۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر محسن داودی:

ورزش در ماه مبارک رمضان

رمضانیه
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۱
ورزش به عنوان یک عامل مکمل، می تواند باعث کاهش استرس و ارتقای روحیه شکیبایی روزه داران شود.
ورزش در ماه مبارک رمضان
به گزارش حافظ خبر، هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، یکی از پرسش هایی که برای برخی از روزه داران، مطرح می شود، موضوع ادامه برنامه های ورزش آنان و زمان و کیفیت این فعالیت ها است.

روزه داری و پرداختن به مقوله تربیت بدنی در ماه مبارک رمضان، نه تنها منافاتی با هم ندارد، بلکه ورزش می تواند به عنوان یک عامل مکمل، باعث کاهش اضطراب و استرس، ارتقای روحیه صبر و شکیبایی و تقویت کننده سیستم ایمنی باشد و از این طریق سطح سلامت فردی و جمعی را افزایش دهد، بنابراین خانواده ها می توانند انجام ورزش در ماه مبارک رمضان را به عنوان یک بخش اصلی در برنامه روزانه این ماه پر برکت قرار دهند.

روزه داران برای پرداختن به ورزش در ماه رمضان، چه نکاتی را باید مدنظر داشته باشند؟

نوع ورزش، کیفیت و زمان پرداختن به این فعالیت های بدنی برای هر فرد، متفاوت بوده و افراد باید با توجه به شناختی که از شرایط و ویژگی های فردی، روحی و جسمی خود دارند، در این باره تصمیم بگیرند. مشورت با یک مربی مجرب و یا یک پزشک می تواند در این تصمیم گیری تاثیر مطلوبی داشته باشد.

بهترین زمان برای انجام فعالیت های ورزشی در ماه رمضان چه ساعاتی است؟

بهترین زمان برای اجرای برنامه های ورزشی هوازی، حدود یک ساعت و نیم بعد از صرف افطار است و شدت و مدت فعالیت ورزشی باید کمتر از زمان قبل از ایام روزه داری باشد، اما برای حفظ شرایط فیزیکی و تناسب اندام، باید شدت فعالیت ورزشی را به نوبت های منقطع و در تمامی شب ها بعد از افطار تقسیم کرد. به طور مثال اگر برنامه ورزشی در پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، سه جلسه یک ساعته یا یک ساعت و نیم بوده است، اکنون می توان تعداد جلسات تمرین را به ۶ جلسه و هر جلسه را به صورت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه برنامه ریزی کرد.

نوع تغذیه و برنامه رژیم غذایی ورزشکاران در ماه مبارک رمضان چگونه باشد؟

پیشنهاد می شود یک برنامه غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی موثر از کربوهیدرات های مرکب، پروتئین ها برای تنظیم و تامین انرژی کافی و موردنیاز بدن، خوردن سبزی ها، فیبرها و میوه های تازه، نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات از زمان افطار تا سحر را در برنامه غذایی خود بگنجانیم.

چرا در ایام ماه مبارک رمضان، گاهی اوقات وزن روزه داران به ویژه افرادی که عادت به انجام ورزش های منظم و روزانه داشته اند، افزایش می یابد؟

این افزایش وزن در این افراد، حاصل عدم تحرک بدنی و قطع کامل و یا کاهش شدید ساعات ورزشی است که کاری سنجیده و علمی به نظر نمی آید، با توجه به اینکه متابولیسم بدن در زمان روزه داری، میزان هیدرات کربن کمتری را برای سوخت و ساز در اختیار دارد، با انجام فعالیت های بدنی و تمرین های ورزشی مناسب، عمل «بتا اکسیداسیون» که در اصطلاح عامیانه «چربی سوزی» خوانده می شود، فعال تر شده و سوخت غالب بدن طی این مدت به سمت سوختن چربی های احشایی و به دنبال آن تنظیم کلسترول و تری گلیسرید خون گرایش می یابد.

یک توصیه کلی به روزه داران

فعالیت های ورزشی و تحرک بدنی در ماه رمضان و هیچ ماه دیگری نباید به طور کامل تعطیل و کنار گذاشته شود، نوع تمرین ها و تحرکات ورزشی در ماه مبارک رمضان بسته به نوع علاقه شخصی، شرایط سنی، توان بدنی و نیز امکانات در دسترس افراد می تواند از پیاده روی معمولی، کار با وزنه، یوگا، ورزش و تمرین با کش، حرکات و تمرینات کششی و دوچرخه سواری و سایر ورزش ها متغیر باشد.

روزه داران توجه داشته باشند که خطر ابتلا به کروناویروس هنوز به طور کامل فروکش نکرده و همچنان در برخی از مناطق کشور شاهد افزایش موارد این بیماری هستیم، پس تمامی فعالیت های ورزشی خود را در این ایام با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی و نکات ایمنی انجام دهند تا از این طریق سلامت و خود و جامعه را ارتقا ببخشیم.

دکتر محسن داودی متخصص پزشکی ورزشی و مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۲۴۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما