۰
plusresetminus
یادداشتی از مریم مهارت:

الگوی سالم تغذیه در ایام نوروز

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۴
نوروز جشنی است باستانی که ریشه ای کهن در تاریخ ایرانیان دارد؛ اما در این دوران برخی مسایل، سلامت افراد را دچار اختلال می کند. از جمله اینکه در این ایام عادات غذایی افراد جامعه دستخوش تغییر می شود. تغییراتی که علاوه بر پرخوری شامل تغییر در نوع تغذیه و کیفیت غذاها نیز هست و احتمال افزایش وزن و بیماری های وابسته به آن را افزایش می دهد.
الگوی سالم تغذیه در ایام نوروز
به گزارش حافظ خبر، مشکلات اساسی که اکثر مردم درایام نوروز با آن مواجه هستند، اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات، آجیل و دیگر تنقلات است. اضافه وزن و چاقی خود زمینه ساز سایر بیماری ها از جمله فشارخون و چربی خون بالا، دیابت نوع دو و بیماری های قلبی و عروقی است. از این رو پیروی از الگوی تغذیه سالم در ایام نوروز اهمیت به سزایی دارد.

 
نکات اصلی تغذیه در عید نوروز:

·         در ایام نوروز باید همانند روزهای عادی، رعایت اصل تعادل و تنوع در خوردن حفظ شود.

·         مراقب کودکان باشیم تا تنقلات مهمانی ها باعث حذف وعده های اصلی نشود.

·         مصرف وعده های غذایی اصلی از مصرف بیش از حد تنقلات و شیرینی جلوگیری می کند. در این میان صبحانه را در الویت قرار دهیم. چرا که انرژی لازم را برای فعالیت های روزانه تامین می کند.

·         روزانه دست کم ۸ لیوان آب مصرف کنیم. کاهش مصرف آب در ایام نوروز از عوامل مهم آسیب رسان به سلامتی است. از طرفی مصرف آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری را در ما القاء می کند.

·         از مصرف مقادیر زیاد شکلات و شیرینی به دلیل داشتن چربی و کالری بالاو در عوض مواد مغذی اندک پرهیز کنیم.

·         اکثر شیرینی ‌ها، به ویژه شیرینی ‌های تر، از انواع روغن ‌ها و چربی‌های جامد اشباع که حاوی اسیدهای چرب ترانس است تهیه می شود که عامل افزایش چربی ‌های مضر خون است. بنابراین مصرف آن به ویژه برای بیماران قلبی و عروقی و افرادی که چربی خون بالا دارند، در کمترین مقدار توصیه می شود.

·         در هنگام خرید شب عید سعی کنیم از یک دو نوع از انواع شیرینی‌ها و شکلات‌ها، آن هم در اندازه ‌های کوچکتر خریداری کنیم.

·         انواع شیرینی و شکلات می‌تواند باعث کاهش اشتها به ویژه در کودکان شود، پس مصرف کمترشان آن هم با فاصله ۲ تا ۳ ساعت از وعده اصلی توصیه می‌ شود.

·         بهتر است انواع آجیل ها به صورت خام و بدون نمک مصرف شود. انواع بو داده سرشار از نمک بوده و برای سلامت قلب و عروق خطرناک است.

·         در مهمانی ها به جای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های طبیعی پاستوریزه و کم نمک مثل دوغ مصرف کنیم.

مریم مهارت  رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۱۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما