۰
plusresetminus
دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

دیدگاه مردم نسبت به پزشک خانواده باید عوض شده و به آن اعتماد کنند

تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۳۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای رفاه حال و ارائه خدمات بهتر به مردم، دو نوبته کردن پزشکان خانواده مدنظر است.
دکتر هادی ایمانیه
دکتر هادی ایمانیه
به گزارش "حافظ نیوز" به نقل از فارس، محمدهادی ایمانیه در مورد طرح پزشک خانواده اظهار داشت: نسخه 01 این طرح در سه استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان اجرا شد که بعد از رفع اشکال و بازنگری، 6 ماه بعد به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای اجرا ابلاغ شد.
به گفته وی، این طرح در استان‌های فارس و مازندران در حال اجرا است و تا آخر برنامه پنجم توسعه در سراسر کشور اجرایی می‌شود.
ایمانیه افزود: فرهنگ و دیدگاه مردم نسبت به پزشک خانواده باید عوض شود و به آن اعتماد کنند.
وی با بیان اینکه پزشکان عمومی 85 تا 90 درصد بیماری‌ها را تشخیص و درمان می‌کنند افزود: تنها 10 تا 15 درصد موارد نیازمند ارجاع به پزشک متخصص و فوق‌تخصص است درحالی‌که مردم کشور ما به متخصص و فوق‌تخصص بسیار اهمیت می‌دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با اجرای برنامه پزشک خانواده در استان فارس، بیماران به‌طور مستقیم به پزشک خانواده مراجعه و با پرداخت 10 درصد فرانشیز، خدمات درمانی دریافت می‌کنند و داروهایی نیز که پزشک خانواده تجویز می‌کند به‌صورت رایگان به بیماران ارائه می‌شود.
وی یادآور شد: در صورت ارجاع بیمار به متخصص و فوق‌تخصص، بیماران بیشتر از 10 درصد فرانشیز پرداخت نمی‌کنند.
ایمانیه با بیان اینکه تاکنون چند بار میزان رضایتمندی مردم از اجرای طرح برنامه پزشک خانواده در استان فارس مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، گفت: نتایج نظرسنجی‌ها نشان داده که حدود 63 درصد مردم از اجرای برنامه پزشک خانواده راضی و 37 درصد ناراضی هستند.
وی گفت: عمده‌ترین علت نارضایتی‌ها، عدم مراجعه مستقیم بیمار به پزشک متخصص است که در سفر اخیر وزیر بهداشت به این استان این موضوع مطرح و موافقت آن گرفته ‌شده و هم‌اکنون در حال پیگیری است.
ایمانیه گفت: در صورت موافقت وزیر رفاه با این درخواست مردم استان فارس نیز با پرداخت فرانشیز 30 درصدی به‌صورت مستقیم به متخصصان مراجعه می‌کنند.
وی ساعات حضور پزشک خانواده را هشت ساعت دانست و افزود: برای رفاه حال و ارائه خدمات بهتر به مردم، دو نوبته کردن پزشکان خانواده مدنظر است.
وی با تأکید بر اینکه در ساعت‌های غیر از حضور پزشک خانواده هیچ نسخه‌ای نباید آزاد حساب شود اظهار داشت: تمام مراکز درمانی و درمانگاه‌ها در ساعت‌های نبود حضور پزشک خانواده موظف هستند فقط 30 درصد از مردم بگیرند و 70 درصد مابقی با بیمه حساب می‌شود.
ایمانیه گفت: مردم در صورت مشاهده تخلف و یا گرفتن هزینه اضافه از آن‌ها می‌توانند شکایت خود را از طریق سامانه پیامکی 1590 از هشت صبح تا 20 شب مطرح کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در موقع پذیرش به‌هیچ‌عنوان حق خواستن برگ ارجاع از بیماران را ندارند گفت: با پزشکان و مراکز درمانی خاطی برخورد قانونی می‌شود.
وی افزود: در سه سال گذشته در فارس مطب پزشکان 16 هزار مرتبه و داروخانه‌ها 12 هزار بار بازرسی ‌شده‌اند.
ایمانیه، کاهش پرداخت سالانه 100 میلیارد تومان از جیب مردم را ازجمله دستاوردهای اجرای برنامه پزشک خانواده در استان فارس اعلام کرد و افزود: راه‌اندازی مراکز سلامت برای تشخیص دیابت، بیماران قلبی، فشارخون بالا و کودکان زیر 6 سال اجرایی شده و در صورت پذیرفتن بیمه‌ها هم‌پوشانی پزشکان در حال پیگیری است.
کد مطلب : ۷۷۶۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما