۰
plusresetminus
مذهبی اجتماعی :

بنیاد سادات برای موفقیت باید مردمی باشد

تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۱
سادات در طول تاریخ همواره در ایران عزتمند بوده اند .
بنیاد سادات برای موفقیت باید مردمی باشد
به گزارش حافظ خبر، حجت الاسلام و المسلیم طاهری با حضور در مراسم تجلیل از سادات به مناسبت نزدیک شدن به ایام میلاد با سعادت حضرت امیر المومنین (ع) گفت؛ سرزمین ایران همواره پناهگاه فرزندان رسول خدا (ع) بوده و با توجه به حضور خاندان عصمت و طهارت و وجود مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در ایران، جمعیت زیادی از فرزندان رسول خدا به منظور دیدار با آن امام بزرگوار وارد استان فارس شدند و گروهی در این استان ماندگار شدند و برخی هم مانند حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و حضرت سید علاء الدین حسین (ع) به شهادت رسیدند و اکنون بیش از 1000 امامزاده در استان داریم.

وی با بیان اینکه سادات در طول تاریخ همواره در ایران عزتمند بوده اند اظهار داشت؛ در شان نظام اسلامی نیست که سادات فقیر داشته باشد که بخاطر حفظ آبروی خود صورت را با سیلی سرخ نگه دارند و این درحالی است که رسیدگی به وضعیت سادات وظیفه ی تک تک افراد جامعه  است وحضرت رسول (ص) در بلندی جایگاه و فضیلت اکرام سادات می فرماید ؛ «شفاعت کسانی که به صورت مالی، زبانی و به هر صورتی به سادات کمک می کنند بر من حق است» و در جای دیگری می فرماید ؛ «فرزندان صالح من را به خاطر خدا و فرزندان ناصالح من را حتی اگر در مسیر صحیح نیستند به خاطر من اکرام کنید».

تولیت حرم مطهر حضرت سید علاء الدین حسین (ع) بیان داشت ؛ علمای شیعه همیشه اولاد رسول خدا (ص) را مورد توجه ویژه قرار می دادند و اجازه هیچ گونه بی احترامی به آنها داده نمی شد.  نقل است که سیدی را به نزد آیت الله العظمی کوهستانی آوردند و گفتند ؛ آقا، این سید  دزد هستند. ایشان تا این حرف مردم را شنیدند فرمودند ؛ اینطور با ایشان برخورد نکنید و لقب دزد به فرزند رسول خدا ندهید. همین کلام آیت الله کوهستانی باعث شد تا  آن سید از همه ی اعمال گذشته اش دست کشید، و این نتیجه ی احترام گذاشتن به سادات است.

دبیر جامعه روحانیت شیراز ادامه داد؛ همین سید تعریف می کند که من به همراه برادر کوچکم خدمت آیت الله کوهستانی بودم و دیدم ایشان بلند می شوند و می نشینند و این کار را چند بار تکرار کردند. تعجب کردم و پرسیدم که آقا چرا بلند می شوید و می نشیندید؟ ایشان به برادر کوچک من که ضمن بازی چند بار به محل نشستن ما وارد شده بود اشاره کرد و گفت : به احترام این کودک که فرزند رسول خدا (ص) است بلند می شوم.

حجت الاسلام طاهری افزود ؛ فرزند مرحوم شیخ نخودکی اصفهانی نقل می کند که  پدر ما از وجوهات شرعی استفاده نمی کرد و با کار کردن امرار معاش می کرد و از محل کسب درآمد خود نصف آنچه به دست می آورد را به سادات اختصاص می داد و در اینباره می گفت که اگر قرار است من پیشرفتی داشته باشم همه در گرو همین نصف درآمدی است که به سادات اختصاص داده ام.

وی با بیان اینکه وقتی به سخنان حضرت رسول (ص) و رفتار بزرگان دین توجه می کنیم می فهمیم که در زمینه ی احترام به سادات وظیفه ای چند برابر داریم گفت ؛ از این بابت خوشحالیم که چند سالی است بنیاد سادات زیر نظر مقام معظم رهبری (حفظه الله) راه اندازی شده تا سنت زیبای اکرام به سادات احیاء شود و اگر بنیاد سادات می خواهد موفقیتی کسب کند باید بنیادی مردمی باشد و به صراحت می گویم که یک بنیاد دولتی در این عرصه نمی تواند موفق باشد.

ایشان در پایان ضمن تقدیر از برگزاری جلسه ی تجلیل از سادات با حضور علمای شهر و سادات جلیل القدر شیعه و اهل سنت گفت : از لحاظ شرعی نیمی از خمس اموال متعلق به سادات است و اجازه مصرف آن درمحل دیگر وجود ندارد و مرحوم آیت الله العظمی سید احمد  خوانساری (ره) نظرشان این بود که سهم امام هم باید توسط سادات جلیل قبض شود و در این رابطه برخی مراجع عظام تقلید اجازه داده اند که اشخاص سهم سادات از خمس اموال شان  را مستقیم در اختیار سادات مستحق قرار دهند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۸۴۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما