کم سبوس استفاده می شود که گاهی همراه با فرآیند تخمیر ناقص تولید می شود، این در حالی است که در دستورالعمل های رژیمی مربوط به ۲۰۲۰ - ۲۰۱۵ توصیه شده که ست کم ۵۰ درصد از غلات مصرفی روزانه باید از نوع غلات کامل باشد؛ به این معنی که اجزایی از آن حذف نشده باشد.

این عضو هیات علمی گروه بهداشت مواد غذایی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مفهوم این توصیه در عمل این است که ما نیز مانند گذشتگانمان برای تولید نان کامل باید تلاش کنیم و آن را به سبد غذایی ایرانیان برگردانیم و منظور از نان کامل نانی است که از آرد کامل تولید می شود‌‌.

 مظلومی اظهار کرد: آرد کامل حاوی تمام اجزای دانه است و منبع غنی تر از اسیدهای «فنولیک» مثل «فرولیک اسید» و «کافئیک اسید»، همچنین «فیتات»، ویتامینE، «سلنیوم» و ترکیبات آنتی اکسیدانی دیگر نسبت به آرد سفید و آردهای سبوسدار است این خود می تواند دلیل مهمی بر اثرات سلامتی بخش نان کامل باشد.

او با بیان دیگر مزایای مصرف نان کامل به کاهش کلسترول پلاسما و کبد، کاهش جذب کلسترول، مهار تجمع پلاکتی، بهبود استقامت فیزیکی، تاخیر در فرآیند پیری، بهبود توان باروری، پیشگیری از ابتلا به سرطان ها، کاهش خطر سکته های قلبی، کاهش خطر استرس اکسیداتیو و در نتیجه کاهش خطر بیماری های قلبی-عروقی، کاهش دیابت نوع ۲، کاهش چاقی و کاهش خطر مرگ و میر اشاره کرد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نکته مهم دیگر در تولید نان کامل را تهیه صحیح و اصولی این نان و تخمیر آرد عنوان کرد تا با کاهش میزان «فیتات»، اثرات مخرب آن بر جذب املاح کاهش یابد و بدن از منبع غذایی غنی تری بهره مند شود.

 مظلومی با تاکید بر اهمیت مصرف نان کامل در سلامت عمومی جامعه، این امر را مستلزم ایجاد زمینه های دسترسی مردم به این محصول سلامت محور عنوان کرد که در شیراز، این امر پیگیری شده است و گفت: در این راستا با حمایت استاندار فارس و پیگیری های مکرر اداره کل غله و خدمات بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همراهی اتحادیه نانوایان شیراز، فرماندار و سایر ارگان های دولتی مرتبط، برای نخستین بار در کشور، طرح تولید نان کامل به مرحله اجرا رسید.

به گفته این مقام مسوول در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از امروز به مدت ۱۰ روز، در ۱۷ نانوایی شیراز، از ساعت ۹ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح، نان کامل با قیمت یارانه ای عرضه می شود.

او با اشاره به این موضوع که تهیه نان کامل سخت تر و نیازمند زمان پخت بیشتر، زمان‌تخمیر بیشتر و هزینه کارگری بیشتر است، افزود: بر همین اساس قیمت نان کامل بسیار بیشتر خواهد بود، اما با حمایت مسوولان استان فارس تلاش شده است که این نان با قیمت مناسب در اختیار مردم شهر شیراز قرار گیرد.

برای دسترسی به اسامی نانوایی های عرضه کننده نان کامل در شیراز، اینجا کلیک کنید.

 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۹۴۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما