۰
plusresetminus
پدر علم کویر شناسی ایران در آباده طشک:

منابع آب کشور در دهه های اخیر غارت شده است

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰
پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویر شناسی ایران ، استاد دانشگاه و چهره ماندگار علمی کشور بیان داشت: متاسفانه منابع آب کشور در دهه های اخیر با برداشت های بی رویه و استفاده های غیر متعارف غارت شده است و ما اکنون در شرایط کاملا بحرانی قرار داریم.
منابع آب کشور در دهه های اخیر غارت شده است
به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرنگار ایرنا، پروفسور پرویز کردوانی دوشنبه درهمایش بحران آب و احیای دریاچه طشک ، بختگان در بخش آباده طشک نی ریز افزود: چاههای آب کشاورزی مجاز و غیر مجاز عامل غارت آبهای زیر زمینی است ، در منطقه ای که ظرفیت استحصال و بهره براری از 40 چاه آب وجود دارد ، یک هزار و 400 چاه حفر شده ، با این روند هیچ تعبیری به جز غارت منابع آب نمی توان داشت .

وی ادامه داد:برخی از کارشناسان و صاحبنظران دراین برهه بر استفاده از روشهای بارانی و قطره ای تاکید می کنند، در حالی که روش های یاد شده چاره ساز بحران موجود نیست و بر بحران آب می افزاید .

این استاد دانشگاه گفت : متاسفانه بخش عمده ای از بحرانی که با آن دست به گریبان هستیم ناشی از فشارهای سیاسی و ندانم کاری هایی است که چاره حل هر مشکلی را فشار بیشتر بر بخش کشاورزی می دانستند .

پروفسور کردوانی با بیان اینکه قنات ها احیاگر تالاب ها و دریاچه ها بودند گفت : بحران آب از زمانی شروع شد که ما به قنات ها بی توجهی کردیم و به دنبال حفر چاههای عمیق و نیمه عمیق رفتیم ، چاه ها همه آبهای موجود در زمین را مکیدند و به سطح خاک آوردند و بحران زا شدند .

این استاد دانشگاه ادامه داد : منطقه ای مانند جهرم دراستان فارس که از عمق 100 متری آب برداشت می کرد اکنون از ژرفای 500 متری آب را بیرون می کشد تا باغداری کند ، این روش با هیچ توجیه علمی قابل استناد نیست.

پروفسور کردوانی گفت: تداوم رویکردهای فعلی دراستفاده از آبهای زیر زمینی پیام های ناخوشایندی چون نشست زمین ، زلزله ، رواج بیماری های پوستی ، خشکی تالابها و دریاچه ها را به دنبال داشته است .

وی گفت : در برخی از دشت ها چون دشت تهران جاده ها در حال فرونشست است و من نگران خطوط ریلی هستم که در نشست زمین کمر بشکند و حوادث ناگوار به دنبال بیاورد .

پدرعلم کویر شناسی ایران با بیان اینکه باید نگاه توسعه شهری در کشور تغییر کند گفت : دولت نباید همه امکانات بهره برداری از آب را به شهرها و تامین آب شهرها بدهد و روستاها و بخش کشاورزی دراین میان رها شوند ، توسعه باید متوازن و پایدار باشد .

این نشست به همت شورای اسلامی شهر آباده طشک و با حضور کارشناسان و صاحبنظران برگزار شد .

آباده طشک از توابع شهرستان نی ریز در فاصله 180 کیلومتری شمال شرق شیراز دراستان فارس قرار دارد .
کد مطلب : ۸۸۲۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
منصور
feedback
Iran, Islamic Republic of
بادرود چرا دولت جلو چاهای غیر مجاز را نمی گیرد ایا ما درامور اجرایی ضعیفیم یا امور اجرایی نداریم چرا وچرا حال اگر بخواهند چنین کنند بحران دیگری ایجاد میکنند چرا برای اینکه جلوچاه شمارا میگیرند ومن رانه به یک تلمبه پنج حلقه چاه داده اند به دیگری سه حلقه وهمه باوجود این بحران دارند اب میکشند پس ماکی میخواهیم عمل کنیم کار اب به فریاد رسیده وهنوز هیچکس نمی شنود
نم نمک
feedback
Iran, Islamic Republic of
سلام همه ما میدانیم که یک تلمبه شش دانگ است که بخاطر روزهای هفته زمین ها را هفت دانگ تقسیم کرده اند دریک تلمبه هفت دانگه که دوچاه ودو موتورپمپ دارد چرا به یکی از شرکا دیگر که به اندازه بقیه از این دوحلقه چاه شریک بوده دوباره یک حلقه چاه میدهند از این موارد خیلی زیاد است این چه روندی است کدام پرفسور این بخش نامه ها را تدوین میکند ایا اصلا ما کسی را داریم که در چهل سال گذشته نگاهی به این اوضاع انداخته باشد در این بخش اول تلمبه های از چهار چاه به بالا را دوچاه را پلمب کنند اگر تعداد کم بود همه تلمبه هایی که از دو چاه بیشتر دارند اضافه ها را ببندند اگر کم بود به هر تلمبه صد هکتاری یک چاه بدهند این نظر من است تا فعلا اب باشد لااقل افقی هم برای اب تدوین کنیم تابدانیم کی تمام میشود بالاخره باید کاری انجام داد درد است چرا نشسته ایم اگر نمیدانیم لااقل بایستیم