۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر مهسا موذن:

راهکارهای پیشگیری از مشکلات گوارشی در ماه مبارک رمضان

رمضانیه
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۳
یبوست یکی از مشکلات شایع‌ گوارشی در ماه رمضان محسوب می‌شود.
راهکارهای پیشگیری از مشکلات گوارشی در ماه مبارک رمضان
به گزارش حافظ خبر، در واقع مصرف محدود مایعات، کاهش فعالیت بدنی و تغییر در الگوی غذایی (همچون کاهش مصرف میوه ها و سبزی ها) در این ماه خطر یبوست را افزایش می ‌دهد. در ادامه راهکارهای مناسب برای پیشگیری یا درمان یبوست در ماه رمضان را دنبال می کنیم:

 
-          توصیه می شود مصرف نان و غلات تصفیه شده (برنج سفید و نان های بدون سبوس و فانتزی) را کاهش دهیم و به جای آن از نان و غلات سبوس دار (همچون نان سنگک سبوس دار یا نان جو)، مخلوط برنج و حبوبات یا برنج و سبزی های خشک استفاده کنیم.

-          مصرف میوه ها، سبزی ها، حبوبات، مغزها و دانه های روغنی را در رژیم غذایی افزایش دهیم. در وعده سحری و افطاری تا هشت واحد از این مواد غذایی می تواند استفاده کنیم.

-          در صورتی که در حالت معمول مقدار کمی فیبر (از منابع غلات سبوس دار، میوه ها، سبزی ها، حبوبات و مغزها) در روز دریافت می کنیم، به تدریج آنها را به رژیم خود بیفزاییم. مصرف ۱۴ گرم فیبر غذایی در هر هزار کیلو کالری یا ۲۵ گرم فیبر برای زنان بالغ و ۳۸ گرم فیبر برای مردان بالغ توصیه می شود.

-          بهتر است مصرف مایعات را افزایش دهیم. (۸ تا ۱۰ لیوان در روز توصیه می شود که میزان نیاز در آب و هوای گرم یا در صورت تعریق افزایش می یابد).

-          مصرف میوه های خشک که بهتر است در خانه تهیه شده باشد نیز در این زمینه موثر است. استفاده از میوه های خشک خیسانده شده در آب همچون آلو خشک، انجیر خشک، برگه هلو یا زردآلو توصیه می شود.

-          پس از افطار و با فاصله کافی از زمان مصرف غذا، انجام فعالیت بدنی همانند پیاده روی پیشنهاد می شود.

-          در نهایت در صورت احساس اجابت مزاج، آن را به تأخیر نیندازید./ف.نوروزی فرد

مهسا مؤذن دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۲۶۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما