۰
plusresetminus
یادداشتی از محبوبه دهقانی:

چگونه از خطر غرق شدگی در امان باشیم؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۸
همه ساله با فرا رسیدن فصل گرم تابستان، گردشگران و مسافران بسیاری به انجام ورزش های تابستانی، شنا کردن و قایق سواری در دریا و مکان های آبی می پردازند که گاه به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی، دچار غرق شدگی می شوند.
چگونه از خطر غرق شدگی در امان باشیم؟
به گزارش حافظ خبر، غرق شدگی به معنای ورود یا آسپیراسیون آب یا هر مایع دیگر به داخل ریه ها و مجاری تنفسی و خفگی در نتیجه فرو رفتن در آب است و یکی از شایع ترین حوادث در مکان های دارای آب محسوب می شود. در این نوع حادثه فرد غرق شده گاه با عوارض غیر قابل جبران روبرو می شود.

واژه «غرق شدگی» به حالتی گفته می شود که فرد برای مدتی قادر به تنفس نبوده و یا با قطع تنفس روبرو می شود. وسعت دامنه این عوارض از احساس بیحالی، تکرار سرفه، تنگی نفس شدید، تنفس سریع و سطحی، تنفس غیر طبیعی و صدا دار تا کاهش سطح هوشیاری، بیهوشی، قطع کامل تنفس، ضربان قلب و یا هر دو آنها (تنفس و ضربان قلب) متغیر است.

غرق شدگان دچار کاهش اکسیژن رسانی به بدن (هیپوکسی) می شوند و آسیب به سلول های عصبی در دقایق اولیه بعد از غرق شدگی روی می دهد.

بر خلاف تصور عمومی، غرق شدگی تنها در دریا اتفاق نمی افتد، بلکه شنا کردن در محیط های آبی دیگر نظیر کانال، رودخانه و سد نیز می تواند موجب غرق شدگی شود؛ شایع ترین غرق شدگی با آب شیرین صورت می گیرد و به ویژه در بین کودکان نو پا و پسران جوان و کودکان مبتلا به انواع تشنج شایع تر است؛ حتی در بعضی موارد غرق شدگی در مقدار کمی آب نظیر وان حمام اتفاق می افتد.

همچنین گاه تلاش دیگران برای نجات فرد غرق شده، موجب بروز این حادثه برای آنان شده و تبدیل به حادثه بزرگ تری می شود. در این زمینه باید بدانیم نجات دادن فرد غریق، نیاز به آشنایی کامل با مهارت شنا و آموزش فن غریق نجات دارد و در صورت نداشتن تجربه و مهارت کافی، افراد برای نجات فرد غریق، جان خود را از دست می دهند.

یافته ها نشان می دهد شایع ترین زمان غرق شدگی اوایل صبح و غروب آفتاب است و بیشتر غرق شدگان در خارج از طرح های سالم سازی دریا و در غیاب ناجیان غریق دچار غرق شدگی می شوند؛ همچنین بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی مربوط به رودخانه هاست، اما این آمار در دریا و استخر نیز بسیار قابل توجه است؛ با افزایش سفرهای تابستانی به ویژه به استان‌ها و شهرهای ساحلی و نیز حضور بیشتر در استخرها، باید با رعایت کامل  اصول و قواعد شنا انجام شود.

 توصیه های ضروری برای پیشگیری از غرق شدگی

۱.       به هیچ وجه، تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

۲.       به پرچم های هشدار دهنده در کنار ساحل توجه کنید.

۳.       در تاریکی شب و در مناطق ناشناخته شنا نکنید.

۴.       در آب و در زمان شنا کردن از شوخی های خطرناک بپرهیزید.

۵.       توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

۶.       بیشترین غرق شدگی در رودخانه ها و استخرها اتفاق می افتد.

۷.       غرق شدگی یکی از علت های مرگ و میر کودکان و نوجوانان است. در سواحل، کنار استخرها و رودخانه ها مراقب بچه ها باشید، کودکان را در این مناطق تنها رها نکنید.

۸.       جریان پرشتاب، اما کم عمق آب هم می تواند سبب غرق شدگی و مرگ شود.

۹.       نباید هرگز داخل آبی که کف آن را نمی بینید یا از عمق آن اطلاع دقیقی ندارید، شیرجه بزنید.

۱۰.   نباید اجازه داد که کودکان بدون همراهی بزرگترها وارد آب شوند.

۱۱.   اسباب بازی ها را درون استخر رها نکنید، این کار باعث جلب توجه کودکان می‌شود.

۱۲.   تنها در مناطقی شنا کنید که غریق نجات‌ حضور دارند.

۱۳.   هرگز در آب بسیار سرد شنا نکنید.

۱۴.   هرگز بدون جلیقه نجات قایق سواری نکنید.

۱۵.   روش صحیح تنفس مصنوعی و کمک های اولیه را آموخته و شماره تلفن های ضروری را به خاطر بسپارید.

۱۶.   در صورت مواجهه با یک غریق، اگر به فن نجات آشنا نیستید، تنها با استفاده از چوب و طناب، جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به فرد کمک کنید.

محبوبه دهقانی کارشناس واحد پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۹۱۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما