۰
plusresetminus
یادداشتی از میترا نحاس :

اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در فارس، گامی به سوی سلامت نسل فردا

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۳
نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایع رین ناهنجاری های بدو تولد محسوب می شود، اما به دلیل فقدان نمود ظاهری آن در کودک، ناآشنا بودن خانواده ها با علایم اولیه آن، نا آگاهی از مراکز غربالگری، تشخیصی و توانبخشی و دانش ناکافی، در بسیاری از مواقع، عوارض بسیار جدی آن با تأخیر شناسایی می شود و در نهایت اثرات بسیار منفی بر رشد تکامل گفتار و شناخت کودک برجای می گذارد.
اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در فارس، گامی به سوی سلامت نسل فردا
به گزارش حافظ خبر، برنامه غربالگری شنوایی نوزادان مؤثرترین راه برای شناسایی زودهنگام ابتلا به نقص شنوایی در نوزادان است و تشخیص و درمان به موقع، نقش موثری در بهبود فرآیند رشد نوزاد دارد.

بیش از ۶۰ درصد از انواع کم شنوایی کودکان با اجرای برنامه های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه است، بنابر این تشخیص در بدو تولد و مداخلات درمانی را نباید به تاخیر انداخت.

در راستای اجرای استراتژی های معاونت بهداشت وزارت بهداشت در پیشگیری و کنترل کم شنوایی ناتوان کننده در ایران، تغییر در شیوه ارائه خدمات مراقبت شنوایی، ارتقای سیستم مراقبت پیشگیری و کنترل کم شنوایی در نظام سلامت کشور، ارتقای سواد سلامت مردم در زمینه سلامت گوش و شنوایی گروه‌های جمعیتی و بهره مندی مردم از خدمات مراقبت‌های اولیه، دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۱۳۹۹ با عقد تفاهمنامه همکاری با سازمان بهزیستی، فعالیت در زمینه غربالگری شنوایی نوزادان را آغاز کرد.

در این تفاهمنامه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز متعهد به تامین فضای مناسب برای انجام غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و سازمان بهزیستی نیز متعهد به تامین و آموزش نیروهای مجرب برای اجرای آزمون های غربالگری استاندارد و تامین تجهیزات استاندارد غربالگری شنوایی برای اجرای برنامه غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان شد که این اقدام، گامی بزرگ در مسیر ارائه خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از کم شنوایی و ناشنوایی در نوزادان و کودکان استان بود.

در پی این همکاری مشترک، با برگزاری ۱۶ جلسه درون بخشی و برون بخشی، هم اکنون ۲۷ مرکز سنجش غربالگری شنوایی در مراکز خدمات جامع سلامت شیراز و شهرستان های استان فارس و ۱۱ مرکز تشخیصی شنوایی معتمد با همکاری انجمن ادیولوژیست ها و سازمان بهزیستی به بهره برداری رسیده است.

از دستاوردهای اجرای برنامه می توان به غربالگری بیش از ۹۰ هزار نوزاد اشاره کرد که از این تعداد، هزار و ۳۶ کودک مبتلا به اختلالات کم شنوایی شناسایی و برای دریافت خدمات طبی و توانبخشی به سطوح تخصصی ارجاع شده اند.

میترا نحاس  کارشناس بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۶۱۷۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما