۰
plusresetminus
یادداشتی از افروز پیش بین:

روزه داری در بیماران مبتلا به دیابت

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
بیماران مبتلا به دیابت، در طول روزه داری باید قند خون را در چندین نوبت با گلوکومتر اندازه گیری کنند. این اندازه گیری ها به ویژه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و نوع دو که تحت درمان با انسولین هستند، بسیار ضروری است.
روزه داری در بیماران مبتلا به دیابت
به گزارش حافظ خبر، در طول ماه مبارک رمضان، تغییرات عمده ای در الگوی تغذیه ای افراد ایجاد می شود. اما اکثر مشکلاتی که برای سلامت فرد روزه دار بروز می کند، نتیجه رژیم غذایی نامناسب یا پرخوری است.

در بیشتر موارد رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت در هنگام روزه گرفتن با یک رژیم غذایی سالم و متعادل تفاوتی ندارد.

کاهش دریافت کالری و تغییر شیوه زندگی در ماه مبارک رمضان به ویژه در افراد مبتلا به دیابت که دارای اضافه وزن هستند می تواند بسیار مفید باشد و با کاهش وزن فرد، کنترل دیابت بیمار نیز آسان تر شود.

در این زمینه لازم است با استفاده از هرم راهنمای غذایی، پنج گروه اصلی شامل نان و غلات، میوه، سبزی ها، گوشت و لبنیات در برنامه غذایی فرد روزه دار گنجانده شود.

استفاده از یک رژیم غذایی سبک حاوی مواد غذایی با شاخص قندی پایین که قند خون را به آهستگی افزایش می دهد، از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین، نان سبوس دار، غلات کامل، حبوبات، سبزی ها و میوه ها به هنگام سحر توصیه می شود.

میوه ها و سبزی ها علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز بدن به علت دارا بودن الیاف فراوان و ذخیره کردن آب در خود، مانع از بروز یبوست شده و احساس تشنگی در طول روز را نیز از بین می برد.

مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب، ادویه ها و ترشی ها به علت ایجاد اختلال در هضم و ایجاد سوزش معده باید محدود شود.

وعده افطار نیز ابتدا با مصرف چای کم رنگ، شیر و حداکثر یک تا دو عدد خرما آغاز شده و پس از آن مواد غذایی کم چرب، سبزی های آب پز و انواع سوپ ها که زودتر هضم می شود، توصیه می شود.

در مجموع، برای اجتناب از افزایش وزن و افزایش قند خون، افراط در مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا، بامیه، شله زرد، حلوا و یا نوشابه به هنگام سحر و افطار جایز نیست.

افروز پیش بین کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۲۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما