۰
plusresetminus
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز:

تلاشی برای ارتقای فرهنگ ترافیك آغاز فصل تحصيل

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۸
مهرماه باوجود نسیم خنکایی که از ورود به فصلی جدید و دل‌انگیز خبر می‌دهد و با فصل شروع مدارس و دانشگاه‌ها و کار و تلاش بیشتر نیز همراه است
تلاشی برای ارتقای فرهنگ ترافیك آغاز فصل تحصيل
به گزارش حافظ خبر،  در کلان‌شهرهایی مانند شیراز معمولا با چالش‌هایی نیز روبرو است و یادآور حجم بالای ترافیکی بخصوص در ساعات آغاز و تعطیلی مدارس است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه کمتر از چند روز به شروع مدارس باقی‌مانده است در خصوص تمهیدات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز به‌منظور کاهش بار ترافیک عنوان کرد: همه سعی خود را به‌منظور کاهش بار ترافیکی در روزهای پیش رو که با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها همراه است کرده‌ایم، به‌منظور دستیابی به اهداف مطلوب‌تر نیازمند همراهی و همکاری شهروندان نیز هستیم.
هادی شه دوست شیرازی اضافه کرد: برنامه‌های شهرداری شیراز به‌منظور مواجهه با ترافیک مهرماه صرفاً به روزهای قبل از سال تحصیلی جدید برنمی‌گردد، درواقع اقدامات حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک در این خصوص از سال گذشته، یعنی از مهرماه 1401 که چالش‌های ترافیکی در سطح شهر به وجود آمد، آغاز شد.
ساماندهی ناوگان سرویس مدارس کلان‌شهر شیراز
او به ساماندهی سرویس مدارس در سال تحصیلی جدید اشاره و عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع سرویس مدارس و حساسیت و جدیت مدیریت شهری در این خصوص پس از هماهنگی و تعامل صورت گرفته با استانداری، شهرداری، آموزش‌وپرورش و فرمانداری شیراز، بررسی‌ها و کارشناسی‌های لازم در خصوص نرخ سرویس مدارس از اسفندماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و تیرماه سال جاری نرخ پیشنهادی مصوب گردید.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز افزود: وظیفه بعدی ما معرفی شرکت‌های ذیصلاح ارائه خدمات سرویس مدارس به آموزش‌وپرورش بود؛ که این موضوع نیز در تیرماه مشخص و عملاً کار و وظایف ما در این خصوص به اتمام رسید، اما به‌منظور همکاری برای جذب راننده‌ها نیز تبلیغاتی بسياري صورت گرفت.
 معاون شهردار شیراز تأکید کرد: هدف از تأمین سرویس مدارس این است که والدین خودشان مجبور نباشند فرزندانشان را به مدرسه ببرند تا علاوه بر بروز مشکل برای خانواده‌ها، از بار ترافیکی ناشی از تک‌سرنشینی خودرو نیز پیشگیری شود.

 شه دوست شیرازی اضافه کرد: در این خصوص نیز از والدین خواستاریم هر چه سریع‌تر به سامانه مربوط به سرویس مراجعه و برای ثبت‌نام دانش‌آموز خود اقدام کنند.
او با اشاره به بحث عدالت آموزشی و رعایت سرانه آموزشی در مناطق شهری نیز عنوان کرد: در برخی نقاط شهر شیراز با تراکم تأسیس آموزشگاه‌ها روبرو شده و سرانه آن‌ها در این خصوص افزایش‌یافته درحالی‌که نیاز منطقه به این میزان نیست. درعین‌حال برخی برای تحصیل فرزندان خود در مناطق خاص اقدام نموده و طرح آدرس را رعایت نکرده‌اند و همین مسئله باعث تحمیل و ایجاد یک هجمه ترافیکی سنگین به برخی مناطق شهر شده است.
در همین باره در مرحله اول شناسایی مدارسی که باعث افزایش حجم ترافیک و حتی ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر می‌شوند صورت گرفت و این مسئله بخصوص در مورد مدارس غیردولتی موردبررسی قرار گرفت.
شناسایی مدارس ترافیک زا
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز تصریح کرد: پس از شناسایی مدارسی که زمینه ایجاد ترافیک را فراهم می‌کنند، لیست آن‌ها به‌منظور رسیدگی به‌موقع از طریق استانداری به آموزش‌وپرورش و دستگاه‌های مربوطه اعلام و با همراهی و همکاری‌های صورت گرفته توسط آموزش‌وپرورش فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام‌گرفته است.
شه دوست شیرازی تأکید کرد: با توجه به این همکاری‌ها به نظر می‌رسد در سال تحصیلی جدید شاهد ترافیک كمتري ناشی از استقرار مراکز آموزشی، خارج از کاربری‌های غیر آموزشی باشیم.
شناورسازی ساعات آغاز و پایان مدارس
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص شناورسازی ساعات آغاز مدارس نیز عنوان کرد: به‌منظور بهبود وضعیت ترافیکی در فصل شروع مدارس به استانداری پیشنهاد شناورسازی ساعت آغاز به کار مدارس در مقاطع مختلف را داده‌ایم و با همکاری آموزش‌وپرورش برای کاهش بار ترافیکی، مقاطع ابتدایی و متوسطه در ساعات مشخص‌شده بازگشایی و تعطیل می‌شوند. البته اجرای این برنامه نیز نیاز به همکاری والدین و مدارس دارد تا بتوانیم ازا ین ظرفیت برای کاهش بار ترافیکی استفاده کنیم.
ارتقای ایمنی ترافیکی مدارس در آستانه ماه مهر
شه دوست شیرازی در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در آستانه بازگشایی مدارس نیز بیان کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در راستای تسهیل عبور و مرور، ایمن‌سازی مدارس حاشیه معابر اصلی را در اولویت کاری خود قرارداد.

اجرای خط‌کشی محوری معابر، خط‌کشی گذرگاه‌های عابر پیاده، نصب تابلو و علائم، تجهیزات ترافیکی و شابلون‌های کف نویسی که با توجه به نقش عملکردی و سرعت مجاز معابر طراحی گردیده‌اند ازجمله اقدامات در این خصوص بوده‌اند که از 15 شهریورماه آغاز شد.
وی گفت: در راستای افزایش ایمنی تردد و کاهش ریسک تصادفات برای اولین بار در شهر شیراز، مدارسی که نیاز به آرام‌سازی معابر بلافصل، صرفاً در زمان شروع و تعطیلی دارند نیز، با صلاحدید کمیته ایمنی شورای ترافیک می‌توانند از سرعت‌گیر و چراغ چشمک‌زن پرتابل استفاده نمایند.
شیراز قدردان شماست؛ «قرار بعدی ما، قرار مهرماهی»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین در خصوص حوزه فرهنگ‌سازی ترافیکی یادآور شد: دراین‌باره، هم بحث تشکیل کمپین «قرار مهرماهی» و همچنین تبلیغات محیطی انجام‌گرفته است؛ به‌طورکلی رانندگان را نسبت به تردد عابران پیاده و خصوصاً دانش آموزان و عدم تجمع در ورودی و خروجی‌های مدارس در سطح شیراز حساس‌تر از قبل کرده‌ایم.
شه دوست شیرازی گفت: این کمپین با عنوان قرار مهرماهی، قراری است که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با دانش آموزان، رانندگان و والدين می‌گذارد برنامه‌ریزی و تدوین‌شده است. در این کمپین سعی شده است با توجه به استقبال اقشار مختلف و اهالی رسانه در ادامه کمپین شیراز قدردان شماست، برنامه‌ریزی‌های سال تحصیلی جدید نیز صورت پذیرد.
مهرماه امسال ترافیک روان‌تری داریم
شه دوست شیرازی درباره پیش‌بینی وضعیت ترافیکی شیراز در مهرماه با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته نیز عنوان کرد: ازآنجایی‌که شهرداری زودتر از آن چیزی که تصور می‌شد به وظایفش در این خصوص عمل کرد، از منظر ما به نظر می‌رسد امسال ترافیک روان‌تری را در شیراز خواهیم داشت، البته به‌شرط اینکه مدارس هم همکاری کنند و والدین نیز به‌صورت تک‌سرنشین اقدام به رساندن دانش‌آموز خود به مدارس نکنند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۷۹۶۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما