۰
plusresetminus
دانشگاه شیراز :

برگزاری کنگره هویت ایرانیان، مبانی، الگوها، سیاست‌ها و ارزیابی در شیراز

تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۱
نخستین کنگره‌ی بین‌المللی هویت ایرانیان، با عنوان «هویت ایرانیان: مبانی، الگوها، سیاست‌ها و ارزیابی» به‌همت مرکز پژوهشی هویت ایرانیان دانشگاه شیراز، در تاریخ ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
برگزاری کنگره هویت ایرانیان، مبانی، الگوها، سیاست‌ها و ارزیابی در شیراز
به گزارش حافظ خبر،  شکرالله خاکرند، رئیس مرکز پژوهشی هویت ایرانیان ضمن اعلام این خبر در جمع خبرنگاران، هدف از برگزاری این همایش‌ها را تأکید بر نگاه یکپارچه به هویت ایرانیان (میراث ایران و میراث اسلام، از ایران باستان تا ایران معاصر) به‌منظور حفظ وحدت ملی و مواجهه با دستکاری حافظه‌ی تاریخی ایرانیان با بازسازی هویت دینی در ایران باستان و جلوگیری از فعال‌شدن گسل‌ها و گسست‌های هویتی، زبانی، قومی، فرهنگی و تبیین نقش  خرده‌فرهنگ‌ها، قومیت‌ها و مناطق در شکل‌دهی هویت ملی و نیز فعال‌کردن اشتراکات هویتی مناطقی از جهان اسلام از مدخل میراث تاریخی و زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد.
به‌گفتۀ او: معرفی و ارائه‌ی گزاره‌های موجود در آیات و روایات در توصیف و تحسین ایرانیان از زبان پیامبر(ص) و اهل‌بیت و الگوهای هویتی ایرانیان در صدر اسلام، خوانش هویت ملی به‌گونه‌ی هم‌راستا با هویت اسلامی و انقلابی، توجه به مسأله‌ی هویت جوانان و تلاش با هدف ایجاد و تقویت حس تعلق به هویت ملی و اسلامی و سیاست‌گذاری مناسب فرهنگی، از دیگر اهداف این کنگره است.
رئیس مرکز پژوهشی هویت ایرانیان همچنین با بیان اینکه هویت هر جامعه‌ای گنجینه‌ی میراث فرهنگی و تمدنی و تاریخی آن ملت و تمامیت شخصیت و استعدادها و ذخایر معنوی و فکری آن جامعه را شامل می‌شود، گفت: حفظ و تداوم و تقویت هویت ملی با شناخت استعدادهای نهفته در آن و رصد فرصت‌ها و تهدیدهای فعلی و پیش‌ رو ممکن است.
او اظهار کرد: باتوجه به  ضرورت ارزیابی و بازنگری سیاست‌های هویتی در گام اول و چهل سال پس از انقلاب، با نگاهی به آینده، عنوان پیشنهادی برای نخستین دور کنگره «هویت ایرانیان: مبانی، الگوها، سیاست‌ها و ارزیابی» درنظر گرفته شد.
وی در ادامه گفت: تمامی فعالیت‌های پژوهشی صورت‌گرفته در قالب سخنرانی، نشست علمی، تدوین پایان‌نامه و رساله، تألیف مقاله و کتاب و نیز طرح‌های پژوهشی، در این کنگره‌ عرضه می‌گردد، تا از خلال آن نخبگان و اندیشمندان هویت‌شناس به تبادل‌نظر بپردازند و به تدریج ادبیات پژوهشی قابل استناد برای محققان فراهم شود. 
دکتر خاکرند با اعلام اینکه در این همایش اساتید برجسته‌ی هویت‌پژوه در سطح ملی و بین‌المللی حضور دارند، گفت: استادان ایتالیایی به‌صورت مجازی و استادان ایرانی مقیم اروپا و استرالیا نیز به‌صورت مجازی در این همایش دو روزه سخنرانی خواهند داشت. مخاطبان این کنگره نیز استادان و دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیز با توجه به موضوع همایش کارشناسان و برنامه‌ریزان نهادها و مراکز فرهنگی و اجتماعی و سیاسی دولتی و غیردولتی هستند. 
وی همچنین افزود: این همایش ازسوی مرکز پژوهشی هویت ایرانیان در دانشگاه شیراز، مجمع عالی حکمت اسلامی استان فارس، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ISC، دانشگاه‌های مختلف کشور و با حمایت موسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار می‌شود. 
دکتر خاکرند یادآور شد: همایش بین‌المللی هویت ایرانیان بخشی از پروژه‌ی هویت ایرانیان است که در سال‌های گذشته در قالب ۳۳ پیش‌نشست‌ تخصصی، به مناسبت‌های مختلف برگزار شده است که ازجمله‌ی این نشست‌ها می‌توان به نخستین نشست تخصصی زبان و هویت، نشست تخصصی هویت ایرانیان، هویت و تاریخ در محلات شیراز، ظرفیت‌های اصل 21 قانون اساسی درجهت هویت‌بخشی به زنان و بازتعریفی بر موضوع توانمندی زنان، عوامل مؤثر برتوانمندی زنان سرپرست خانوار، نظریه‌ی حکومت ایرانی و هویت تاریخی اشاره کرد.
دبیر کنگره‌ی هویت ایرانیان، در پایان گفت: انتظار می‌رود این رویداد مهم ملی و بین‌المللی که در استان فارس برگزار می‌شود، به‌عنوان یک فرصت تاریخی برای استان فارس مورد توجه قرار گیرد و از منظر این پروژه و همایش، استان فارس پرچمدار این حرکت در سطح ملی باشد. 

گفتنی‌ست این رویداد در تاریخ ۱۲و13 اردیبهشت ۱۴۰۲ به شرح ساعت‌های زیر، در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار می‌گردد:
۱2 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲: آیین گشایش همایش ساعت ۱۴ تا۱۶، نشست‌های عمومی ساعت: ۱۶تا ۱۸.
۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲: نشست‌های تخصصی یازده‌گانه: ساعت ۸تا ۱۲ و آیین پایانی همایش: ساعت ۱۵تا۱7. 

راه‌های ارتباطی برنامه:
آدرس: شیراز ، بلوار جمهوری اسلامی ، ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز، طبقه هفتم، بال جدید، دبیرخانه همایش هویت ایرانیان.
شماره تماس: 07136134135 – 07136278687
رایانامه: hoviateiranian@saadi.shirazu.ac.ir 
سایت همایش: https://iranianidentity.shirazu.ac.ir/fa
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۲۵۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما