۰
plusresetminus
در استان فارس صورت گرفت؛

صرفه جویی سالانه بیش از 5 میلیون متر مکعب آب

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۴
با اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح 2 هزار هکتار از اراضی آبی استان فارس سالانه بیش از 5 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
صرفه جویی سالانه بیش از 5 میلیون متر مکعب آب
به گزارش حافظ نیوز به نقل از گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر آب و خاک و امور فنی، مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: تا کنون طرح ساختمان شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در بیش از 70 هزار هکتار از اراضی آبی استان در پایاب شبکه های اصلی و درجه 1 و 2 سد های مخزنی و بند های انحرافی و آبهای تامین شده اجراء شده است. در سال 1393 بیش از 2 هزار هکتار از اراضی آبی در پایاب سدهای مخزنی و بند های انحرافی و آبهای تامین شده در قالب 5 زیر پروژه اجرا که بیش از 5 میلیون متر مکعب آب سالیانه صرفه جویی و راندمان توزیع آب 35 درصد افزایش می یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی ،مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد: در سال آخر برنامه پنجم توسعه کشور ( سال 1394) شبکه های فرعی 3 و 4 آبیاری و زهکشی در سطح 4 هزار هکتار اجراء خواهد شد که گامی مهم در صرفه جویی آب و افزایش بهره وری و راندمان آبیاری در استان خواهد بود .

مهندس حمیدرضا قنات نوی با بیان اینکه اعتباراتساخت ساختمان شبکه های فرعی (3 و 4) آبیاری و زهکشی در سال 94 از محل ملی تامین می شود که در سفر ریاست محترم جمهوری و هیات محترم همراه دولت مورد تاکید قرار گرفت ،تصریح کرد: هزینه اجرای این شبکه ها به صورت 85 درصد کمک دولت (به صورت بلاعوض ) و 15 درصد از هزینه توسط بهره برداران و کشاورزان که در طرح مشارکت می کند.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق محروم استان و آن دسته از بهره بردارانی که در ساخت شبکه های اصلی 1 و 2 مشارکت کرده اند، از پرداخت سهم مشارکت در شبکه های فرعی 3 و 4 معاف خواهند بود و اینگونه شبکه ها با پرداخت 100 درصد کمک دولتی احداث و به بهره برداران تحویل خواهد شد .

مدیرآب و خاک وامور فنی مهندسی سازمان جهادکشاورزی فارس اعلام کرد: حدود 150 هزار هکتار از شبکه های فرعی 3 و4 آبیاری و زهکشی استان در صورت تخصیص آب در پایاب سدها و بند های انحرافی وآب های تامین شده وجود دارد که قسمتی از آن در طول برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی اجراء خواهد شد و مابقی آن نیاز به اعتبارات دیگر از سایر منابع اعتباری خواهد بود.

وی اظهار داشت: بیش از 3 هزار و 500 کیلومتر از مسیر های انتقال آب به مزارع و باغ ها که از منابع آب قنات های رودخانه ها و چشمه ها تامین می شود ، سنتی و خاکی بوده که در این کانال های سنتی و خاکی بعضا تا 60 درصد آب کشاورزی را در مسیر انتقال به مزارع به هدر می دهند . که نفوذ عمقی آب در زمین ، تبخیر سطحی و مصرف آب توسط علف های هرز در مسیر سنتی علت های اصلی تلفات مزبور هستند.

مدیر آب و خاک و امور فنی ،مهندسی از آمادگی اجرای 300 میلیارد ریال طرح مطالعه شده از محل طرح مذکور در سطح 4000 هکتار در سال 94 خبر داد و گفت :چنانچه خطوط در مسیر انتقال و توزیع آب در مزارع و باغات بهبود یابد حدود 40 درصد از تلفات انتقال آب در انهار سنتی جلوگیری به عمل می آید که برای اجرای طرح مذکور نیاز به اعتبارات ویژه است.

قنات نوی با اشار حجم بالای تلفات انتقال آب گفت : اجرای طرح پوشش کانال ها و مسیر های انتقال آب زراعی و باغی از ضرورت های مقابله با بحران کم آبی و خشکی استان به حساب می آید.

وی "اجرای طرح تجهیز و نوسازی و یکپارچه سازی اراضی در سطح2114 هکتار از اراضی دارای شبکه های آبیاری و مدرن و در اراضی تعاونی ها ی تولید فارس خبر داد و افزود : سالانه بیش از 5 میلیون و سیصد هزار متر مکعب آب صرفه جویی می شود .

وی با بیان این مطلب که ،خرد شدن ، پراکندگی و ناهموار بودن قطعات اراضی کشاورزی یکی از بزرگترین چالش های موجود در بخش کشاورزی استان است افزود: انتقال از کشاورزی سنتی و معیشتی به کشاورزی اقتصادی و تجاری و لزوم افزایش بهره وری ، استفاده از منابع محدود و گران بها و ورود ماشین و فن آوری جدید در عرصه کشاورزی ضروری خواهد بود .

مدیر آب و خاک و امور فنی ،مهندسی اظهار داشت : اولین و بارزترین نتیجه کوچک بودن قطعات اراضی ، عدم امکان انجام امور زیر بنائی آب و خاک و استفاده مناسب از مکانیزیون در مزارع است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکنون 225 هزار هکتار از اراضی زراعی آبی استان تسطیح لیزری ،تجهیز و نوسازی شده است افزود : همواری اراضی کشاورزی باعث پایین آوردن راندمان آبیاری ، افزایش هزینه تولیدو پایین بودن عملکرد محصول را سبب می شود .

وی خاطرنشان کرد: تلفات فراوان آب در اراضی تسطیح نشده نه تنها به علت از دست رفتن آب با ارزشمی شود بلکه صدمات جدی و جانبی از قبیل شور و ماند آبی شدن اراضی ، فرسایش و کاهش حاصلخیزی خاک و کاهش کمی و کیفی تولید محصول را بوجود می آورد .

زارع قنات نوی گفت: اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی درسطح2114 هکتاراز اراضی آبی استان در سال گذشته انجام که با اجرای این عملیات آب و خاک می توان 5 میلیون و سیصد هزار متر مکعب آب صرفه جویی کرد که گام مهمی در افزایش بهره وری و راندمان آبیاری و کاهش هزینه تولید و افزایش عملکرد محصول خواهد بود.

مدیر آب و خاک و امور فنی ،مهندسی اظهار داشت : بر پایه مطالعات انجام شده جهت سال 94 رقم 9065 هکتار جهت اجرای عملیات آب و خاک در عرصه تشکل های کشاورزی و همچنین 48 کیلومتر جاده بین مزارع با اعتباری معادل 200627 میلیون ریال پیش بینی شده است.

وی افزود: ارزیابی های صورت گرفته از اراضی تسطیح لیزری شده نشان می دهد که عملکرد محصول در واحد سطح به میزان حداقل 20 درصد افزایش می یابد ، همچنین مصرف آب نیز به میزان 25 درصد کاهش یافته است.
کد مطلب : ۹۷۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما