۰
plusresetminus

منار شهر گور در فیروزآباد در حال مرمت است

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۳
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: منار 30 متری شهر تاریخی گور در شهرستان فیروز آباد بااعتباری افزون بر 600 میلیون ریال در حال مرمت است.
منار شهر گور در فیروزآباد در حال مرمت است
به گزارش حافظ نیوز به نقل از این روابط عمومی، شهر گور از شهرهای دایره ای دنیاست که به قطر دو کیلومتر ساخته شده و به نام های اردشیر خوره، شهر جور، اردشیر کوره خوانده می شود.

اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانیان پس از پیروزی بر اردوان پنجم آخرین پادشاه اشکانی این شهر را مقر حکومت خود قرار داد.

این شهر چهار دروازه (مهر یا میترا در شرق، بهرام در غرب،هرمز در شمال و اردشیر در جنوب) داشته است که به وسیله خندق و حصاری خشتی به عرض 50 متر محصور می شده است.

در وسط این شهر مناری چهار گوش به ارتفاع 30 متر با استفاده از سنگ لاشه و ملات گچ ساخته شده که کارکردهای گوناگونی برای آن در نظر گرفته شده است که می توان به نماد قدرت مرکزی برای ساخت شهر به شکل دایره ، محل ارتباط قلعه دختر ، محل نیایش اشاره کرد . در اسناد تاریخی آمده است ساخت شهر بغداد از این شهر الگو برداری شده است .

اردشیر اول پایه گذار سلسله ساسانیان در ایران باستان بود و این سلسله از سال 224 تا 651 میلادی (427 سال) بر این کشور حکومت کرد. پایتخت ایران در این دوره، شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود.
کد مطلب : ۸۹۵۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما