۰
plusresetminus
یادداشتی از علی اسدزاده؛

مقاومت، مهم‌ترین درس مدرسه‌ی حاج قاسم

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
اگرچه ظاهراً دیگر شخص سلیمانی با همه‌ی خوبی‌ها، دلسوزی‌ها و جذابیت‌هایش در بین ما نیست، اما شخصیت او یعنی افکار و اندیشه‌ها و مرام و عقیده و روش و منش و سیر و سلوک تأثیرگذار او برای ما زنده و ماندگار و چراغ راه آینده است.
سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی
سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی
به گزارش حافظ خبر؛ فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ ... خداوند به پیغمبرش در مقابل مشکلات فرمود: پس همان‌گونه که فرمان‌یافته‌ای، استقامت کن و همچنین کسانی که با تو به سوری خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)؛ سوره‌ی هود/ آیه 112. 
 البته که مقاومت و ایستادگی در برابر زور و ظلم و تعدی، مشکلات و هجمه‌های دشمنان، سختی‌هایی هم دارد و کار آسانی نیست. لکن تسلیم شدن، سختی‌های بیشتری دارد، ولی تحمل سختی‌های مقاومت و پایداری نزد خداوند متعال اجر و پاداش داردو  تسلیم در برابر ظلم و تعدی علاوه بر خواری و خفت، مجازات هم دارد.
فرمانده‌ی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای اولین‌بار در تعریف و توصیف فرمانده رشید و شهید، حاج قاسم سلیمانی فرمودند: او یک مکتب، راه و مدرسه درس‌آموز بود.
این تعریف و توصیف از طرف ولی فقیه جامع‌الشرایط برای یک سرباز و پاسدار حریم اسلام و مسلمین تعبیری بسیار بلند و ژرف است که حاوی نکات مهم و برجسته و محتوایی عمیق می‌باشد که پرداختن به ابعاد آن مکتب، تبیین آن راه و درس‌های آن مدرسه نه در وسع نگارنده و نه در فرصت و مجال این وجیزه است. در این مختصر سعی بر پرداختن به یکی از شاخص‌ترین خصوصیات این شخصیت مکتبی و راهبردترین درس برای نجات مسلمین و دفع شر اشرار و سلطه‌ی اجانب، یعنی مقاومت می‌باشد.
اگرچه ظاهراً دیگر شخص سلیمانی با همه‌ی خوبی‌ها، دلسوزی‌ها و جذابیت‌هایش در بین ما نیست، اما شخصیت او یعنی افکار و اندیشه‌ها و مرام و عقیده و روش و منش و سیر و سلوک تأثیرگذار او برای ما زنده و ماندگار و چراغ راه آینده است.
بی‌شک که شهید سلیمانی پیرو و پرورش‌یافته‌ی مکتب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود و افکار، اندیشه، اخلاق، روش، منش، شجاعت، اخلاص و سیر و سلوکش تجلی آموخته‌هایش از امامین انقلاب بود. چنانجه معظم‌له در اولین پیام خود، سردار سلیمانی را شاگرد مکتب امام خمینی (ره)  و فرزند انقلاب معرفی کردند.
و مکتب انقلابی امام راحل (ره) هم نشأت گرفته از مکتب اسلام ناب محمدی، علوی و حسینی و در امتداد آن بوده است و در این مصاف و میدان بدون اغراق می‌توان گفت که تجلی مکتب اسلام ناب محمدی در برابر مکاتب الحادی کفر و شرک و نفاق است. حاج قاسم به‌عنوان فرمانده‌ی میدانی جبهه‌ی مقاومت- جبهه‌ی اسلام ناب محمدی- جبهه‌ی حق و عدالت، جبهه‌ی مستضعفین جهان در مقابل جبهه‌ی استکبار جهانی و اسلام دورغین و آمریکایی قرار داشت.
به‌راستی که مکتب سلیمانی یک الگوی مکتبی جدید و بازتولید جدید از مکتب اسلام و در ادامه‌ی آن دکترین اسلامی است. آموزه‌های این مکتب مفسر و تشریح‌کننده‌ی این مکتب است. سخنرانی‌ها و وصیت‌نامه‌ی این شهید والامقام را می‌توان به‌عنوان مبانی نظری و مدیریت، تدبیر و عملکرد او در عرصه‌های نظامی، دیپلماسی، اخلاقی، رفتاری و ساده‌زیستی و ... مبانی عملی این مکتب برشمرد. 
به‌طور خلاصه می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید سلیمانی که باعث صاحب مکتب و درس باشد »جامعیت برآمده از عقلانیت و اخلاص بالای برآمده از دیانت« او بوده است و این‌ها همان پایه‌های مکتب سلیمانی، حاج قاسم است. به‌طوری که صاحب‌نظران چهار رکن برای مکتب حاج قاسم برشمرده‌اند: 1- اخلاص. 2- ولایتمداری. 3- مقاومت. 4- فروتنی و مهربانی به ضعفا. باشد تا همه‌ی ولایتمداران و دوستداران شهید سلیمانی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در مورد مکتب سلیمانی جدی بگیرند و آن را توضیح دهند و تببین کنند  و برای تربیت نسل‌های آتی نشر دهند. 
به نظر می‌رسد یکی از نکات مهمی که اهمیت بیشتر شهید سلیمانی و مکتب او در آن است، این است که ایشان ضمن حفظ تمام فضایل دوران دفاع مقدس، یک عنصر بسیار مهم یعنی مقاومت و ثبات قدم در این راه داشت و هیچ‌وقت دچار تردید و شک نشد و هیچ‌گاه فریب دنیا با عنوان‌های بزرگ و با مقام‌های جورواجورش، با مال و منال آن‌چنانش، با زندگی پر زرق و برق و راحت‌طلبی‌هایش، با روشنفکرمآبی‌ها و تجددطلبی‌های واهی‌اش، نخورد.
او به‌حق سمبل و تبلور مقاومت و پایمردی و ثبات قدم بود و رمز پیروزی را هم همین می‌دانست. مقاومت نسبت به اعتقادات اصیل به اسلام ناب محمدی، قرآن، اهل‌بیت و ولایت‌پذیری؛ مقاومت در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی؛ مقاومت و پایداری در حفظ جایگاه سربازی ولایت و پاسداری از انقلاب اسلامی؛ مقاومت در برابر هجمه‌های نظامی، سیاسی و فرهنگی دشمن؛ مقاومت و اصرار منطقی در گسترش دامنه‌ی اتحاد مسلمانان به‌طورکلی در برابر دشمنان اسلام و سرزمین‌های اسلامی؛ مقاومت در دفاع از مظلومین، محرومین و مستضعفین در هر جای دنیا؛ مقاومت و تلاش برای متحدساختن امت اسلامی؛ مقاومت برای زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت؛ مقاومت و پایداری در برابر سختی‌ها، تهدیدها، تحریم‌هایی که در این راه ... برای او و جمهوری اسلامی و جبهه‌ی مقاومت بود؛ مقاومت ...
 
یاد و خاطره‌اش گرامی و راهش پررهرو باد.
کد مطلب : ۲۳۰۶۳
برچسب ها :
حافظ خبر حافظ نیوز حافظ‌خبر سلیمانی قاسم سلیمانی سردار سلیمانی حاج قاسم سلیمانی اندیشه‌ مرام عقیده روش چراغ سوره‌ی هود استقامت آیه 12 هود ایستادگی مقاومت مقاومت اسلامی زور ظلم تعدی مشکلات هجمه پایداری خداوند پاداش تسلیم خواری خفت مجازات فرمانده کل قوا آیت الله خامنه ای امام خامنه ای شهید مکتب مدرسه درس‌آموز ولی فقیه ولایت فقیه سربازی سرباز سپاه پاسداران پاسداران پاسداری بیداری اسلامی کشورهای اسلامی انقلاب اسلامی نظام اسلامی اندیشه اسلامی جمهوری اسلامی اسلام اسلامی اسلام ایرانی مسلمین اشرار خمینی امام خمینی امام‌خمینی رهبری مقام معظم رهبری شجاعت اخلاق اخلاقی اخلاص انقلاب رهبر انقلاب ارزش های انقلاب رهبر معظم انقلاب رهبر انقلابی محمدی علوی حسینیان حسینی کفر شرک نفاق عدالت مستضعفین استکبار آمریکایی بازتولید دکترین مدیریت مدیریت بحران مدیریت جهادی تدبیر عملکرد نظامی نظامیان دیپلماسی ساده‌زیستی درس کلاس درس جامعیت عقلانیت دیانت ولایتمداری فروتنی مهربانی مستضعفان ضعفا تربیت دفاع دفاع مقدس تردید شک دنیا مالی منال زرق سبک زندگی زندگی برق سمبل تبلور پایمردی ثبات پیروزی رمز اعتقادات قرآن کریم قرآن اهل‌بیت ولایت‌پذیری آموزه های دینی غیرت دینی روابط سیاسی سیاسی آرامش سیاسی اخلاق سیاسی فعال سیاسی تحلیلگر برتر سیاسی فرهنگی تهاجم فرهنگی فرهنگیان مطالعات فرهنگی فرهنگی واجتماعی دشمن شناسی دشمن اتحاد ملی اتحاد مسلمانان مظلومین محرومین امت ظهور منجی بشریت علی اسدزاده یادداشت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما