۰
plusresetminus
دانشگاه علوم پزشکی شیراز :

شیراز میزبان دین، انسان و سلامت

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۲
نخستین همایش ملی دو سالانه «دین، انسان و سلامت» با رویکرد مطالعات بین رشته ای، به همت گروه اخلاق پزشکی و گروه فلسفه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین مرکز توسعه پژوهش های بین رشته ای علوم سلامت و معارف اسلامی منطقه پنج کشوری، آغاز به کار کرد.
شیراز میزبان دین، انسان و سلامت
به گزارش حافظ خبر، نماینده ولی فقیه در استان فارس به عنوان رئیس این همایش، به تبیین جایگاه و اهمیت همایش و موضوع «یاری های دین در تحول و تعالی سلامت» پرداخت.

تاکید بر نقش دین و تقویت نگاه معنوی در حوزه سلامت/ اثبات توانمندی ها و حقانیت دین اسلام در عرصه رقابت ادیان به ویژه در حوزه سلامت

رئیس همایش ملی دو سالانه «دین، انسان و سلامت» با بیان اینکه این همایش با دو رویکرد مهم و در راستای تقویت نگاه معنوی در حال برگزاری است گفت: این موضوع مورد علاقه مدیران و برنامه ریزان وزارت بهداشت نیز بوده است، اما موضوعی که دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری دانشکده علوم قرآنی شیراز آغاز کرده، مباحث عمیق تر و گسترده تری را شامل می شود که با نگاه تمدن سازانه به این موضوع می پردازد.



آیت الله دکتر «لطف الله دژکام» با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با اینکه «ما امروز مواجه با یک پیچ تاریخی مهم هستیم»، درباره رویکرد دوم این همایش عنوان کرد: این موضوع تنها جنبه سیاسی ندارد، بلکه ابعاد علمی و تمدنی بشر را نیز در بر گرفته است.

او با تاکید بر اینکه در رویکرد دوم، آینده جهان به شکلی است که حضور دین در زندگی انسان بسیار گسترده و عرصه سلامت نیز از حضور دین بهره‌مند می‌شود، افزود: بر این اساس در سلامت جسمانی؛ از بهداشت و تغذیه گرفته تا روش های علم پزشکی و جهت گیری و استراتژی های سلامت، همه متاثر از دین خواهند بود.

آیت الله دکتر دژکام با اشاره به رقابت بین ادیان، تاکید کرد: در چنین شرایطی باید بتوانیم توانمندی ها و حقانیت دینی اسلامی خود را در این عرصه رقابت، اثبات کنیم.

او این همایش علمی را فرصتی مناسب دانست تا همانطور که شیراز و مکتب شیراز در فلسفه و پزشکی از گذشته در تاریخ به نحو مطلوب خود را مطرح کرده است، اکنون نیز بتوانیم تکرار کننده حیات جدیدی در این زمینه برای شیراز و مکتب شیراز باشیم.

تاثیر شیوه زندگی بر اساس اصول و آموزه‌های دینی در کاهش عوارض و مشکلات اجتماعی و جسمی افراد

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز محور این همایش را بررسی و تبادل نظر نقش دین در حوزه سلامت دانست و گفت: تجربه نشان داده افرادی که شیوه زندگی آنان بر اساس اصول و آموزه‌های دینی باشد، دچار عوارض و مشکلات اجتماعی و جسمی کمتری می شوند.



دکتر «سید وحید حسینی» با تاکید بر اینکه تلاش برای توسعه علم، فرهنگ، باور و اعتقاد در مجموعه های علمی، دانشگاهی و شهر شیراز، از پیشینه دیرینه ای برخوردار است، عنوان کرد: در گذشته، افرادی که به طبابت می پرداختند را حکیم می نامیدند که این عنوان، گویای تلاش در راستای توسعه و ارتقای سلامت روحی و معنوی افراد نیز بود و این مهم جزو مبانی دینی ماست.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس اظهار کرد: این همایش فرصتی ارزنده برای تبادل نظر در رابطه با نقش دین در ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی افراد است. 

مدیرگروه ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی ایران، دیگر سخنران این همایش بود که ضمن ارایه توضیحاتی پیرامون تاریخچه علم پزشکی در ایران، ظرفیت های استان فارس در زمینه رشد و شکوفایی اخلاق و سلامت معنوی در جامعه را بیان کرد.



دکتر «کامران باقری لنکرانی» افزود: با توجه به پیشینه و تجارب ارزنده اساتید برجسته اخلاق و علوم پزشکی در شیراز، می توان برای رونق و توسعه این علوم برنامه ریزی کرد و در این همایش نیز با هم اندیشی، نگاه ویژه بین رشته ای به حفظ اخلاق حرفه ای، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی در جامعه داشت.

«سلامت معنوی و بهبود سبک زندگی»، «ارتقای سلامت معنوی دانشجویان»، «رسانه، فضای مجازی و سلامت معنوی»، «جهانی شدن و سلامت معنوی»، «سیاست، اقتصاد و سلامت معنوی»، «سازگاری دستاوردهای علمی حوزه سلامت با آموزه‌های دینی؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات علمی در تفکر دینی»، «راهکارهای توسعه مراقبت های معنوی در بالین بیماران»، «رابطه سلامت معنوی دین محور بر ابعاد دیگر سلامت»، «عدالت سازمانی و سلامت معنوی»، «معنویت و طب سنتی» و «معنویت و هنر» از محورهای کاربردی این همایش و «سلامت معنوی در ایران و جهان»، «مبانی سلامت معنوی دین محور»، «رویکرد طبیبان به سلامت معنوی در تمدن اسلامی»، «دین و گفتمان های اجتماعی سلامت محور»، «سلامت معنوی از نظر آموزه های وحیانی» و «معنویت در ادبیات روایی و هنری» از محورهای نظری پیش بینی شده برای این همایش دو روزه است.



در این همایش علمی که تا فردا، نوزدهم اردیبهشت در مجتمع رفاهی و فرهنگی ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور، مشاورعالی رییس دانشگاه، معاونان دانشگاه، اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویان ادامه دارد ؛دکتر «صدیقه ابراهیمی» به عنوان دبیر علمی و حجت‌الاسلام دکتر «مصطفی غلامی» به عنوان دبیر اجرایی حضور دارند.
 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۳۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما