۰
plusresetminus
صدا و سیمای مرکز فارس:

لایزنگان فارس در استانبول

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۶
مستند گیلو تا استانبول روایتی متفاوت از همت بلند مردم سرزمین لایزنگان در صادرات گل محمدی است.
لایزنگان فارس در استانبول
به گزارش حافظ خبر، این مستند 45 دقیقه ای مصداق خواستن و توانستن و قصه اراده و همت فردی از روستای لایزنگان داراب است که از فرش به عرش و از فقر به توانگری می رسد . 
این فرد بنام دکتر حسین فرجی اکنون کارآفرینی است که علاوه بر اشتغالزایی برای صدها نفر ، گل محمدی منطقه لایزنگان بزرگترین گلستان گل محمدی را شهره جهانی کرده و خود را به عنوان یکی از مهمترین کارآفرینان صادر کننده گل محمدی به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس سر زبان ها انداخته است.
دلیل نامگذاری این مستند بنام "گیلو تا استانبول" ؛ همراه شدن عوامل برنامه ساز با این کارآفرین از کوهی بنام گیلو تا استانبول ترکیه است.
کوه گیلو در فاصله 45 دقیقه ای روستای لایزنگان داراب است که در آن گل محمدی و گیاهانی از جمله بادام و سماق می روید و این کارآفرین با خریداری گل های محمدی ارگانیک از کشاورزان منطقه ، آنها را بسته بندی و سپس به کشورهای دیگر از جمله استانبول ترکیه ارسال می کند .
گیلو در زبان محلی به معنای گل و آب است و به دلیل گود بودن منطقه ، هنگامی که باران می باریده گل ولای کوه با آب باران مخلوط و در گودالی جمع می شده به همین دلیل نام این کوه را گیلو گذاشته اند.
در این مستند فولکلور، از آواها و نواهایی که در زبان محلی به آن شروه گفته می شود استفاده شده و دختری از اهالی همین روستا ، زندگی این کارآفرین را روایت می کند.
مستند "گیلو تا استانبول" با لهجه محلی لایزنگی روایت می شود و ساخت آن یک سال طول کشیده و چهارفصل سال را در این مستند می توان دید.
کارآفرین مستند ما توسل به امام رئوف حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام و دعای خیر پدر و مادر را راز موفقیت و سربلندی خود عنوان می کند و به دلیل توفیقی که خدا در زندگی به او عطا کرده در طول سال بویژه ماه مبارک رمضان با دادن نذری و شرکت در کارهای خیرخواهانه و عام المنفعه ، شکر خدا را بجا می آورد.
تهیه کننده این مستند در بخشی از آن به گلباران قبر سردار زهرایی دوران دفاع مقدس سردار محمد اسلامی نسب که خود اهل لایزنگان داراب بود با گل های محمدی این منطقه گریزی زده است.
سردار شهید محمد اسلامی نسب فرمانده گردان امام رضا لشکر 19 فجر در عملیات کربلای 4 با رمز یازهرا به شهادت رسید و به دلیل عشق و ارادت وافر به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به سردار زهرایی دفاع مقدس معروف شد.
مستند گیلو تا استانبول به تهیه کنندگی و کارگردانی حمید بالو ، تدوین محمد مقتدری ، تصویربرداری و نورپردازی رضا حقیقی ، صدابرداری مجتبی مقدم و مهدی عظیم پور و روایت الهه هنرمند تهیه شده است.
این  مستند یکشنبه 17 اردیبهشت ساعت 18 برای نخستین بار از شبکه فارس پخش شد و به زودی روی آنتن شبکه های ملی خواهد رفت.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۳۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما