۰
plusresetminus
جهاد سازندگی استان فارس:

تلاش جهاد سازندگی برای آب رسانی به 36 روستا

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۷
اسماعیل قزل سفلی رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس در این خصوص بیان داشت: طی سال های اخیر کشور ایران و بویژه استان فارس با مشکلات خشکسالی روبرو بوده و با توجه به شرایط جغرافیایی از جمله قرارگیری در مدار گرم و خشک و کاهش نزولات آسمانی مشکلات زیادی در حوزه آب به وجود آمده و اقدامات اجرایی سریع در رفع این مشکلات لازم و ضروری است.
تلاش جهاد سازندگی برای آب رسانی به 36 روستا
به گزارش حافظ خبر، وی افزود: دولت سیزدهم با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) ، وزارت نیرو و آب و فاضلاب کشور در جلسات هم اندیشی به دنبال رفع مشکلات آب آشامیدنی و روستایی بودند. دولت که برنامه های خود را بر اساس مسئله محوری قرار داده و به دنبال راهکار موفقیت آمیزی بود.
قزل سفلی  اظهار داشت: از طرفی طی سال های اخیر گروه های جهادی در سیستان و بلوچستان تجربه خوبی در این زمینه داشتند و در آن منطقه بحرانی اقدام به یک کار تخصصی مبنی بر آبرسانی به روستاها را انجام داده بودند این تجربه ی موفق گروه‌های جهادی و آن تفکر مسئله محوری باعث شد تا دولت اجرای طرح بزرگ جهاد یا بسیج آبرسانی به ۷۱۲۳ روستای کشور را پیشنهاد دهد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس با اشاره به اینکه این طرح بزرگ در واقع بزرگترین طرح آبرسانی در طول تاریخ انقلاب اسلامی است اظهار داشت:  نزدیک به ۳۷۲ روستای استان فارس نیز شامل این طرح می شود و در واقع روستاهایی انتخاب شده که علاوه بر مشکلات زیاد در حوزه آب، پروژه آبرسانی آنها نیز نیمه تمام رها شده بود و در واقع بین آن روستاها نزدیک به 267 روستا با تنش آبی مواجه بودند.
در برخی از این روستاها این بحران آبی به حدی بود که باعث نارضایتی ها و اعتراضات شدید اجتماعی گردیده بود و تجمعات و مطالبه‌گری های متعددی در  این خصوص برپا شده بود چرا که برخی از این روستاها در نیمی از سال از طریق تانکر های سیار آبرسانی خدمات به آنها ارائه می‌شد و از داشتن آب لوله کشی مداوم محروم بودند.
وی با بیان اینکه در اردیبهشت ماه سال جاری طرح جهاد آبرسانی به این روستاها آغاز گردیده ، افزود:  با اتمام این طرح مشکل آب ۳۰۴ هزار نفر از ساکنان این منطقه رفع میگردد پروژه ای که باید طی ۳۰ ماه به پایان برسد اما با اراده و تلاش جهادی پیش ‌بینی می‌شود ظرف کمتر از یک سال مشکل بسیاری از این روستاها مرتفع گردد. البته این مهم در صورتی تحقق خواهد یافت که تامین منابع مالی دچار وقفه نگردد.
جانشین قرارگاه محرومیت زدایی در خصوص جزییات این طرح آبرسانی گفت: طرح جهاد آبرسانی در استان فارس در قالب ۴۵ پروژه انجام خواهد شد که ۱۱ مورد آن تک روستایی و 34 پروژه به صورت مجتمع‌های آبرسانی چند روستایی است و احجام مختلفی هم در این طرح ها انجام میشود که شامل۵۴۳ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، حفر 12 حلقه چاه عمیق، ۱۶ مورد کف شکنی ۱۷ مورد تست پمپاژ، ۲۴ تجهیز  چاه ، 48 برق رسانی و احداث ۵۵ باب مخزن می باشد.
قزل سفلی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون این پروژه بزرگ بیش از 60 درصد پیشرفت داشته و طبق برنامه‌ریزی‌ها باید به پیشرفت 34 درصدی می‌رسید اما آن همت و تلاش جهادی و اقدامات فنی و مهندسی جهادگران باعث شد تا بیش از دو برابر از برنامه زمانبندی کار جلوتر باشد. حتی اگر نقشه های آبرسانی و اعتبارات به درستی در اختیار جهادگران قرار میگرفت این امکان وجود داشت تا این پیشرفت کار نیز بیشتر باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه جریان جهادی هر جایی که وارد می شود اتفاق هایی را رقم می‌زند که شاید روی کاغذ غیر قابل باور باشد، اظهار داشت: گروه های جهادی با اراده جهادی و توکل و ایمان کارهای دشوار را محقق می‌کنند برای مثال یکی از پروژه‌ها آبرسانی مربوط به منطقه کنده ای بود که باید در صعب العبور ترین مناطق انجام می‌شد و کار بسیار دشواری بود و طی سالهای گذشته هیچ شرکتی قبول به اجرای این کار سخت را نمی کرد اما بچه های جهادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی این کار را سخت را برعهده گرفتند و آن را انجام دادند این فرهنگ باعث شده که در بر عهده گرفتن پروژه ها این آمادگی وجود داشته باشد تا که پروژه‌هایی را به جهادی ها سپرده شود که هیچ پیمانکاری با آن مسئله ورود نمی کند علاوه بر اینکه جهادی ها آن کار را انجام خواهند داد تلاش نیز می کنند که باعث صرفه‌جویی اقتصادی در آن پروژه، کوتاهی زمان اجرا و حفظ کیفیت نیز شود.
وی گفت: خوشبختانه جهادگران به آن توانمندی تخصصی رسیده‌اند که هم اکنون می‌توانند تمام کارهای مربوط به آبرسانی را از مطالعات و اجرا تا نظارت را به خوبی انجام دهند و این بدان معناست که توان جهادگران در حوزه تخصصی بالاست که می‌تواند به عنوان یک بازوی کمک کننده در کنار دستگاه‌های تخصصی دولت قرار بگیرد.
قزل سفلی در پایان بیان داشت: در دهه مبارک فجر و در مرحله دوم بهره برداری از پروژه های طرح جهاد آبرسانی 10 پروژه در 7 شهرستان انجام شد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۹۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما