۰
plusresetminus
در نشست هم اندیشی انتقال فناوری کسب و کار‌های روستایی :

روستای نوفن؛ طرح جدید برای اشتغال فناور در روستا‌ها

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۳
معاون هماهنگ کننده امور اقتصادی استانداری ، اجرای "طرح روستای نوفن" را گامی موثر در راستای کاهش بیکاری و بهره ور کردن روستاها و انتقال فناوری های نوین به کسب و کارهای خرد  کوچک روستایی عنوان کرد.
روستای نوفن؛ طرح جدید برای اشتغال فناور در روستا‌ها
به گزارش حافظ خبر، محسن ربانی زاده؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی گفت: اجرای طرح روستای نوفن با هدف ورود فناوری به کسب و کار‌های روستایی، افزایش بهره وری و اشتغال فارغ التحصیلان و جلوگیری از مهاجرت جوانان در روستا‌ها عملیاتی می‌شود.


ربانی زاده افزود: امروز موضوع انتقال فناوری همراه با اشتغال  برای افزایش مهارت و درآمد روستاییان در اولویت است و مدیریت ارشد استان به عنوان حامی اشتغال روستایی، طرح "روستای نوفن" را دنبال می‌کند که با استفاده از محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان و انتقال فناوری به روستا‌ها و رونق اشتغال، راندمان تولید افزایش پیدا کند.

وی بر تکمیل زنجیره‌های ارزش افزوده در بخش‌های مختلف طرح‌های مرتبط با حوزه کشاورزی تاکید کرد و افزود: طرح‌های کوچک و اقتصادی در این مدل باید با ایجاد کسب و کار‌های کوچک همدیگر را پشتیبانی کنند در این صورت موجب کاهش هزینه‌های تولید و بهره وری خواهد شد.

معاون استاندار بر اتکا به توانمندی شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و افزود: باید تولید بدون کارخانه و داشتن برند بدون وجود کارخانه توسعه پیدا کند بدین معنا که برند تولیدی شاخص و برجسته با انعقاد قراردادها می تواند با کمترین هزینه تولید و بیشترین ارزش‌افزوده به تولید محصولات مورد نظر  مبادرت ورزد.

وی برضرورت توسعه شهرک های گلخانه ای در استان تاکید کرد و افزود:  هزینه انتقال هر متر مکعب آب از خلیج فارس حدود ۲/۵ یورو معادل ۱۵۰ هزار تومان به محدوده جغرافیایی استان است این در حالی است که بخش اعظم (حدود ۸۰ درصد) مصرف آب در بخش کشاورزی استفاده می شود که با ارتقای بهره وری در این بخش می توان آب را برای تولیدات بهره ور استفاده کرد .به عنوان مثال مصرف آب در گلخانه ها حدود ۱/۸ است و تولید ده برابری در بر دارد.

 ربانی زاده طرح توسعه تولید کاکتوس آپونتیا را یکی از نمونه های تحقیقاتی موفق با نگاه به ظرفیت های زیستی در مناطق کم آب  عنوان کرد و اضافه کرد:  در این طرح تولیدی با تهیه زمین از سوی کشاورز و انتقال تکنولوژی از سرمایه گذار و خرید تضمینی محصول از سمت ایشان اشتغال کامل محقق می شود همچنین صنایع تبدیلی در محل وقوع اشتغال نیز ایجاد می شود.

وی ادامه داد: این طرح که با تایید و ارزیابی جهاد کشاورزی  و مرکز تحقیقات آب و خاک  مجوز اجرای طرح  را دریافت کرده است، مبلغ قابل توجهی از اعتبارات تبصره۱۶ با همکاری  بسیج سازندگی به اجرای این طرح تخصیص داده شده است.

معاون استاندار افزود: محدوده اجرای این طرح در شهرستان های نورآباد، کازرون، لار، لامرد، مهر، فیروزآباد، فراشبند می باشد که در آینده نزدیک تفاهم نامه همکاری آن در سطح استان منعقد خواهد شد.

جانشین استاندار فارس در کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه گذاری استان بر اولویت بخشی تخصیص اعتبارات حمایتی اشتغال دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری استانداری در مسیر طرح های تکمیلی زنجیره ارزش تاکید کرد و گفت: بزرگترین تاکستان در منطقه دشمن زیاری و گلستان گل محمدی دیم دنیا در منطقه شرق داراب واقع شده است در صورتی که تنها از روش های سنتی برای فرآوری محصولات استفاده می شود که ضرورت دارد با استفاده از تکنولوژی های روز و توسعه زنجیره ارزش، ارزش افزوده مناسبی برای روستاییان در بر داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان گفت: امیدواریم با اجرای برنامه های تاثیرگذار در این حوزه بتوانیم شاخص های خدمت رسانی به مردم شریف استان به خصوص روستاییان را در دولت سیزدهم ارتقا دهیم.

*دیداری از جنس محبت و غیرت*

دیدار  معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری با خانواده شهید مدافع امنیت شهید محمد مویدی

دکتر ربانی زاده و دکتر خادمی، در سفر به شهرستان بیضا، با مادر و همسر شهید محمد مویدی شهید مدافع امنیت دیدار و با حضوربر سر مزار مطهر شهید آرامگاه ایشان را گلباران کردند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۴۶۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما