۰
plusresetminus
یادداشتی از نوید جعفری؛

فرهاد ارشاد و نمایشنامه نامه‌هایی که باد با خود خواهد برد

تاریخ انتشارشنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۰
فرهاد ارشاد، زاده 1353 در شیراز است. وی از نوجوانی به هنر نمایش آغشته گشت و سالیان درازی است که در وادی نمایش شیراز و فارس، می‌درخشد.
فرهاد ارشاد
فرهاد ارشاد
به گزارش حافظ خبر؛ فرهاد ارشاد، زاده 1353 در شیراز است. وی از نوجوانی به هنر نمایش آغشته گشت و سالیان درازی است که در وادی نمایش شیراز و فارس، می‌درخشد.
فرهاد ارشاد، نویسنده، کارگردان و از بازیگران پویای هنرهای نمایشی شیراز است که از دهه ۶۰ فعالیت جدی خود را آغاز کرد.
فرهاد ارشاد را بیشتر در قامت نویسنده می‌شناسیم؛ هرچند او در وادی هنرهای نمایشی یک عاشق تمام عیار در هر گوشه تئاتر است.
حضور فرهاد ارشاد از دهه ۷۰ در حوزه هنری فارس منجر به فعالیت هنرمندان جوان بسیاری شد که هم اکنون به صورت حرفه‌ای در این بخش مشغول به کار هستند.
فرهاد ارشاد، نمایشنامه‌های بسیاری را به رشته تحریر درآورده است. نگاه او به مضامین ملی و مذهبی در کنار آثاری با محوریت دفاع مقدس باعث شده است تا نمایشنامه‌های او در جای جای ایران توسط هنرمندان حرفه‌ای و حتی جوانان گمنام به روی صحنه برود. به عنوان نمونه در دهه ۷۰، نمایشنامه پیکرتراش، نوشته فرهاد ارشاد با کارگردانی زنده‌یاد عباس باطالع به اجرایی متفاوت و پربیینده در شیراز منجر شد. این مسیر تا کنون ادامه داشته است و متن‌های فرهاد ارشاد توانسته افزون بر حضور پر رنگ در جشنواره‌های موضوعی، در بخش اجرای عموم نیز موفق ظاهر شود. از اصلی‌ترین شاخصه‌های نمایشنامه‌نویسی فرهاد ارشاد را می‌توان به انتخاب سوژه‌هایی متفاوت اما عادی، نقب زدن به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه و نگاه غیرمتعارف به آدم‌های داستان‌اش دانست.
من، افزون بر افتخار شاگردی و دوستی با فرهاد ارشاد، افتخار این را داشته‌ام که چند نمایشنامه از او را کارگردانی و در چند نمایش به عنوان بازیگر و طراح، کنارش باشم.
سال ۱۳۷۸ در نخستین تجربه کارگردانی‌ام، فرهاد ارشاد متنی از میلاد اکبرنژاد را به من معرفی کرد و به واسطه حمایت او توانستم اولین کارم در قامت کارگردان، برای جشنواره حوزه هنری آماده کنم. دو سال بعد در سال ۸۰ نمایشنامه «آمدم که تو را ببرم» نوشته خودش را بی‌هیچ چشم‌داشتی در اختیار من گذاشت تا دومین تجربه کارگردانی من رقم بخورد؛ این اثر در جشنواره ملی تئاتر دفاع مقدس و در سالن چهارسو به روی صحنه رفت و با استقبال منتقدان همراه شد و توانست جوایز بازیگری زن و یکی از سه کار برگزیده کانون منتقدان را به دست آورد.
در طی سال‌ها تجربه کارگردانی، چندین نمایشنامه دیگر از فرهاد ارشاد را به واسطه نگاه متفاوت او به مقوله دفاع مقدس کارگردانی کردم. بی‌تردید متون فرهاد ارشاد تا سالیان سال می‌تواند بهترین منبع برای هنرمندان جوان ما باشد.

نامه‌هایی که باد آن‌ها را خواهد برد، یکی از نمایش‌نامه‌های وی در زمینه دفاع مقدس است. برای دانلود این نمایشنامه اینجا کلیک کنید.
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۳۶۶۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
مجید شناور
feedback
Iran, Islamic Republic of
درودبرهردو عزیزهنرمندامیدکه پیوسته پیروزوموفق باشید