۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر مهشید طهماسبی:

مصرف داروها در سالمندان و خطر فراموشی

تاریخ انتشارسه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۴
مصرف نکردن به موقع دارو، فراموشی دوز مصرفی و نحوه استفاده از دارو در سالمندان مشکلی رایج بوده و می‌تواند خطر تداخل دارویی، عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد و بستری ‌شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
مصرف داروها در سالمندان و خطر فراموشی
به گزارش حافظ خبر، مصرف نکردن به موقع دارو، فراموشی دوز مصرفی و نحوه استفاده از دارو در سالمندان مشکلی رایج بوده و می‌تواند خطر تداخل دارویی، عوارض جانبی ناشی از مصرف بیش از حد و بستری ‌شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؟! بنابراین شناخت دلایل فراموشی دارو در سالمندان و آگاهی از روش‌های یادآوری دارو به آنان از اهمیت فراوانی برخوردار است.
 
اگر سالمندی در اطرافیان شماست که از او مراقبت می‌کنید یا سالمندی هستید که می‌خواهید مصرف داروهای خود را مدیریت کنید، در ادامه راهکارهای مفیدی برای یادآوری دارو به شما معرفی می‌کنیم:

v      تمامی داروهای خود را در یک مکان مشخص نگهداری کنید

می‌توانید تمامی داروها را در یک جعبه قرار دهید. هر چقدر دارو در مقابل چشم شما باشد، احتمال فراموشی مصرف آن کمتر است (البته داروها باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شوند).

v      به شرایط نگهداری دارو دقت کنید

از نگهداری داروها در کابینت، دستشویی و حمام خودداری کنید، زیرا رطوبت و گرمای این مکان‌ها می‌تواند بر داروها اثر بگذارد. اگر از شرایط نگهداری دارویی مطمئن نیستید، از پزشک یا داروساز بپرسید، برخی از داروها شرایط نگهداری خاصی دارند، به عنوان مثال باید در یخچال قرار داده شود.

v      یک لیست کامل از داروهایتان تهیه کنید

یک لیست کامل از تمام داروهای نسخه‌ای، بدون نسخه، ویتامین و مکمل‌ها تهیه کنید. مقابل هر کدام دوز مصرفی، دفعات مصرف در طول روز و هدف از مصرف آن را بنویسید. اطلاعات پزشک، داروساز و علت تجویز دارو را یادداشت کنید.

v      در خصوص تداخلات دارویی دوباره و چندباره مطمئن شوید

بسیاری از سالمندان چندین دارو، قرص، ویتامین، داروهای بدون نسخه یا انواع مکمل‌ها را مصرف می‌کنند. تغییرات دارویی را به پزشک یا داروساز اطلاع داده و به هیچ وجه خودسرانه دارو را تغییر ندهید یا مصرف آن را قطع نکنید.

v      داروها را از قبل برای مدت «یک هفته» آماده کنید

دست کم یک بار در هفته برای سالمند خود وقت بگذارید و دوز داروهای مورد استفاده را جدا کرده و در محل مشخصی قرار دهید. برای این کار می‌توانید از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی جعبه‌های یادآوری قرص تهیه کنید. این جعبه‌ها که در انواع هفتگی، ماهانه و روزانه وجود دارد، وسیله‌ای کاربردی برای استفاده سالمندان است. در طراحی برخی از جعبه‌های یادآوری قرص، بخشی که به مصرف روزانه اختصاص داده شده نیز طبق زمان‌ (ساعت یا روز و شب) تقسیم‌بندی شده است. بیشتر جعبه‌های قرص قابل حمل و انتقال هستند. اما دقت کنید که آن‌ها را در هوای گرم در ماشین رها نکنید.

v      استفاده از نرم‌افزارهای یادآوری دارو

این نرم‌افزارها که به آسانی قابلیت نصب بر روی تلفن های همراه هوشمند را دارد، به سالمندان کمک می‌کند تا زمان مصرف داروها را به یاد داشته باشند. با مشخص ‌کردن زمان مصرف دارو مطابق با دستور پزشک در نرم‌افزار، هر روز در زمان مشخصی زنگ هشدار به صدا درآمده و مصرف دارو یادآوری می‌ شود.

v      استفاده از تقویم برای یادآوری دارو

یک روش ساده‌ دیگر برای یادآوری دارو، نوشتن دوز روزانه دارو و زمان مصرف آن بر روی تقویم کاغذی است.

در پایان توصیه می شود با ارتباط با سالمند و در نظر گرفتن شرایط او، روشی را  که برای سالمند راحت‌تر است و بیشترین کارایی را دارد، انتخاب کنید.

دکتر مهشید طهماسبی کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۰۹۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما