۰
plusresetminus
یادداشتی از دکتر شهناز علایی:

پاسخ به پرسش های رایج مادران درباره شیردهی در دوران همه گیری کووید ۱۹

بخش سوم
تاریخ انتشارشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۲
در ادامه دو بخش نخست این مطلب و پاسخ به پرسش های مهم در مورد شیردهی به نوزادان در دوران کرونا، در این شماره نیز به دیگر پرسش های مطرح شده پاسخ داده می شود.
پاسخ به پرسش های رایج مادران درباره شیردهی در دوران همه گیری کووید ۱۹
به گزارش حافظ خبر،  پیام های کلیدی برای مادری که می خواهد شیرخوار را با شیر مادر تغذیه کند، اما نگران انتقال کووید ۱۹ است، چیست؟

اضطراب مادر و خانواده در مورد کووید ۱۹ را باید به عنوان بخشی از مشاوره پذیرفت و با پیام های زیر به آنها پاسخ داد:

ü       ویروس در شیر مادر مبتلای قطعی/ مشکوک به کووید ۱۹ اعم از تأیید شده یا مشکوک، تشخیص داده نشده است و شواهدی دال بر انتقال ویروس از طریق شیردهی تاکنون مشاهده نشده است.

ü       نوزادان و شیرخواران از نظر عفونت کووید ۱۹ کم خطر هستند. در اغلب موارد ابتلا به عفونت کووید ۱۹، کودکان بیماری خفیف یا بدون علامت را تجربه کرده اند.

ü       تغذیه با شیر مادر و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد، خطر مرگ نوزاد و شیرخوار را به میزان قابل توجهی کاهش داده و موجب ارتقای فوری و طولانی مدت سلامت و تکامل مغزی وی می شود. همچنین تغذیه با شیر مادر خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان مادر را کاهش می دهد.

ü       مزایای متعدد و ذاتی تغذیه با شیر مادر بیشتر از خطرات احتمالی انتقال کووید ۱۹ و بیماری های مرتبط با آن است.

·         اگر مادر مبتلای قطعی/ مشکوک به کووید ۱۹ است، آیا تغذیه با شیر مصنوعی برای شیرخوار ایمن تر است؟

خیر، همیشه خطرات تغذیه با شیرمصنوعی برای نوزاد و شیرخوار وجود دارد. مزایای متعدد و ذاتی تغذیه با شیر مادر بیشتر از خطرات احتمالی انتقال کووید ۱۹ و بیماری های مرتبط با آن است.

·         توصیه های سازمان بهداشت جهانی در خصوص تغذیه با شیر مادر و کووید ۱۹ تا چه هنگام است؟

توصیه های مراقبت و تغذیه شیرخوار مادر مبتلای قطعی/ مشکوک به کووید ۱۹، برای زمانی است که احتمال عفونت در مادر وجود دارد؛ یعنی علامت دار یا ۱۴ روز پس از شروع علائم است (هر کدام که طولانی تر است.)

·         چرا به نظر می رسد توصیه هایی که برای مادر مبتلای قطعی/ مشکوک به کووید ۱۹ و شیرخوار ارائه می شود با توصیه های فاصله گذاری فیزیکی برای عموم مردم متفاوت است؟

توصیه های ارائه شده با هدف فاصله گذاری فیزیکی برای بزرگسالان و کودکان بزرگتر در راستای کاهش تماس با افراد بدون علامت و کاهش انتقال ویروس کووید ۱۹ است. این استراتژی باعث کاهش شیوع کلی کووید ۱۹ و همچنین کاهش تعداد بزرگسالان مبتلا به نوع شدید بیماری می شود.

اما هدف از توصیه های ارائه شده برای مراقبت و تغذیه شیرخوار مادران مبتلای قطعی/ مشکوک به کووید ۱۹، ارتقای فوری و طولانی مدت بقا، سلامت و تکامل نوزاد و شیرخوار است. این توصیه ها به موضوعاتی از قبیل خطرات احتمالی و بالقوه کووید ۱۹ در شیرخواران و خطر مرگ و بیماری شدید در شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه نمی شوند یا به طور نامناسب با شیر مصنوعی تغذیه می شوند و نیز به اثرات محافظتی تغذیه با شیر مادر و تماس پوست با پوست مادر و نوزاد می پردازد.

 

دکتر شهناز علایی کارشناس اداره سلامت کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۰۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما