۰
plusresetminus

شیراز؛ میزبان اجلاس روسای کمیسیون‌های فرهنگی کلان‌شهرهای کشور

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۳
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اجلاس روسای کمیسیون‌های فرهنگی شوراهای اسلامی کلان‌شهرهای کشور به ریاست سردار طلایی در شیراز برگزار می‌شود.
به گزارش حافظ، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز به ارزیابی کیفیت برگزاری اجلاس شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور که در شیراز برگزار شد، پرداختند.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این زمینه، اظهار داشت: برگزاری این همایش ملی به دور از ریخت‌و‌پاش و با حداقل هزینه‌ها و سالن و امکانات خود شهرداری بسیار ارزشمند بود، چنانکه بخشی از میهمانان اجلاس در میهمانسرای شهرداری مستقر شدند و بخشی نیز در هتل بودند.
غلام مهدی حقدل افزود: هدف از برگزاری اجلاس این بود که در برنامه ششم توسعه، احکامی که قرار است صادر شود با پیشنهاد شوراها باشد و در پایان این اجلاس، موارد مدنظر اعضا، ویراستاری حقوقی شده و به سازمان برنامه‌ و‌ بودجه ارائه می‌شود.
اعضای شوراهای استان‌ها، ساختمان جدید شورای شیراز را بی‌نظیر خواندند
رئیس شورای شهر شیراز در ادامه بیان کرد: این اجلاس بسیار ارزشمند بود، چرا که هم توانمندی‌های شیراز در عرصه‌های مختلف ارائه شد، هم ساختمان جدید شورا را دیدند و عنوان کردند که این معماری ایرانی و اسلامی در کشور بی‌نظیر بود و در کل این اجلاس برای تمام شهرهای شرکت‌کننده مفید بود و انتقال تجارب خوبی در حاشیه این اجلاس اتفاق افتاد.
به گفته وی، این اجلاس به صورت فصلی برگزار می‌شود و اعضای شورای شهر شیراز در تمام برنامه‌های آن حضور فعال داشته و این تبادل تجارب ادامه خواهد داشت.
عنوان شدن استفاده از مواد تجزیه‌پذیر به جای پلاستیک در مباحث اجلاس
رئیس کمیسیون رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر شیراز نیز در همین مورد گفت: در مباحث مرتبط با کمیسیون محیط‌زیست و سلامت اجلاس، شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد، استفاده از مواد تجزیه‌پذیر به جای پلاستیک را عنوان کردیم.
محمد حق‌نگر افزود: اجرایی شدن قانون مدیریت پسماند که در بیانیه اجلاس شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌های کشور به تصویب رسید، در شمار مفاد پیش‌نویس احکام پیشنهادی برای الحاق به برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در حوزه مدیریت شهری بود، اما نکاتی طی بحث‌ها و بررسی‌های این دو روز اجلاس به آن افزوده شد.
وی ادامه داد: از جمله مواردی که در تبصره‌ها افزوده شد، تاکید بر حمایت از مواد جایگزین پلاستیک بود که این مواد تجزیه‌پذیر جایگزین کاربردهای فراوان پلاستیک در سطح جامعه شوند.
این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: مورد دیگری که پیشنهاد کردیم و افزوده شد بحث تحول در روسازی جاده‌ها و خیابان‌های شهر بود که با حمایت دولت از روکش‌های جدید به جای آسفالت استفاده شود.
وی ابراز داشت: در این اجلاس همچنین اعضا موافقت کردند که واگذاری حداقل دو درصد از ارتفاعات و دشت‌ها به شهرداری پیگیری شود تا بتوان برای فضای سبز آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد.
حق نگر اضافه کرد: در این زمینه در راستای تحقق مدیریت یکپارچه و بهبود فرایند مدیریت بر اراضی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مکلف می‌شود اراضی مشرف به شهر واقع در حریم یا خارج آن را که تاثیر مستقیم بر شهر دارند به شهرداری واگذار کند که در زمینه فضای‌سبز، درخت‌کاری و امور مرتبط اجرا و نگهداری شوند.
وی یادآور شد: این موارد در شمار قانون برنامه پنجم توسعه بوده، اما با تاکید اعضای اجلاس مقرر شد در شمار قوانین برنامه ششم به صورت موکد بیاید تا با واگذاری مالکیت به شهرداری، اجرای طرح‌های فضای سبز در اراضی نزدیک شهرها محقق شود.
شیراز میزبان اجلاس روسای کمیسیون‌های فرهنگی کلان شهرهای کشور
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز نیز با بیان این که اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز به صورتی پر تعداد در جلسات اجلاس حضور داشتند، گفت: ما در این اجلاس میزبان بودیم و مباحث از قبل مشخص شده بود، اما نظرات خود را مطرح کردیم و در حاشیه جلسات اصلی مباحث جانبی ارزشمندی نیز مطرح شد.
محمدرضا هاجری افزود: بیش از دو‌سوم برنامه‌های فرهنگی شیراز می‌تواند به عنوان برنامه مشترک کشوری اجرا شود که ما طرح و برنامه‌های خود را در جلسات فصلی اجلاس طرح خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در کمیسیون فرهنگی اجلاس شهرداران و شوراها دو روحانی حضور دارند و علاوه بر این اجلاس، نشست روسای کمیسیون‌های فرهنگی کلان‌شهرهای کشور نیز برگزار می‌شود که تاکنون سه اجلاس داشته و سردار طلایی ریاست آن را بر عهده دارد و مقرر شده اجلاس چهارم را بعد از ماه رمضان در شیراز میزبانی کنیم.

منبع:فارس
کد مطلب : ۶۸۶۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما